Zero Dark Thirty, USA 2012
Zvuk: český DTS, anglický DTS
Čas: 157 minut
Distribuce kino: 21.02.2013 Bontonfilm
Distribuce DVD / BD: 17.07.2013 Bontonfilm

Základním poselstvím tohoto filmu je poznání, že to, co si poctivě nevymučíte, to prostě nemáte. Obzvláště, když se jedná o informace týkající se Al Kaidy.

Už samotný začátek je celkem atmosférický s ambicí nahnat rodilému Američanovi krapet husí kůže. V absolutní tmě se ozývají autenticky reálná volání v den katastrofy jedenáctého září a toto autentické intro okamžitě střídá akt nevyhnutelné odvety.

Zajatý poslíček Saudské skupiny Amar si „musí uvědomit svou bezmocnost“ a divák tak má možnost nahlédnout do jednoho z utajených míst, kde má potencionální zdroj informací poznat co je bolest a ponížení. Pak se trochu napije vody. Přes kus hadru samozřejmě. Moc příjemné to není. Režisérka Kathrin Bigelow se s tím ani trochu nemaže. Naopak ukazuje funkčnost CIA ve válce proti terorismu v celé její nezkreslené a nezidealizované podobě.

Nováček v oboru, agentka Maya tak vstupuje do strohých místností plných potu, krve a výkalů v nichž často zaznívá řev bolesti, stejně jako přiznání zlomených bytostí, které už dávno ztratili všechno. Včetně důstojnosti a statutu lidskosti. Ovšem nemylte se. Toto není agitka o tom jak je mučení špatné a vyšetřovatelé by měli na zajaté teroristy promlouvat konejšivým hlasem. Tohle je zpodobnění reality. Druhá strana vraždící ve jménu svatého Džihádu je stejně nelítostná a jakákoliv informace může zachránit spoustu nevinných lidských životů. Na hrubý pytel hrubá záplata? Nepochybně. Mayn starší a zkušenější kolega v tom má jasno. A tak i nezkušená zrzka, která přicestovala za prací z Washingtonu do Pakistánu, brzy pochopí, která bije.

A tak zapomeňte na Jamese Bonda, nebo Jacka Ryana, tady práci agenta CIA v terénu reprezentuje byrokracie, zoufalé chytání se stébla, sběr informací a již zmíněné výslechové praktiky, včetně mediálně profláknutého waterboardingu. A hlavní cena za snahu spojenou s posedlostí má jméno Usáma bin Ladin. Ovšem jestli si myslíte, že k ní vede lehká cesta, jste mimo, jako zarytý terorista, který si myslí, že dokáže vzdorovat důsledné péči výslechových specialistů. Tento film se totiž opírá o skutečné události vrcholící akcí speciálního komanda, které zprovodilo ze světa veřejného nepřítele Ameriky číslo 1. A sranda to moc není.

Bigelowová již svým pyrotechnickým výletem do Iráku, kde Smrt číhá všude, ukázala, že chlapácké filmy postavené na realitě jí jdou a její hon na Usámu není ani v nejmenším krok vedle. Ano, jistě se můžete dohadovat, jestli jsou praktiky tajných služeb správné či ne, ale o tom to není. Tento film ukazuje jen, jak to chodí. Neadoruje, ani nekritizuje, jen s jeho hrdinkou projdete úseem několika let honu na člověka, který, ač v roli celosvětového štvance, nemá problém nechat vyhodit do vzduchu londýnský autobus plný nic netušících lidí, či proměnit restauraci luxusního hotelu Mariott v hromadu sutin. Není divu, že se jeho dopadení stalo pro Mayu životním cílem. Obzvlášť když nemá co ztratit.

Bylo už řečeno že Kathryn Bigelow umí? Asi ano, ale klidně si to zopakujme. Její drama z přísně tajného bojiště války proti terorismu plyne sice v pomalejším tempu, má přes dvě a půl hodiny, ale přesto ani na chvilku nenudí. Obsahuje všechny fragmenty. Od sebevražedných atentátníků, přes přizdisráče krející si vlastní pozadí až po dramatické, mediálně známé finále s absencí happyendu.  Divák sice může mít nějakou chvíli ve všech těch Abú Ahmedech a jiných mohamedánů trochu zmatek, nicméně tah hlavní frigidní hrdinky na bránu, její zarputilost v kombinaci s poodhalením reálného zákulisí tajných služeb šlape jako dobře promazaný stroj.

Je to slušně odvedená práce, je to rekonstrukce událostí, je to pohled na duševní kastraci ženy, je to nejedno šťouchnutí pod slupku americké povrchnosti. Scéna s Obamou, která dělí výslechové praktiky na před a po Obamovi je jedním z takových šťouchanců. Mnohdy vhodně použité autentické záběry dodávají punc dokumentu a absence operativce v terénu, terý si dá vodku s martiny, protřepat, nemíchat, poté co mu největší štramanda skočí do rozkroku zase punc věrohodnosti. Špionážní job je totiž převážně mravenčí práce podobající se hledání jehly v kupce sena.

A pak je zde samozřejmě závěr. Díky faktu, že se jedná o rekonstrukci skutečné události, každý ví, jak to dopadne, tudíž je moment překvapení omezen na velkou macatou nulu. Přesto akce speciálního komanda čistícího budovy má gradaci a napětí. Ano, rekonstrukce sutečných událostí můžou být nudné. Tohle však není ten případ. Což je fajn. A Usáma. Ten je prý „DEAD“. Dávali to v televizi, tak to prý musí být pravda...