The Iron Lady, VB / FR 2011
Zvuk: čeaký DD 5.1. anglický DD 5.1
Titulky české
Čas: 105 minut
Distribuce kino: 01.03.2012 Bioscop
Distribuce DVD / BD: 20.06.2012 Magic Box

„Ještě do starého železa nepatřím,“ rozčiluje se „železná lady“ na které již zapracoval zub času. Dříve jedna z nejmocnějších žen impéria žije ve svých vzpomínkách a přeludech v níž se jí zjevuje její mrtvý manžel Denis, který dělá "legraci".

Tak přesně takto představuje první britskou premiérku film Phyllide Lloydové, která tři roky před ním vrátila ve svém debutu, na velké plátno nesmrtelné pecky skupiny Abba v muzikálu Mamma Mia. Stará, lehce senilní Margaret se tak šourá po svém bytě, s posledními zbytky sil se snaží dostát svým oficialitám politické konzervativní legendy, do čehož probleskují fragmenty jejího života. Není divu, že se film moc dětem Thatcherové nelíbil.

Z hokynářství do britského parlamentu. Byla to nepochybně zajímavá cesta, vedoucí přes Oxford či neúspěch s první kandidaturou, vyvážený nabídkou sňatku od Denise, který byl tat trochu pošuk. I přes to jí Margaret přijala a z Robertsové se stala Thatcherovou. Tou Thatcherovou, z níž si porevoluční Československou udělalo téměř modlu. Tou Thatcherovou, které se v roce 1959 dostala do parlamentu, kde se s konzervativním zápalem postavila velké stávce vyvolané odbory, kdy se na ulicích povalovaly tuny odpadků, či se rozhodla kandidovat na premiérku, aby do politiky zavedla železný řád. Což je jí povedlo.

Nicméně to vše je podáváno poměrně chaotickou a zkratkovitou formou namíchanou s gerontofilní story smutné důchodkyně, které solidně hrabe. Možná, že to tak mělo být zajímavější, ale je to spíše kontraproduktivní. Pokuď čekáte nějaký strhující příběh, tak na něj zapomeňte. O historickém nadhledu nemluvě. Margaret si tak povídá s přízraky minulosti, okolí jí má za blázna a děj se ve vzpomínkových flashbacích snaží rekapitulovat její kariéru. Ta se občas mihne dramatickým okamžikem (atentát IRA na jejího mluvčího), stejně jako triumfem v podobě první ženy, která v britské historii měla tu čest sestavit vládu. Stačí to však?

Za sebe bohužel musím říci, že nestačí. Jo oceňuje práci maskérů, kteří z Meril Streep skutečně udělali Thatcherovou, nicméně je fakt, že seniorské pasáže tvořící většinu stopáže filmu,  smrděly nezáživností domova důchodců. Historické pasáže, občas namíchané s historickými autentickými záznamy, byly o něco lepší, ovšem bez gradace děje působí spíš jen dojmem nijak zvlášť atraktivně poskládaných scének ze života politické celebrity, která se jaksi obešla bez skandálů, které by právě v dramatické rovině filmu mohly odvést slušnou práci. Je to utahané a unavené. Stejně jako hlavní hrdinka na sklonku svého života. Kacířsky mě napadá, že komediální mini výstup „Thatcherové a Denise“ v bondovce Jen pro tvé oči mě bavil víc. V tom, že film údajně obsahuje nejednu nepřesnost (jako třeba že Thatcherové se neříkalo Margaret, ale Lady T) se nimrat nebudeme. Není to dokument. Ale dost možná, že dokumentární film o Lady T by byl rovněž záživnější.

Film totiž bohužel rezignuje i na další možný tahák jemu podobných snímků – vykreslení historických událostí a milníků. Tyto kulisy jsou v Železné lady nahozeny jen ledabyle a hodně komorně, tudíž svou atraktivitu nemají ani šanci využít. Ale aspoň se divák dozví, že Yul Brynner (ten plešatý ze Sedmi statečných) byl původem cikán z Vladivostoku a že přezdívku „Železná lady“ vymysleli pro Thatcherovou Rusáci, proti kterým Margaret se svým americkým kámím Reganem bojovala ve Studené válce. Bojovala i proti radikálům z IRA i proti ekonomické krizi. Zažila výbuch hotelu, v němž bydlela, i krátkou válku o Falklandy (podle původního záměru právě zde mělo být hlavní těžiště filmu) a samozřejmě rovněž perestrojku, jíž podporovala a s ní spojený pád železné opony. Epizodky z příběhu z domova důchodců. Je celkem smutné vystavět právě takový pomník ženě, jež proslula svou energií a neústupností. Ale třeba to byl umělecký záměr.

Inu žádný strom neroste do nebe (je tohle zakuklené poselselství tohoto filmu???) a tak do nebe nenarostla ani Margaret. Ano, po vyhrané válce o Falklandy se sice z nenáviděné megery stala na chvilku miláčkem národa (tedy ve filmu, v reálu její obliba nikdy nepřelezla 55 procent), který si posléze zatrsal jak s kovbojem Ronaldem, toho času prezidentem, tak i s teroristou Nelsonem, toho času populárním bojovníkem za lidská práva, ale všechna sláva, nakonec polní tráva. Zůstal jen Denis, který ze sebe dělá kašpara i několik let po své smrti. Margaret to prý drželo nad vodou. Mimochodem, zase si odmítla vzít prášky. Není divu, že vidí divné věci. Včetně svého politického konce, kdy jí po jedenácti a půl letech vládnutí zrádně odstřelila její vlastní konzervativní strana.  Inu, stane se.  Škoda jen, že to nemá silnější dramatičtější náboj. Z toho,, stejně jako i z jiných milníků jejího života by se dalo vyždímat daleko víc, než jen nadávání s mrtvým Denisem na levičáky a převlékače kabátů.

Pravá Margaret Thatcherová udělala opravdový průlom tím, že dokázala, že i žena může být neochvějným vůdcem. Film o ní průlomový není. I přes zaslouženého Oscara pro Meryl Streepovou se jedná jen o povrchní, celkem nudnou životopisnou story o jednom nevšedním životě v vyvrcholením v podobě konečného rozloučení s dávno mrtvým Denisem, k jejíž konzumaci mě nakonec donutila až reálná smrt Železné lady dne 8.4.2013, tedy dva roky po natočení tohoto bohužel ničím zajímavého filmu. Rest in Peace, Margaret.

Margaret Thatcherová, neobyčejná a všestranná žena, která dokázala, že vysoká politika není jen výsadou mužů, se jako první žena stala premiérkou Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Svým nekompromisním přístupem k politickému, ale i osobnímu životu, získala přezdívku Železná lady. Film ukazuje Margaretino jedenáctileté působení v pozici předsedkyně britské vlády, její neústupnost a rozhodnost, ale i to, jakou cenu zaplatila za politický vliv a moc.(oficiální text distributora)