Zabiják Joe

Killer Joe, USA 2011
Čas: 90 minut,
Distribuce DVD: 13.03.2013 Bontonfilm

Amerika ve svých filmech často a ráda ukazuje svojí elitu. Kozatý kočky, chytrý akční chlápky s charisma, či ambiciózní Afroameričany. God Bless America!

Někdy (to už není tak časté) taky ukáže bandu vypatlanejch přízemních hovad, kteří se většinou chovají jako kreténi a není to tím, že hrají v komedii. Ti tvoří většinu reálné americké populace a právě ti jsou ústředními postavami filmu Zabiják Joe. Postavami, topícími se v americkém morálním bahně, které se brzy nasákne krví.

Tak předně tady máme mladého Chrise, kterého vlastní máma vopískovala o fet co měl prodat a jestli co nejrychleji nesežene šest hadrů, aby vyplatil dealery nad sebou, je mrtvej jak pták přesluhujícího impotenta. Pak je tady jeho fotr, který šoustá vulgární macechu nemající problém vystrčit křoví na návštěvu bušící na dveře jejich karavanu. A i ségra Dottie je taky svým způsobem máklá.  Ale je docela hezká a tak není divu, že se do ní zakouká Joe. Zabiják Joe.

Jo, Joe je totiž policejní detektiv a současně taky nájemný zabiják, po kterém rodinka chce, aby sejmul ex mamku, která nejen že jebala Chrisova fotra a vojebala o drogy Chrise, ale navíc uzavřela velkou životní pojistku. A prachy se rodince šiknou. Jenže Joe chce za svou práci prachy dopředu hezky na dřevo. A prachy, to je to hlavní, co tihle looseři nemají. A tak malá Dottie, která od svého posledního sexuálního zážitku ve dvanácti doposud spala maximálně s plyšáky ve své postýlce, putuje k Joeovi, jako záloha v podobě mrdací panenky. Jo, bylo to řečeno na začátku. Drtivá většina Američanů jsou primitivní hovada a tohle je přehlídka ukázkových exemplářů.

William Friedkin totiž v případě Zabijáka Joea nenatočil komedii, ale brutálně nekompromisní thriller, v němž je absurdní (nikoliv komicky absurdní) chování hrdinů naprosto všední záležitostí zbavené humoru i veškeré morálky. Osudy hrdinů se totiž začnou vyvíjet. Samozřejmě tím správným americkým směrem, kdy se plán kvůli blbosti jednoho z aktérů posere a situace začíná houstnout. Film se tak překlápí do roviny perverzního dramatu o zoufalé lidské spodině dělající zoufalé věci a Friedkin tak po pěti letech, kdy natočil značně psychadelické drama Brouk, předhazuje divákovi  perverzní šou jíž dominuje opravdu netradiční orální sex.

Je to zvrácené, zvrhlé a jedním slovem neodolatelné. Špinavá atmosféra ryzího buranova exceluje a závěr už je dokonale vyhrocená haluz demonstrující čeho je člověk opravdu schopen. Brutálně otevřený konec pak nechává možnost divákovi, aby chvíli čuměl na obrazovku s údivem otevřenou hubou a vstřebával, čeho byl vlastně svědkem.  Film připomínající rané kousky bratří Coenů se tak stává DVD překvapením u terého maximálně zamrzí nulová přítomnost bonusů i fakt, že by mu to určitě slušelo i na velkém plátně, na rozdíl od mnohých kokotin, které jsou v kině k vidění.

A tak, pokud na Zabijáka Joea někde narazíte, nenechte si ujít příležitost seznámit se s ním. Je charismatický, stejně jako slizký a dokonale amorální. Za nenápadným obalem na pošetce DVD se skrývá skutečná pecka.