Parker

Parker, USA 2013
Čas: 119 minut
Distribuce DVD / BD: 26.06.2013 Bontonfilm

Je to klasické klišé. Představte si JasonaStathama, jak vykrade Matějskou pouť. Jenže si  tomu vybere partičku zmrdů, která ho při nejbližší příležitosti podrazí. Statham tak skončí bez peněz zakrvácený na ulici s jediným cílem. Pomstít se.

Parker totiž, jak se Statham v této akčce jmenuje, je klasickým antihrdinou. Sice je to zloděj a gauner, tedy vnímáním normálního bezúhonného občana krypl, ale zároveň i krypl s morálními zásadami, takže mu normální bezúhonný občan drží palce. Obzvlášť když si vyšlápne na ještě větší kryply napojené na mafiánského bosse v Chicagu. Prostě klasika každým coulem.

Parker vylezl ze stránek románu Donalda E. Westlake, který má na svědomí třeba filmového Otčíma s hororovým nádechem, nebo neonoirovou kriminálku Payback s Melem Gibsonem z konce devadesátých let. Ostatně i Payback je knihou z tzv. Parkerovské řady (originální název Hunter), která byla na samém počátku a dočkala se už dvou filmových adaptací. Tento Parker je tedy dalším v řadě. Jen bohužel nepřináší nic nového. Máme tady Stathama, který se ani trochu nesere a taky velkou zadnici Jenifer Lopez, na které už začal hlodat zub času. Což není špatná kombinace, kdyby byla doplněná něčím výjimečným. Což bohužel není.

Parker je totiž veskrze průměrný akční thriller se silně předvídatelným dějem. Což samozřejmě neznamená, že by to byl blbej blábol. Statham je naštěstí dostatečně nekompromisní a akční, takže vše, v rámci nenáročné zábavy, šlape jak má. Mocný mafián věší Parkerovi za paty nájemného vraha, ten zase jde po těch šmejdech co ho okradli o podíl a málem z něj vyrobili mrtvolu a Lopezová v roli zhrzené čtyřicítky se chce stát jeho parťákem, tudíž mu ukáže puntíkatou podprdu a hnědku. V modrých kalhotkách. Vždycky si na ní zakládala.  A pak je zde taky plánovaná velká loupež a bohužel i dost pomalé tempo kterým film k ní pozvolna přes několik akčních scének spěje.

Taylor Hackford, který v minulosti natočil dost slušného Ďáblova advokáta s Pacinem a Revesem prostě spáchal veskrze průněrné béčno která brutálně neurazí a taky ani trochu nenadchne. Horší je, že vzhledem k dvouhodinové stopáži místy nudí, což se u „stathamovek“ moc často nestává. Lopez už taky není co bývala o čem svědčí fakt, že jí v tomto filmu chce ojet akorát tlustý gangsterský negr. Taky holka zažila lepší časy. Prostě film na nedělní odpoledne. Bez chutě a bez zápachu. Škoda. A jedna technická na závěr. Co má do hajzlu znamenat ten reklamní titulek „Aby se člověk očistil, musí hrát špinavou hru“??? Viděl autot tohoto pitomého blábolu, který s dějem nemá nic společného tento film? Asi ne, spíš si ho jako hovadinu vycucal z prstu...