Červená světla

Red Lights, ŠPA / USA 2012
Obraz 2.35:1 (16:9)
Zvuk: anglický DD 5.1, český DD 5.1
Čas: 114 minut
Distribuce DVD / BD: 22.03.2013 Hollywood Classic

Nikdo nemládneme a nemládne ani Sigurney Weaver. A tak místo do Vetřelců, začala dělat do paranormálních jevů. To jsou takové ty věci mezi nebem a taky solidní filmová dojná kráva jak dokazuje příšerná sériová rádoby „dokumentární“ sračka v podobě několika filmů se jménem Paranormal Activity.

V tomto případě distributor na svém obalu slibuje Šestý smysl letošního roku. Co to znamená? Další reklamní žvást, který je daleko od pravdy? Nebo, že se budeme koukat na mrtvé lidi? Ne Bruce Willis v tomto filmu nehraje. Ani živý, ani mrtvý.

Hraje v něm ale Robert De Niro. Taky kluk nemládne. Navíc je zde, pro účely příběhu slepý jako patrona. Sigurney v roli doktorky Margaret, je zase pragmatičtejší než Scullyová z Akt X a tak není divu, že i když do paranormálních jevů dělá třicet let, na žádný skutečný, doposud nenarazila. Jen na hromadu podvodů. Skoro jako ve zmíněné sérii Paranormal Activity, který se z nepochopitelných důvodů stala hitem, což je na ní asi to nejparanormálnějším. To Simon Silver (zmíněný De Niro), to je jiný božan. A taky médium, čímž není myšlen způsob úpravy bifteku. Už od konce šedesátých let udivoval publikum různých televizních šou svými zvláštními schopnostmi,  do doby kdy se po smrti jednoho skeptika v přímém přenosu (prý nějaký divný infarkt) nestáhl do ústraní. Pak na dlouhých třicet let zmizel. A teď se znovu objevil. A Margaret z něj nemá zrovna dobrej pocit.

„Existují dva druhy lidí se zvláštním darem. Ti, kteří opravdu věří že jej mají a podvodníci, kteří věří, že na ně nepřijdou. Oba se mýlí.“

Film od samého počátku pomalu postupuje vpřed v pomalejším tempu se zjevnou snahou vtáhnout diváky nenásilně do děje kde Margaret, společně se spolupracovníkem Tomem, odhaluje šarlatány oblbující ve velkolepých šou stádo důvěřivých oveček, čímž film začíná připomínat poněkud nataženou epizodu Akt X. Margaret je vážně třída ovládající všechny možné triky, což ve spojitosti s ukázkami telepatie a jiných podivností, kterých je údajně schopný lidský mozek, prostě funguje. Alespoň než narazí kosa na kámen. Zkuste si představit hit normalizačních kin Dotek meduzy, jen převrácený naruby. Simon je, jak se zdá buď naprosto geniální podvodník, nebo skutečně médium s nadpřirozenými schopnostmi. A diváka pochopitelně v ti chvíli začíná zajímat, co z toho je pravda.

Jak minuty plynou dále, příběh začíná gradovat a z přehlídky šarlatánů začíná vystupovat do popředí válku, která bude mít brzy své první mrtvé. Pokud jste se těšili na horor, tak na to rychle zapomeňte. I přes určitý stísněný pocit jsou Červená světla spíše mysteriózním thrillerem s místy mrazivou atmosférou. Nadvláda mysli nad hmotou? To je to, oč zde běží. Hlavní hrdina tápe v neproniknutelné síti, na rozdíl od diváka, který si už možná myslí, že má ve věci jasno. Což může smrdět nechutným zvratem na samém konci. Ovšem žádnou pecku, která by vás posadila na prdel, nečekejte. Finále je spíš takové pšouknutí, které navíc smrdí scenáristickými berličkami,

Ovšem i přes to jsou Červená světla poměrně zajímavým filmem, hlavně díky zajímavému námětu a i formě se kterou se tvůrcům daří navodit pocit, že divák sleduje něco víc, než jen smyšlenou báchorku o telepatech a šarlatánech. A už jen kvůli tomu se rozhodně vyplatí jim věnovat nějakou pozornost. A ještě jedna poznámka na závěr. Ne, se Šestým smyslem tento film nemá vůbec nic společného.

Dva vyšetřovatelé paranormálních jevů, zkušená doktorka Margaret Matheson (Sigourney Weaver) a její mladý asistent Tom Buckley (Cillian Murphy) zkoumají nejrůznější metafyzické fenomény, aby prokázali jejich nepravost. Simon Silver (Robert De Niro), legendární slepý senzibil, který před třiceti lety záhadně zmizel, se najednou objeví a jeho případ se pro současnou vědu stane velkým oříškem. Tom začíná být Silverovým případem posedlý a jeho posedlost se prohlubuje s každým novým důkazem nevysvětlitelných událostí. Jak se Tom přibližuje Silverovi, napětí stoupá a jeho pohled na svět se třese v základech…(oficiální text distributora)