Jedna mezi oči

Bullet to the Head, USA 2012
Zvuk český DD 5.1, anglický DD 5.1
Titulky: české,
Čas: 92 minit
Distribuce DVD / BD: 26.06.2013 Bontonfilm

Zabili mu parťáka se kterým sem tam sfoukl nějakou tu nájemnou vraždu, a to neměli  dělat. Sly se vrací, s ním i osmdesátá léta, kdy se borci řezali v ryze béčkovém duchu a na nějakou logiku se zrovna moc nekoukalo.

A vrací se i tehdejší akční hitmaker Walter Hill, kterému od dob, kdy vyslal Bruce Willise do maloměsta plného prohibičních gangsterů, aby jim vysvětlil, že „Poslední zůstává, a v lochu nechal boxovat Wesleyho Snipese, aby potvrdil, že je „Neporazitelný“, moc filmová pšenka nekvetla. Což, vzhledem k jeho filmografii v níž se zalesknou skvosty jako Rudé horko se Schwarzeneggerem, či akční buddy krimka 48 hodin zamrzí.

Tudíž tu máme návrat na třetí. Díky Nepostradatelným, se Stallonem znovu ožívá nostalgické kouzlo slavných béčkových pecek, Stallone je znovu při chuti a na svůj věk vypadá pořád skvěle a akce v ryzým duchu osmdesátých let může být příjemným zpestřením, u kterého se snad nikdo nebude nimrat v nesmyslné skutečnosti, že washingtonskej šikmookej polda, kterému Stallone sejmul v rámci kšeftu bývalýho parťáka (hajzla) se spojí s nájemným killerem (hajzlem s náturou klaďase), jehož partnera (asi taky hajzla) potkal podobný osud, aby společně dali po tlamě uber hajzlovi v pozadí, kterej to má všechno na svědomí. Popřípadě mu věnovali „jednu mezi oči“. Zabil jim parťáka, a to neměl dělat, do hajzlu!

Starého psa novým kouskům nenaučíš a tenhle film je toho důkazem. K tomu, aby zde schytal „jednu mezi oči“ není třeba nějaký propracovaný psychologický důvod. Zápletka je jednoduchá tak, že by jí pochopil i sjetej dement po náročným chlastacím dýchánku. Na jedné straně je „politicky neprůstřelný“ krypl a jeho „terminátorský“ poskok, nemající problém vystřílet celý bar, na druhé snaživý podla s morálními zásadami a věkem omlácený drsný tvrďák, který na ně sere. Klasická kombinace, kterých jsou v rámci parťáckých filmů, tuny. Ostatně spojení kriminálník plus polda, není Hillovi cizí, úspěch s ním již sklidil ve zmíněných 48 hodinách. Ostatně ty jsou vnímány jako jeden z klasických buddy movies.

Jak již bylo řečeno, příběh je jednoduchý stejně jako uvažování notorického alkoholika (i ten jde pro flašku přes mrtvoly) a stejně tak je jednoduchá i psychologie postav. Sly je prostě Sly. Pokérovanej, nařachanej pernamentně nasranej, který nepohrdne bouchačkou, ani klasickou ruční prací. Asijskej polda se stará o odlehčení, zlo je kravaťácké a psychopat zase námezdní žoldák, který nemá problém utrhnout se ze řetězu. Zástup různých šmejdů, od zkorumpované policajty, přes slizkého advokáta, až  po šmejd najatý z ulice, kteří se pomstychtivému duu připletou do cesty, nemá smysl nijak profilovat  Zkapou většinou dřív, než by se stačili nějak výrazně projevit. Tak už to v podobných filmech chodí. Čím víc chodících terčů, tím větší zábava. Tady jich je dost.

Na druhou stranu, i přes nepopiratelné nostalgické kouzlo z dob, kdy se veškeré problémy řešily brutální silou a borci si vedle pér, bicepsů a bouchaček přeměřovali schopnost kolik těch, co se jim postaví do cesty, sejmou, se i v tomto případě jedná o naprosto primitivní a banální hodinu a půl, která maximálně pobaví, jinak nic víc nepřinese. A že to nebude žádná rafinovaná, ani bombastická zábava, je snad již z předchozích řádků jasné. Rozpočet filmu vůbec nepatřil mezi ty nadprůměrné, invence scénáře ani náhodou mezi výjimečné a kreace herců mezi oskarové.  Není divu, že se film v Česku vůbec ani (narozdíl od Schwarzeneggerovi Konečné) nedostal do kinodistribuce.

Na DVD a BD však funguje tak jak má. Jako ničím nekomplikovaná zábava osvěžená finálním soubojem s hasičskými sekerami, Stalloneho povislým koutkem úst a nejednou cynicky pronešenou hláškou. Mrtvolama se rovněž nešetří, i dispozici je i ženská a spousta bouchaček. Prostě primitivní nostalgická prda mezi blinkry. Ale co si nostalgik, který vyrostl v osmdesátkách a na stěnu pokojíka lepil plakát z Brávíčka s Rambem, může přít víc.