Zabít tiše

Killing Them Softly, USA 2012
Zvuk: anglický DD 5.1, česý DD 5.1
Titulky české
Čas: 94 minut
Distribuce DVD: 24.04.2013 Bontonfilm

Dvě zoufalá hovada plkající na téma jestli je lepší vojet psa nebo ženskou vykradou mafiánskou hernu čímž si zadělají na kurevský problém. A tak tu máme další buranskou zábavu demýtyzující nablýskanou Ameriku plnou úspěšných lidí.

Příběh, postavy a celkové ladění filmu, natočeného podle románu George V. Higginse, v mnohém připomíná překvapivě dobrého Zabijáka Joea. I zde je většina antihrdinů zoufalejší než sjetý bezďák nocující v parku u Hlavního nádraží, i zde se nešetří krví a i zde se zdatně fluše na americkej sen. Nový je tu akorát Brad Pitt. Je to dostačující kombinace?

Buranská masturbace od samého počátku v kontrastu s Bushovými projevy o ekonomické síle USA. Prostředí New Orleans chudší než kostelní myš slouží jako špinavá kulisa života spodiny, z níž vystupují dva zoufalci, kteří měli tolik drzosti, že pumpli italskou mafii o balík peněz. Což samozřejmě nemůže zůstat bez odezvy a na místo přijíždí Brad Pitt, aby dal věci do pořádku. Je těžké hledat v tomto ansáblu hrdinu, kterému byste mohli držet palce. A o to tady jde. Brad Pitt, ve své roli, vše lapidárně shrne do jedné věty:  „Tahle země je v hajzlu, věřte mi. A bude ještě hůř.“  A o to tady jde především.

Příběh nehýří zběsilým tempem. Nehýří ani přílišnou atraktivitou, o podbízení se divákovi ani nemluvě. Tedy vyjma vymazlené scény v níž Pitt rozstřílí svou oběť jedoucí v autě, která jako by byla točená pro 3D projekci.  To je ale jedna z mála výjimek. Film jinak hlavně staví na dialozích a pozvolně plynoucím ději bez jakéhokoliv překvapení, či pointy. Prostě nízkorozpočtová žánrovka, jež si svůj image staví na podivnosti a rádoby naturalistické špíně ulice. Tu pak konfrontuje s politickými prohlášeními ze zpráv. To aby jeho umělecký záměr došel o hambáčema vyžranýmu typickýmu Američanovi, který na to bude, ve svém karavanu, či dřevěnému montovanému domku na dluh, čučet v telce.

Příběh je takový nijaký a šel by shrnout do jedné věty. Pro tvůrce bylo asi důležitější poselství, které chtěl světu za pomoci několika zavražděných, sdělit. „Byly jsme a budeme spojenými státy Americkými,“ hlásí během svého projevu Obama v jedné z posledních scén, jež se snaží hrát na lehce kontroverzní strunu. Finální dialog „Nechtějte mě rozesmát. Já žiju v Americe. A tady jsme každej sám za sebe. Amerika není země. Jen byznys. A teď mi sakra zaplaťte!“  je sice fajn, ale super hit z této průměrné historky z podsvětí, prosté o dramatickou stránku věci, bohužel neudělá.

Režisér Andrew Dominik, který před šesti lety svým zamachroval umělecky pojatým westernem Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem, se zde zkrátka snaží, jako mnozí další před ním, nastavit zrcadlo společnosti, v němž se odráží dva kreténi a jeden přechytralý Brad Pitt. Místní podsvětí je sice prosté obvyklých klišé, ale všechno pohromadě to tak nějak nechce držet dohromady. Když není komu držet palce, ani koho nenávidět, mnohdy hrozí, že mu hrdinové budou lhostejní. A to že je Amerika plná egoistických pokryteckých hovad, okázale patrioticky onanující před svou vlajkou, ví každý, kdo má kousek mozku v lebeční dutině. Takže jako připomenutí této skutečnosti dobrý, ale dobrý je za tři. Tedy průměr. Spíš slabší průměr.