Pravá krev - 5. sezóna

True Blood – 5.Seasson, USA 2012
Zvuk: anglický DD 5.1, Český DD 2.0
Čas: 617 minut
Distribuce DVD: 12.6.2013 Magic Box

Čarodějnický rej čtvrté sezóny za sebou nechal Taru s rozstřelenou palicí a tím pádem i kurevsky otevřený konec. A spolu s nimi Sookie s kouřící brokovnicí v ruce. A upíry Billa s Erikem, kteří se znelíbili upírské radě. Vítejte v páté sezóně seriálu, kde hojně teče „Pravá krev“.

Pubertální fenomén ságy Twillight je již nějaký ten čas za námi, nicméně v městečku Bon Temps stojícím na jihu amerického buranova, kde se lidská rasa potkává s upíry, vlkodlaky, vílami, polymorfy, magií a dalšími nadpřirozenými bytostmi, to stále žije. Poměrně slaboučká literární předloha s hororovým nádechem se zde přetavila do hutného seriálu, v němž se pro nějakou tu nechutnost, či perverzitku, nejde daleko. Stejně jako šoustačku. To však již pravověrní, sledující nějaký ten pátek úchylné eskapády Sookie, Billa, Erica a dalších normálně nenormálních obyvatel Bon Temps dávno ví.

Celou pátou řadou se jako základní dějová nit táhnou hlavně upíří záležitosti reprezentované nejvyšší radou. Ta se štěpí na frakci zastávající názor že krvesajci musí žít v souladu s lidmi, který často podporují mučením v podobě dávky tekutého stříbra do upířích žil, a stále rostoucí skupinou odpadlíků, která touží po návratu starých dobrých časů, kdy lidé byly pouze kořistí a potravou pro dominantní vampýrský druh. A proto není divu, že se v takovémto bordelu, který rychle začne mít své mrtvé na obou stranách barikády, vynořuje krvelačný přízrak nejen starodávné upíří bohyně Lilith, ale i, ve třetí sezóně, padlého psychopatického upířího krále Russella Edgingtona. Tak a jedno překvapení je venku, další budou následovat.

Ono totiž nejen upířími záležitostmi je život v Bon Temps a jeho okolí živ. Tajemní lovci s maskou prezidenta Obami a zbraněmi naládovanými dřevěnými střelami loví vše nadpřirozené v dohledu, Víly v exilu si otevřely noční bar ne nepodobný bordelu, svět upírů je bohatší o jeden kardinální přírůstek a ex mariňáka Terryho, spolu s jeho spolubojovníky, pronásleduje jedna pěkně hnusná kletba, jež dokáže člověka rozpálit doběla, až z dalekého Iráku. Problémy se nevyhnou ani Lafayettovi poznamenanému magií z předchozí sezóny a vlčí smečka rovněž nezažívá harmonické časy. Je to tak. Pátá sezóna je vskutku našlapaná až k prasknutí.

Pak je zde samozřejmě klasický seriálový efekt, který háže hlavním „nesmrtelným“ hrdinům do cesty nové osudy. Charaktery už neprohlubuje, ty jsou již předchozími sezónami jasně dané. Pravda, pár flashbacků do minulosti osvětlují třeba zrod Pam, dětství Alsida nebo některé kapitoly z historie rodiny Steakhousových, tu je ale ty nehrají pro vykreslení charakteru, až tak zásadní roli. Spíš slouží k dokreslení některých dějových linií. Zde však má prim hlavně blížící se krvavý konflikt rovnající se válce, ve které bude prolito dostatečné množství krve. Pravé krve, samozřejmě. A než k tomu dojde, tak hrdiny, společně s divákem, čeká dostatečné množství zvratů a překvapení, společně s cliffhangery mezi jednotlivými epizodami.

Těch je klasicky dvanáct a atmosféra budovaná od první sezóny zůstává neměnná. Brutalitky, bizarnosti a zdravá perverze se střídají s nadhledem a byť bratr Sookie, seriálový ubersamec Jason, prožívá momentálně krizi své sexuální osobnosti, erotický podtext zde samozřejmě rovněž netrpí. Vždyť jsme zatraceně v seriálu HBO a ne přiteplalém Twillight univerzu plného divných emo bytostí. Pravda, některé scény nepostrádají bizarní pitoresknost (řádění nafetovaných upírů, či taneční ántré matky víly), jiné jsou drsné, jako kdyby vypadly z krutopřísného hororu (např. exkurze v Russellově skrýši). Další posouvají nekompromisně děj kupředu.

Všechno zapadá do sebe a díky tomu, že si aktuální děj bere mnohé i z minulosti, máme tak před sebou slušný plastický obraz jednoho hodně divného místa na zemi, kde různí „lidé“ prožívají různé věci, terí jsou různě nenormální. Ve hře se objevuje drogové Véčko (upíří krev) a spolu s novými postavami (třeba bájná Salomé – ano, ta s useknutou hlavou na stříbrném tácu), dojde i na v upíra proměněného ex reverenda antiupíří sekty, který se stane upířím mluvčím. Stejně jako na nějaký ten masakr, v němž dojdou k úhoně i děti. I nafetovaná vlčí smečka výje na měsíc, Lafayett potká useknutou hlavu svého homo milence a z jistých konkrétních důvodů, začne být akutní nedostatek umělé krve. O iráckém ohnivém démonovi už řeč byla.

True Blood prostě už táhne pátou sezónu a zatím se to na kvalitě nijak zvláště neprojevuje. Naopak, tvůrci neustále přitvrzují a tak události, které kdysi v roce 2008 zahájilo několik vražd v malém zapadlém městečku nedaleko New Orleans, dávno přerostly v brutální konflikty, v nichž se střetávají různé bytosti mající předobrazy v klasických hororových monstrech. Měli jsme tu upíří tahanice o moc, sexuální orgie antického božstva, čarodějnické reje a nyní tu máme válku, která svým způsobem zasáhne všechny ty podivné bytosti, které žijí mezi námi.

Podstatná pro děj je pochopitelně dějová linie Erica a Billa, kteří stojí v centru celého dění. Ex objekt jejich romantických pokušení Sookie tentokrát ustupuje do pozadí, aby se zařadila do peletonu postav prožívajících své vlastní větší či menší peripetie. Sookie třeba se svým bráchou pátrají po tajemném vrahovi. Koho a proč nebudu prozrazovat, neb spoilerovat je hřích stejný jako pro radikálního upíra neprolévat plným hrdlem lidskou krev. O to zde jde především a je třeba poznamenat, že právě pátá sezóna patří prozatím v celém seriálu k těm nejkrvavějším. Navzdory několika úchylným nápadům (proměnové lapálie polymorfů Sama a Luny), či vílí porod, je to místy opravdu houstev. Je bůh upír?

Do popředí lehce vystupuje i zmíněná Ericova „dcera“ Pam a její vztah s novou upírkou, jejíž proměnu má na svědomí. Díky tomu sbírá body sympatie a sympatický je i fakt, že tvůrce seriálu, kromě potřeby prošpikovat své dílo popkulturními odkazy, neopustil někdy až jedovatý černý humor. Jeden příklad za všechny: radikální rasistická skupina vrahů upírů a dalších nadpřirozených bytostí, vedená tajemným „Drakem“ se mazývá „Obamovci“. Vtipným nápadem jsou rovněž I-kolíky, ho tech mobilní zařízení k likvidaci neposlušných upírů, které jako by vypadly ze seriálu Mission Impossible. A nezapomínejme na ujetého Russella, který si svůj návrat skutečně užívá.

Ve chvíli, kdy píšu tyto řádky, neboť cesta seriálu na DVD  zabere nějaký čas, krčí už venku šestá řada, která se začala vysílat v polovině června. Osudy hlavních hrdinů rozseknuté na konci této sezóny, opět hnusným cliffhangerem, tak opět pokračují. Ostatně, čekali byste něco jiného???