7 dní hříchů, ČR / Slovensko 2012
Obraz: 1.78:1 (16:9)
Zvuk: český DD 5.1
Čas: 115 minut
Distribuce kino: 01.11.2012 Blue Sky Film
Distribuce DVD / BD: 31.07.2013 Magic Box

Poválečné pohraničí plné svinstev, probuzených výšní a drsných vyřizování si účtů je bezpochyby silné a kdysi silně tabuizované téma. Není divu, že se na něj nejeden z tvůrců snaží vsadit. A vsází na ně i 7 dní hříchu. Jenže, něco je tady špatně.

Nebo spíše, lépe řečeno, hodně toho je tady špatně. 7 dní hříchů se sice snaží pranýřovat fakt, že první dny po válce byly plné krutosti a bezprávý, ale dělá to hodně blbě. Už jen prvvotní šok, kdy partička němců brutálně zlikviduje samotu postrádá logiku. A další záběr na Revoluční gardu, která toto řádění s klidem, bez větších emocí odzívá, se již rovná demenci. Minimálně v tom smyslu, jak je tato scéna zahraná.

Ono to celkem vypadá, jako kdyby si tvůrci řekli: „Hele, uděláme nějaký to kontroverzní dráno, jako to udělali s tím Habermanovým mlýnem, a lidi nám to zbaští. Nacpeme do toho česko – německý smíšený manželství, Ondru Vetchýcho, nějaký ty svině, zaběháme si v lese, díky čemuž by nám lesáci mohli přidat nějakou kačku, a bude to biják jako kráva. Ondra to utáhne, lidi ho mají rádi.“ Paráda. Proč ne. Jenže tvůrci si bohužel si zapomněli něco o té době nastudovat. A taky mohli sehnat víc peněz, aby film nepůsobil tak televizně. Ale to vem čert. Podívejme se na příběh.

Máme tady lesníka Ondru Vetchýho, který si vzal před okupací za manželku Němku Agnes. Tu má celkem nelogicky potřebu znásilňovat místní kápo revoluční gardy. Ona má zase potřebu utíkat po lese, neboť byla svědkem zmíněného, Revoluční gardou odzývaného masakru. A Ondra má zase potřebu svojí manželku najít a tak se potácí dějem kde se odsun provede den po osvobození (charakterizují ho kufry poházené po nádraží), ti Němci, kteří nejsou povražděni, musí v lomu vykonávat práci stejně nesmyslnou, jako jsou nesmyslné digitální stopy výstřelů, které jsou v tomto filmu rovněž k vidění. A k vidění je zde toho samozřejmě víc. Třeba nešťastné zabití puško strážného, kterého zalehne Vetchý, když se pu snaží zabránit v střelbě na svého prchajícího náckovského švagra. Technicky téměř neproveditelné.

Co však k vidění není, je nějaký smysluplný příběh. Hrdinové pořád někde pobíhají, nebo se perou o chleba, čímž asi chtěli tvůrci naznačit, že byl po válce hlad. Prostě bordel. Jestli to má být alegorie na poválečný bordel, pak je to jeden z mála kladů.  A máme zde i variaci na hodně komorní „pochod smrti“ z něhož hlavní hrdinka uprchne tak, že si vyhrne bombarďáky a dělá, že v lese kadí. Jiřímu Chlumskému, který má toto režijně na svědomí by měl asi někdo vážně vysvětlit, že tohle není ani Ošklivka Katka, či jeho aktuální nováčtí Doktoři z počátků. Neboť co ten zde, ve spolupráci se scenáristou Urbanem (autor nejnudnější české akčky jménem Na vlastní nebezpečí) vyvádí, se už rovná spíše nechtěné tragikomedii.

Odhlédněme od faktu, že se většina postav chová jako banda kreténů, ale dělat kretény z diváků tvůrci nemusí.  Navíc je zde tajemný chovatel slepic Jirka Schmitzer, který sbírá pro nenažrané revolucionáře porcelán. Třeba omáčník. A taky příbory. Hlavní hrdinka Agnes ukáže kozy. Má je hezký. Bod. Jeden z mála. A kozy ukáže i manželka sviňáckého gardisty. Na jedné má pihu. Další bod. Znamená to, že si z diváka tvůrci dělají kozy? Závět tomu napovídá. Rozuzlení je vskutku grandiózní kokotina. Sedm dní hříchu je tak spíše sedmi dny scenáristické impotence, nesmyslného tlačení na pilu a neschopnosti vyprávět příběh, které fakt, že se v poválečném pohraničí děla skutečná svinstva, degradují na úroveň maňáskového divadla . A tomu se říká kurevsky promarněná šance.

Film na BD disku doprovází zhruba čtvrthodinový film o filmu, ve kterém se od scenáristy dozvíte, že se jední o akčně dobrodružný příběh se známkami humoru (ten byl za snahou šokovat asi hodně skrytý) a režisér vás zase poučí, že tento film je psychologicky náročný. Sakra.Ondra Vetchý zase doufá, že se ten film stane atraktivním, jako třeba Lidice. Ne, Ondro, nestane. Ten film, i když jsi se snažil, aby ro tak nebylo, je blbý. Bohužel.