Cigán

Cigán, ČR / Slovensko 2011
Zvuk slovenský / cikánský DD 5.1, DD 2.0
Čas: 104 minut
Distribuce kino: 07.07.2011 Bontonfilm
Distribuce DVD: 16.11.2011 Bontonfilm

Ne, to není ta francouzská kriminálka, kde hrál Alain Delon mstícího se cikána, ani španělské stejnojmenné drama. Tohle je shakespearovský pohled do slovenské cikánské osady. Jinými slovy, tohle je cikánský, cigánský, nebo romský Hamlet.

Akorát s tím rozdílem, že Hamlet se jmenuje Adam a království Dánské je zmíněná cikánská osada. Jinak se moc nezměnilo. Adamův otec je údajně sražen autem a Adamova matka si vezme lichváře Žiga, Adamova strýce. A hned po svatbě dorazí duch zavražděného, který zavzpomíná na svou ženu s tím, že byla tak hezká, že se ani mýt nemusela. Během dalších a dalších návštěv Adamova mrtvého taťky se nakonec Adam dozví, že s tou autonehodou to bylo taky trochu jinak. Inu cikánský svět má svoje zákony a pravidla. A těm se není radno protivit.

Co je na tomto filmu nejvýše sympatické, že se snaží ukázat věci tak jaké jsou, Jistě, ústřední hrdina je tak trochu klaďas, ale jinak v tomto filmu najdete jak se cikáni dívají na okolní svět v němž jsou menšinou „Gadžové ti nepomůžou. Gadžovi nemůžeš věřit nos mezi očima.“ Samozřejmě dojde i na hapenyng u úřadu práce, když se vydávají příspěvky, krádeže dřeva v lese, brutální lichvu a policejní ponižování a šikanování mladistvých cikánů zadržených při krádeži na nádraží.

Není divu, film nevznikl v Česku, kde by se našel nejeden z magorů, který by za rasistický podtext považoval už jen jeho název, o obsahu ani nemluvě. Martin Šulík zobrazuje realitu a nestraní ani jedné straně. A světe div se, v jeho pravdivém podání dokáže mít i cikánská divokost a nespoutaný styl života, až poetický rozměr. Cikáni kradou dřevo v lese, aby v zimě měli čím topit. Adama vyhodí z práce, protože prý nemají dost práce ani pro bílé. Laxnost doktorů k rodící cikánce se střídá s nápadem prodat čtrnáctiletou dceru bohatému Čechovi co má dokonce na garáži vysunující se vrata.
Padni komu padni. Nikdo není vyložená svině, všichni zapadají do reálného obrázku. Fetuje se Toluen, žebrá se po vlacích, nakupuje v Tescu za pět prstů. Všechno je normální. My už vajdu nemáme, tady je demokracie, každej si dělá co chce.

A nezapomínejme ani na hamletovské téma, které se během tohoto kaleidoskopu krčí někde v pozadí. Adam jako jeho smutný hrdina nemedituje nad Yorikovo lebkou, ale je spíš stále více stahován do svinstva, které je často oficiálními místy nazýváno jako „jiná mentalita“. Věta „Rom může žít jako člověk, pokud přestane být Romem,“ z ústa Adamova mrtvého otce je všeříkající. Stejně jako názor, že „kundu to nebolí a holka s ní může uživit celou rodinu.“

Závěr je rychlý a předvídatelný. Nemoralizuje, nevynáší verdikt. Ukončuje jen jednu epizodu z cikánského života. Bez patosu, exotické romantiky, či dneska módních canců o utiskované menšině. Je to neradostný film ze života. A je fajn, že ho někdo natočil a že ho někdo distribuuje. Snad za to nebude nikdo obviněn z rasové podjatosti.

Odkazy