Zvuk: český DD 5.1
Čas: 93 minur
Distribuce kino: 08.11.2012 Bioscop
Distribuce DVD: 09.05.2013 Magic Box

Záblesky chladné neděle jsou filmem plným divných postav, které zcela jistě nejsou ani trochu normální a divák mezi nimi tápe, aby zjistil, kdo a proč je největší magor.

Vítejte v Ústí nad Labem, tedy v jeho okolí kde stojí divnej dům. A právě do něj zavítá Tereza, nebo jak se vlastně jmenuje, aby zde, stejně jako divák, prožila jedno hodně netradiční odpoledne.

Zpočátku to vypadá na děvku, která zdrhla z auta svého pasáka, načež se objevil záhadný zachránce, který jí navíc nabídl slušný kšeft. Dělat při rodinné oslavě společnici. Tak trochu divnému bráchovi, který žije na samotě a podle sousedky ujíždí na netradičním sexu. Inu, bývalý učitel. Pak je tu ještě pronásledovatel, domnělý pasák, který jako ohař zavětřil stopu a nehodlá jí pustit. A tak tady máme čtyři postavy a jednu bonusovou otázku. Kdo z nich je psychopat? Jak totiž film pomalu ubíhá a divák začíná být s novými informacemi stále moudřejší, je více a více jasné, že jím může být kdokoliv.

Režisér Ivan Pokorný, který má například na svědomí normalizační taškařici Jáchyme, hoď ho do stroje, nebo dramatický Signum Laudis z doby první světové války, natočil překvapivě celkem temný thriller. Na české poměry věc téměř nevídaná. A i přes nějakou tu dírku v logice a pozvolné tempo druhé poloviny velice slušný thriller. Tedy alespoň do chvíle, než se karty v posledních pár minutách filmu, definitivně vyloží na stůl. Pointa sice není zlá ani vyloženě blbá, ale divák začne mít pocit (alespoň já jsem ho měl), že se tvůrce mohl ještě víc odvázat a jít ještě víc na dřeň.  Nebo, že je ve finále ošizen, neboť předchozí děj sliboval v náznacích (třeba nekrofilie) drsnější podívanou.

Záblesky chladné neděle jsou nenápadným filmem, který sice byl v kinech, ale pochopitelně se o nic výrazného (na rozdíl od Pokorného jiného filmu Vrchní prchni) nejednalo. A ono taky není divu. Byť jsou Záblesky chladné neděle obstojným snímkem se slušnou atmosférou, o žádný blockbuster se nejedná. DVD formát mu sluší nejvíc, neboť není nic, co by velké plátno nabízelo navíc. Hlavní a vlastně jedinou motivací diváka je totiž, během postupného dávkování informacemi, zjistit pointu, která nepatří mezi ty převratné a už vůbec ne šokující. Tak jednoduché to je.  A to že se člověk snaží kombinovat na čtveřici postav, jak by to asi mohlo být je jen obstojný bonus, který jako kino zážitek neobstojí.

Všudypřítomné sychravé počasí, policajti kroužící okolo, zakrvácený svetr, střídmé preludování klavíru. To všechno funguje na výbornou tak, že jistě nejeden sběratel morbidních zážitků uhání do Ústí a jeho okolí na výlet. Horší to už je s výpravou, slabší rozpočet je zde citelně znát a občas zaskřípou i herecké výkony. To vše naštěstí místy vyvažuje poměrně zdařilý pocit napětí.  Zkrátka a dobře, Česko má konečně po nějaké době (naposledy to byly tuším Oběti a vrazi) a několika nepovedených pokusech, obstojný moderní psychotriller, který není jen křečí, nebo nechtěnou komedií. A to se počítá.