Wanted

Wanted, USA 2008
Čas: 106 minut
Distribuce kino: 26.06.2008 Bontonfilm
Distribuce DVD / BD: 01.12.2008 Universal Pictures / Bontonfilm

Jak se stát lepším člověkem? Přece  zabíjením lidí.

Wesley Gibson je zkrachovalec. Má ubíjející práci, mizerný byt, žádný prachy a jeho holka si to rozdává s jeho nejlepším kámošem. Je to nula. Tedy aspoň do chvíle, než se dozví, že jeho otec byl zabiják pracující pro tajnou organizaci a  že by měl nastoupit na jeho místo. A že se po něm bude chtít, aby ustřeloval mouchám křidélka.

Aby bylo jasno, tak proti komiksovému originálu (který u nás vyšel pod názvem Mrtvý nebo živý) je filmový Wanted čajíček. V komiksu se hrdina zaučuje zabíjením zvířat na jatkách, aby pak pokročil k živým lidem... a když se chce odreagovat, jde vystřílet policejní stanici. V komiksu také není žádné váhání mezi dobrem a zlem – žádné dobro tam totiž není. A o to silněji pak zazní originální poselství. Film tohle všechno zkrouhnul a nahradil béčkovitým příběhem, střiženým podle těch nejklasičtějších mustrů.

No, on se člověk nemůže ani moc divit. Kdyby byl film přesně podle komiksu, tak je nepřístupný mládeži do padesáti let a vzbouřili by se proti němu nejen všechny možné kluby matek a církevní organizace, ale snad i liga zahrádkářů a pěstitelé křečků.

Ale přes ideové vykleštění (a to, že superpadouchy nahradili zabijáci) je film zatraceně zábavný. Je to zásluha především ruského režiséra Timura Bekmambetova, který natolik zaujal Noční a Denní hlídkou, že mu bylo hozeno lano z Hollywoodu... a jelikož zabodoval s adaptacemi fantasy knih, dostal na hraní adaptaci komiksu.

A nutno říct, že si to užil. I když je občas cítit, že mu na to moc peněz nedali, tak se tím nedal odradit a prošpikoval film parádními vizuálními špeky. Zpomalený záběr na střelu vylétající z lidské hlavy, přemety s auťákem jako vystřižené ze Speed Racera, sestřelování kulek v letu, efektní průskoky sklem a jiné parádičky. Bekmambetov to navíc nebere tak úplně vážně. Když hrdina rozmlátí kámošovi o hlavu klávesnici, vylétnou z ní písmena, která ve vzduchu složí v nápis FUCK YO – a druhé  U poskytne zakrvácený vyražený zub.

Dalším velkým kladem jsou herci. Morgan Freeman by dokázal vypadat charismaticky a důstojně i kdyby stál po kolena v močůvce a na hlavě měl naraženou rádiovku. I James McAvoy překvapil  a po romantických rolí vystřihl temnější i komediálnější verzi Nea.  Wanted je zábavná akční podívaná, která se staví po bok bijáků jako Zastav se a zemřeš, Charlieho andílci, Speed Racer, Sejmi je všechny... prostě filmů, které vás hodlají zašlapat do země nadupanou, nereálnou a frenetickou akcí. A až budete na konci filmu ležet na podlaze kina a na zádech budete mít otisky Bekmambetových podrážek, můžete se začít pomalu těšit na druhý díl.

U filmu kalibru Wanted by jeden čekal nabušenější bonusy. No každopádně na disku s filmem (otázkou je jestli Bonton nevyhodí do prodeje dvoudiskovou speciální edici) naleznete osmiminutový pohled do zákulisí natáčení v Chicagu a rovněž osmiminutový dokumentík o natáčení. Takže žádný film o filmu, který slibuje obal, ale jen dva kraťasy.

Text: Jiří Pavlovský
I když to není tak cynická záležitost jako komiks, je to parádní akční film se spoustou nápadů.

WANTED - Making Of

TIMUR BEKMAMBETOV (režie)
Tento režisér a scénárista se narodil v Kazachstánu (jako Borat). Natočil nejúspěšnější film ruské kinematografie Denní hlídka (2006). Tomuto snímku předcházel mezinárodně úspěšný trhák Noční hlídka (2004). Na obou fantasy thrillerech spolupracoval se spisovatelm Sergejem Lukaněnkem. Než se stal režisérem, studoval Bekmambetov na Elektrotechnickém institutě v Moskvě. Později v Taškentu vystudoval Institut divadelního umění. Po několika letech služby ve vojsku začal Bekmambetov pracovat v reklamě. Na příštích 15 let se z něj stal autor a režisér mnoha úspěšných a oceněných televizních reklam. V roce 2000 se stal členem Ruské reklamní akademie.

JAK TO ZAČALO
V roce 2004 měl světovou premiéru jeho film Noční hlídka. Film, který s rozpočtem 1,8 milionu dolarů, vydělal jen v Rusku 19 milionů dolarů, čímž překonal nejúspěšnější film všech dob v Rusku – Pán prstenů: Společenstvo Prstenu. Pokračování Noční hlídky, s názvem Denní hlídka, mělo v Rusku premiéru na počátku roku 2006. Následoval stejný scénář – nízkorozpočtový film (4,2 milionu dolarů) se v Bekmambetově rodné zemi stal kasovním trhákem. Vydělal téměř 40 milionů dolarů. Přibližně ve stejné době se producentům Markovi Millarovi a J. G. Jonesovi dostalo do ruky první vydání komiksu “Wanted”. Hledali nového, zajímavého a kreativního režiséra, který umí popustit uzdu své fantazii. Po shlídnutí Noční hlídky věděli, že našli svého muže. Předpokládali, že když Bekmambetov dokáže udělat tak vizuálně poutavý film s tak malým rozpočtem, s většími finančními prostředky a zázemím velkého studia natočí bez problémů silný film.

NATÁČENÍ V PRAZE
Děj se odehrává v Chicagu, ale jako hlavní natáčecí místo byla zvolena Praha a efekty byly dodělávané v Moskvě. Jednou z mnoha výhod natáčení v Praze bylo, že režisér Bekmambetov zde dva roky před natáčením Wanted pracoval. Chicago, tak jak bylo natáčené v Praze, muselo být post-industriální, kombinace ocelových konstrukcí, skob, traverz a jednoduché cihlové architektury. Filmaři potřebovali minimálně tříposchoďovou budovu, do které umístili hlavní sídlo společenství, zároveň bylo nutné, aby v této budově mohli natočit co nejvíc různých interiérů. Našli starý cukrovar postavený v roce 1914 a zavřený v roce 1956. Zároveň zde bylo dostatek místa natočit pět rozdílných lokací. Kromě zmiňovaného cukrovaru nabídla Praha a okolí např. stadion na Strahově nebo hrad Křivoklát.

KILLER TRÉNINK
Při popisu způsobu života členů bratrstva nemohla být podceněna důležitost fyzické zdatnosti. To vyžadovalo poměrně drsný trénink pro nejaktivnější členy společenství, pro Jamese McAvoye a Angelinu Jolie. Především McAvoye to stálo hodně přemlouvání, aby proměnil svoje tělo gaučového krále v šlachovitého zabijáka. Trenér Glenn Chapman byl najatý, aby vyhublého herce připravil. Nejtěžší bylo zvýšit jeho váhu. Během dvou měsíců tvrdého tréninku se z 62kg dostal na 74kg. McAvoy k tomu říká: “Raději bych snědl psí výkal, než bych šel do posilovny. Někdy byl trenér tak tvrdý, že jsem se modlil, aby se mi udělalo špatně.”