Twilight sága: Rozbřesk 2. část

The Twilight Saga: Breaking Dawn: Part Two, USA 2012
Čas: 111 minut
Distribuce kino: 15.11.2012 Bontonfilm
Distribuce DVD / BD: 20.03.2013 Bontonfilm

Teenagerský hit, tak trochu jiná upírská sága a neočekávaně výdělečný projekt, který hodně překvapil, je ve finále. A jakém finále! Všichni pějí ódy na to, že Rozbřest druhá část, je nejlepší film z celé série. Vyvrcholení. Já se vyvrcholím slovy, že zatím co minulé filmy Twilight ságy byly jen komerčně úspěšné sračky, ten poslední je ještě k tomu navíc totální slátaninou.

Má to jeden velký plus. Díky rozseknutí poslední knihy Stephenie Meyerové (dva filmy, dvojí zábava, dvojí škvára) to není alespoň tak dlouhý. I když.. první půlhodina, kdy divák zjišťuje, že má ústřední hrdinka, nyní už upírka Bella rudé oči, velkou sílu a hlavně dítě, které je (jak jinak) velice nadané, je dlouhá až až. I přes šoustání, které je jako vše v tomto filmu nechutně umělé. Ale aspoň se v ní dozvíte, že tihle zprznění upíři (označení tohoto paskvilu jako upírská sága, mě skutečně pije krev) jsou navíc něco jako X-Men. Jo, nekecám. Každý, kromě toho, že září na sluníčku, poskakuje jako Superman ve svých začátcích, navíc ještě disponuje nějakou extra schopností.

Máme tady tak elektrického upíra, upíra telepata, ohnivého upíra, upíra ovládajícího přírodní živly a tak furt dokola. Prostě soda. A pak tady samozřejmě máme rodinu Volturiových, která se již v předchozích filmech vyprofilovala jako nesympatická šedá svinská eminence všeho upířího. A máme tady samozřejmě i velké digitální vlky s civilní podobou božích hošanů oblečených do půl těla, to aby mladé roštěnky měli důvod při projekci vlhnout a sbírat plakáty. Ti upírům sice smrdí, ale tak nějak se za těch pět filmů, skamarádili. Jejich chundelaté pomoci bude třeba. Blíží se totiž válka. Twilightságaři tak mocně masturbují a prosí všechny svaté, aby bůh byl Edovi a Belle námomocni.

Za všechno může mimino. Digitální mimino. Nejen proto, že triky s ním jsou opravdu příšerné. Skoro tak příšerné jako většina dialogů. Pan doktor Cullen oproti prvním filmům rovněž trochu přibral a vypadá tak trochu jako bukvice. Ono přiteplalého je tady toho víc. Včetně trhání hlav, ke kterému nakonec dojde. Kvůli digitálnímu miminu, které roste raketovou rychlostí a Volturiovi ho mají za tzv. „Nesmrtelné dítě“, tedy malého zvráceného vražedného upířího bastarda. To ale Bellino miminko není. Jsou to jen jedničky a nuly. Bude tedy třeba svolat všechny upíří kámoše na jeden velkej upíří mejdan, aby jako svědci, Volturiovi přesvědčili.

A že jich dorazí. Brazilští indiáni, Turek, dva Rusáci, Amazonky, irský válečník,  no prostě „Ein Kessel Buntes“ jako kráva. A každý se svými specifickými X-Menskými schopnostmi, samozřejmě. Bella je štít. Něco jako Sue Richards z Fantastic Four. Volturiúm tak narůstá v Americe mocná opozice, která na vánoce přátelsky poklábosí u táboráku v horách, takže jim člověk musí fandit, protože jsou fajn. Jeden z Rusáků vypadá jako by ho „přešil“ hodně netalentovanej plastickej chirurg. Ale ani Italové nejsou žádná ořezávátka a mají na své straně několik silných kádrů. Třeba telepatickou mlátičku, čmouďáka, či zasloužilé trhače hlav.

A tak je tady nejhlavnější tahák tohoto filmu. Válka na zamrzlé planině, nebo co to je. Její kouzlo spočívá v tom, že všichni běží proti sobě a trhají si hlavy. Neucedí při tom samozřejmě ani kapka krve. Krev totiž není voda. A tak si tedy všichni trhají, nebo ukusují hlavy, aby se ve finále zjistilo, že se vlastně vůbec nic nestalo. Příchod brazilských indiánů tomu všemu dává korunu. Ano, v nejedné předchozí recenzi na Twilight ságu jsem se pozastavoval nad schématičností a tupostí série, ale poslední film přinesl opravdu vyvrcholení. Něco tak blbého a v onečném důsledku, díky překvapivému twistu, i zbytečné, se jen tak nevidí.

Konec dobrý, všechno dobré. Před závěrečnými titulky se tedy ještě přežerte cukrkandlem v podobě kýčovité rekapitulaci love story a pak už můžete vypnout DVD či BD přehrávač, s vědomím, že tohle zlo je (snad už) definitivně v hajzlu.

Závěrečná část světoznámé upírské ságy nás naposledy zavede do světa, kde upíři a vlkodlaci bojují nejen o svou lásku, ale i o vlastní životy. Novorozená upírka Bella a její manžel Edward mohou být konečně navždy spolu a šťastní, ale příchod jejich pozoruhodné dcery Renesmee uvede do pohybu nebezpečný řetězec událostí, které pro ně mohou skončit katastrofou. Rodina Cullenových se ale rozhodne bojovat a kontaktuje přátele z celého světa, aby spojili své síly a postavili se vládnoucímu rodu Volturiových. Velkolepá bitva, kde vítězství může vše změnit, právě začíná. Napínavé a romantické pokračování filmu Rozbřesk vám připomene proč se Twilight sága stala fenoménem a ukradla srdce dívkám a ženám po celém světě.(oficiální text distributora)