Mrtví a neklidní

Warm Bodies, USA 2013
Titulky: České
Čas: 94 minut
Distribuce: 19.06.2013 Bontonfilm

Matně si vzpomínám, jak jsem v devadesátých letech někde četl (tuším že to byla tehdejší Ikárie) povídku o tom jak horda zombíků brutálně znásilnila živou holku. Romantické čtení. No a tento film je o něčem podobným. Taky se zde „miluje“ ohnilá mrtvola s mladou dívenkou. Taky romantika.

On se jmenuje R (na svécelé jméno si už jako ohnilá mrtvola bezcíle putující zombielandem, nepamatuje), ona zase Julie. To proto, aby film pro teenagery parafrázoval Shakespeara a namlátil jím vedle klasické, lehce bizarní lovestory, že existuje i něco jako klasická literatura. Tento film zase dokazuje, že dneska je prznění žánru stále in.

Zombík R je totiž inteligentní, což je u šoupající se mrtvoly velká hovadina. Na vnitřní hlas, komentující jeho duševno, se teď vykašleme, ale ve chvíli, kdy si pustí gramec a snaží se komunikovat se svým zombie-kámošem, začíná jeho podstata člověka, jež vyrůstal na Romerově Úsvitu mrtvých, pěkně srát. Pak je tu samozřejmě Julie, jedna z posledních přeživších lidí na zemi, jíž před osmi lety zdolala nevysvětlená zombie nákaza. I přesto nějaké výpravné postapokalyptické kulisy nečekejte. Tento film se spíš nese v komornějším a komediálním duchu. Mnohdy až nechtěně komediálním. To třeba když zombice, normálně se šoupající kolem provede skvělý kop karate. Jo a taky se dozvíte, že když zombie někomu sežere mozek, získá jeho vzpomínky. A tak film začíná pomalu zapáchat po sračkách.

R a Julie se samozřejmě setkají a eR se od té chvíle přestane chovat jako zombie. Logika zombie žánru jde úplně do hajzlu, když se Julie vydává za zombici, k čemuž stačí jen krvavá šmouha na držce. A bude nepopsatelně hůř. Zombies jsou v tomto filmu vůbec podivní. Někdy se šoupají, jindy běhají, umí mluvit a dokonce řídit Zet čtyřku. To aby BMW zalepilo nějaký ten dolar navíc za product placement. To že má auto po osmi letech dobytou baterku je asi detail. Ne, to už nejde svádět na komediální žánr. Mimochodem, u tohoto filmu se ani moc nezasmějete. Vtipná mi přišla akorát narážka na Fulciho Zombies na BD disku.

Hlavní dějová linka je romantická. Ona a on. A taky ostatní zombies, které začínají se zamilovaným eR spolupracovat. Protože jsou kamarádi a nelíbí se jim být mrtvoly. Pak jsou tady kostnaté svině, které jsou brutální, zlé a nepříliš dobře trikově zvládnuté. To je to pravé zlo. Záběry na zombáky, kterým začíná tlouct srdce už je jen stoprocentní kýč. Jo hraje se tu na city. Ne, tady pravda a hlavně láska nezvítězí jen nad blbou lží a nenávistí, ale rovnou nad celou zombie apokalypsou. Ano, je to blbé, jak zákon pseudo slátanin káže. Že by oživlé mrtvoly čekalo oživnutí? Už jenom to zní dementně.

A tak nám eR začíná dostávat zdravou barvu, neinfikovaní lidé se podle očekávání projevují jako xenofobní svině a zombie populaci čeká podivná změna. To má být tem megalomanskej WoW moment. Kostlivci kase kopou a hryžou kolem sebe, to aby zde byl nějaký prvek ohrožení. Netradiční a nelogická romantika se mění v hromadu klišé, v které se budou s nadšením přehrabovat hlavně fanoušci Twillight ságy. Možná, že si najde i jiné příznivce, ale mě absolutně točila absence jakýchkoliv pravidel. A z dojemného konce ("Ono to žije! Ono to žije!") jsem si péro taky nevytrhl. Masivní, či nápaditý zářez do zombie žánru se nekoná. Tohle je jen dostatečně připitomělá, hodně nelogická oddechovka. A taky tak trochu sračka.

V bonusovém filmu o filmu se dozvíte, že celá tato taškařice vznikla na základě krátké internetové povídky "Jsem zombie plná lásky", terá sledovala postapokalyptický svět z pohlrdu zombíka. K té se pak v knize, jež vznikla vzápětí připlácl romantický motiv, česklý distributor zase připlácl název parafrázující teen seriál Mladí a neklidní, a bylo to tady. Paráda. Tak si to užijte, pokud vás těchto pár nenávisných slov vyvolaných frustrací nad tím co jsem viděl, neodradilo...