Armáda temnot (BD vydání)

Zvuk: český DTS, anglický DTS
Čas: 81 minut
Distribuce DVD: 30.11.2009 Magic Box
Distribuce BD: 10.07.2013 Magic Box

První Evil Dead byl na svou dobu excelentní horor natočený za pár drobných, který se stal kultem, druhý remake mixnutý komedií a třetí toho s hororem už nemá moc společného. Snad jen příšerné zklamání všech, kteří čekali, že Raimi po odlehčené dvojce opět přitvrdí.

Jenže chyba lávky. Sam Raimi se rozhodl jít úplně jinou cestou. Otevřený konec dvojky nechal pilorukého Ashe někde v třináctém století, kdy je jeho cílem dostat se zpátky do své současnosti počátku devadesátých let. A k tomu potřebuje jen maličkost – knihu mrtvých, Nekronomicon.

Příběh? Příběh je tady úplně někde v hajzlu rozmašírovaných těl démonů a jiných potvor, které uvládají kung-fu, útočí s grácií za níž by se nemusel stydět ani Chaplin na pořádně silném tripu, což místo strachu, vyvolává spíš shovívavý úsměv, či zdvižené obočí s otázkou „Co to kurva je?“ Z hororové série Evil Dead se tak stala středně krvavá groteska.

Třinácté století totiž sužují démoni, vzdáleně podobní těm, se nimiř Ash zažil dvě perné noci v lesní chatě. Tehdy se mělo za to, že za jejich zrodem stojí „duch lesa“. Zde, v dobách, kdy proti sobě stojí dva mocné rody lordů Henryho a Artura za nimi stojí úchylný Raimiho nápad udělat si z diváků kozy a počastovat je mixem hlášek, přepálených situací  a scén. Samozřejmě i na nějakou tu krev, uřízlou končetinu, či drobnou nechutnost dojde, to vše je ale vsazeno do tak absurdních situací, že nahnat husí kůži by dokázali jen... no asi nikomu.

Jasně pro nostalgiky má tento film nesporné kouzlo, Nájezd kamery plízko při zemi, brada a charisma Bruce Campbella, mnohé odkazy na předešlé filmy, nejeden úchylný nápad Raimiho, jež byl tehdy pořádně při chuti, to vše tvoří svéráznou atmosféru v níž se sice na logiku ani trochu nehraje (proč by taky mělo), ale svým způsobem zvráceně baví.  Variaci na Gullivera (se spoustou Ashů) střídá schizofrenní groteska, terá je sice blbá jak zákon káže, ale Campbell zde prostě exceluje. Ovšem pravda, něco je už opravdu přes čáru. Ash s protaženou hubou, či pitoreskní liliputí se už pohybují na hranici trapnosti. Slabší triky pak můžete přičíst době vzniku, nebo trademarku celé série. Byť se Armáda temnot dostala do kin, žádný velkofilm nečekejte.

Ono je to v podstatě jen rozkravené béčko pro hororové fany.  Nevázaná zábava do které mohli tvůrci nacpat cokoliv a výsledek by byl pořád stejný. Blbé zaklínadlo probudí armádu mrtvých, kufr Ashova auta ukrývá spousty užitečných věcí (včetně časáku Fangoria) a největší štramanda ze vsi má luxusní kozy. Vedle Ashe si na ně hrábně i umrlčí vojevůdce. Raimi si už dělá kozy sám ze sebe, stejně jako z předchozích filmů. Jejich četné parafráze nepostrádají mnohdy velmi ironický nádech.

Finální bitva je už klasickým béčkovým peklem pro otrlé. Nic výjimečného. Evil Dead je ve svém finále hodně svérázně svůj a mnohý honimír v tom možná vidí umění. Já v tom vidím úlet, který mě zklamal už v roce svého uvedení. Tehdy člověk nemohl vědět, že na pořádnou porci drsné Zlé smrti spojejé s Lesním duchem si bude muset počkat více než dvacet let v souvislosti s remake kultovního Raimiho hororového fláku. Stejně jako nemohl tušit, že Raimi bude točit Spider-Mana. Inu život je plný překvapení. Tohle bylo jedním z nich. A z hlediska hororového fandy, který sjížděl prvního Ducha lesa na pirátské VHS s německým dabingem, ne zrovna moc příjemné.

BD disk má podtitulek „Vražedná edice“. Moc vražedného na této modré placce není. Vedle filmu obsahuje i do češtiny přelořený dvacetiminutový dokument z natáčení, zaměřený na tvorbu triků. A to je všechno.