Konečná

The Last Stand, USA 2013
Čas: 103 minut
Distribuce kino: 07.02.2013 Bontonfilm
Distribuce DVD: 17.07.2013 Bontonfilm

Postradatelní ukázali směr. Akční dědci ještě neřekli své poslední slovo. Sly nedávno vpálil divákům „jednu mezi voči“ a jeho dávný konkurent Arnold  hájí svůj „Last Stand“. V českém překladu konečnou. Čekali byste od borce, jehož notorickou hláškou bylo: „Já se vrátím“, něco jiného???

A tak se Arnie, surfující na mocné vlně nostalgie převtělil do kůže starého šerifa na maloměstě (s idylickým jménem Summertown), které zrovna čekají akutní problémy. Dobře organizovaná a ještě lépe vyzbrojená banda parchantů totiž rozjíždí v jeho okolí pěkně nekalou šou v níž je hlavním hráčem čerstvě a efektně uprchlý největší kartelový boss jménem Cortez. Partičku místních maloměstských poldů (většina obyvatel městečka naštěstí odjela na fotbal) tak čeká boj hrstky statečných proti kurevské přesile.

Sedm statečných nechává pozdravovat? To každopádně. A s ním akční verze Ria brava, kde kdysi exceloval John Wayne. Akční scénář v duchu všech možných klišé z variací na toto mnohokrát omleté schéma je jednoduchý, přímočarý a pochopitelně i zábavný. A navíc má Arnolda, což je povyšuje o stupínek výše. Ten s přehledem zvládá kreaci ex borce, který chtěl na místě, u mexických hranic, kde lišky dávají dobrou noc, v klidu vypít pár pivek a pořešit maximálně místní patálie, ale na dveře mu zabušila partička žoldáků, nerozpakuje se udělat si srandu sám ze sebe a společně s tím dokazuje, že rozhodně nepatří do starého železa.

Jednou akční hrdina, navždy hrdina? V Arnoldově případě určitě. Politická léta jsou minulostí a Árny, tady šerif Ray bere do ruky těžkej kulas z druhé světové války, aby ty hajzly rozstřílel na sračky. Zabili mu totiž mladého nezkušeného kolegu Jerryho a to neměli dělat. A nebude na to sám. Ve vězení totiž sedí veterán z Afghánu, pomocníka mu dělá cool sniperka se zavilým mexikáncem (ten to umí dobře se starým gangsterským Thompsonem) a poblíž bydlí těžký magor do zbraní, který má doma menší zbrojnici. Včetně kurevsky velkých kalibrů. Soukromá armáda narazila na pěkně tvrdej kámen. Tak tvrdej, že jim k jeho odstřelení nebude stačit ani bazuka.

Jasan je to tak blbé, až je to vlastně báječné. Summertown zažije bitvu westernového střihu. A i na nějaký ten patetický žvást typu: „Viděl jsem už hodně krve a smrti a tak vím co se na nás chystá,“ dojde. Stejně jako na komického Jimmiho Knoxvilla. A taky na milou babičku s brokovnicí ukrytou na houpacím křeslem. Je to sranda při níž poteče hodně krve. A to je fajn.

Stará škola, osmdesátkový look, Arnold a spousta vystřílených nábojů je kombinace, která vám (jste li dříve narození) prostě sedne, nebo jí (pokud jste zmlsaní moderní produkcí) odstřelíte jako beduchou kravinu a slátaninu. Naštěstí se film nebere nijak vážně, díky čemuž se místy jedná o hodně zábavnou podívanou. Korejec Ji-un Kim prostě natočil příjemnou akční jednohubku plnou klišé evokující dobu kdy podobně nablblé příběhy jako třeba Komando, aspirovali na post kultu, kterým zůstali dodnes. Inu starýho psa novým kouskům nenaučíš. A přiznejme si. Chtěli byste vidět Arnolda v nějakém oduševnělém psychologickém dramatu?

„Kdo ty seš kurva zač?“
„Já jsem tady šerif.“

Vedle hlášek poletují po okolí i kusy masa, automobilová honička naslepo v kukuřičném poli dává filmu něco neotřelého a finální souboj tělo na tělo je logickým vyústěním předchozí hodinky a půl. Žánrové tradice ožívají se vším všudy. I s nastavovaným finále. Zkrátka a dobře, jedno je jisté. I přes český distribuční název, tohle určitě není Arnoldova konečná. Spíš nový začátek. Což potvrzuje připravovaný Escape Plan (kde si Arnold opět zablbne se Slyem), či zvěsti o dalším Conanovi, či pátém Terminátorovi.

Součástí DVD (film s podivem nevyšel na BD disku) je jednak téměř půlhodinový film o filmu v němž se tvůrci přiznávají k inspiraci westerny (drogový magnát jako metafora zloděje dobytka – proč ne) a korejský rejža zase říká, že na scénáři se mu líbilo, že je moderní vojenská technika přemožena tou starou. Další dokument rozebírá scénu honičky v kukuřičném poli, dojde i na historické zbraně, jimiž je tento „moderní western ozvláštněn a na nějakou tu srandu s Jimmy Knoxvillem. Zbytek bonusů pak tvoří vystřižené a prodloužené scény. Vše s českou podporou. Proč to proboha nevyšlo jako BD disk???