G.I.Joe 02: Odveta

G.I. Joe: Retaliation, USA 2013
Zvuk: čwaký DD 5.1, anglický Dolby Surround HD 7.1
Čas: 111 minut, Dostribuce kino: 28.03.2013 CinemArt
Distribuce DVD / BD: 31.07.2013 Paramount / Magic Box

Akční příběh hraček pro odrostlejší se vrací. Akční figurky pro všechny, kteří si chtějí hrát na vojáky a ninji k tomu mají opět prekérku. Nasral se do nich falešný prezident (pozůstatek minulého filmu) a jejich nepřátelé, známí jako Kobra triumfují.

A s tím se samozřejmě musí něco udělat. Rocku, Willisi, do zbraně. Bude potřeba efektně nakopat pár prdelí. A nebude to moc velká sranda, protože máme přiškrcenej rozpočet. Žádné velkolepé cypoviny jako v jedničce, se konat nebudou!

A je to bohužel tak. Druhá mise G.I.Joe se odehrává v hodně komorním duchu. Na zelenkavým sajrajtem rozežranou kácející se Eiffelovku tedy hned z kraje zapomeneme (priducent to okecal tím, že chtěl film víc realističtější) a budeme se muset spokojit s brutálním poznáním, že zlikvidovat téměř celou nejelitnější vojenskou na světě, zvládlo několik helikoptér. A taky s tím, že byť se prezident USA najednou začne chovat jako kokot a přes noc udělá s nejelitnější jednotky psance, nikomu to nepřijde divné. Že by důsledek školy americké demokracie? No, to je v podstatě šumák, podstatné pro diváka je, že zbytky jednotky si musí pořádně máknout, aby všechno zase bylo v „ólrajtu“.

Z přísně střeženého vězení je totiž navíc osvobozen   Commandér Kobry plánující rozpoutat válku, Kobra získá kufřík k americkému jadernému pontenciálu, kurevská tyč z družice vygumuje Londýn a nad Bílým domem plápolá vlajka Kobry. A to je zlé. Moc zlé. Revoluce spáchaná během jednoho dne, hrozící přerůst v celosvětovou dominaci. Tomu se říká peklo. Nejen scenáristické. Mimochodem, režisér tohoto filmu natočil před tím film o Justinovi Bieberovi. Ale prý si v dětství rád hrál s figurkami G.I.Joe a četl jejich komiksy.

Naštěstí je k dispozici taťka Šmoula, tedy sorry taťka všech G.I.Joe, který doposud unikl z každé smrtonosné pasti a navíc má po skříních svého baráčku poschovávané zbraně pro celou armádu a v garáži zaparkovaný tank. A taky samozřejmě nemluvný, ale hodný ninja Snake Eye, který si s mluvícím, ale zlým ninjou Kobry Stormem a jeho pochopy dá parádně po tlamě na vrcholcích hor. Mimochodem jedna z nejlepších scén filmu u níž má 3D formát skutečně využití. To ostatní je totiž průměr s tendencí sklouznout k hranicím béčkových slátanin. Což po velkoryse pojatém prvním filmu mlátí diváka do očí víc než Rock svojí napumpovanou pokérovanou pazourou.

Jasan je to furt film spáchaný v zájmu hračkářské lobby, ale jak ukázaly Transformers, jistá monumentálnost tomuto druhu kinematografie sluší a dokáže účelně mnohým WOW momentem zamaskovat povrchnost a stupiditu děje. Zde najdete jen pár dobrých nápadů a k nim naservírovanou hromadu klišé, včetně nebombastického finále. Ne, není to úplná tragédie. Z pohledu tuctového diváka, který nečeká nic moc, se může jednat o zábavný nenáročný biják, ale na to, aby člověk netrpělivě vyhlížel, jestli bude natočena trojka, to ani náhodou nestačí.

Jsou tu druhý G.I.Joe. Vypatlaná nenáročná zábava pro malé i velké děti. Hračkárny mají radost, fanynky Tatuma už méně. Moc si tady nezahrál. Taťa Willis chce být na stará kolena akční a prostoduchost co se zápletky týká dosahuje vrcholu. Přijemné pokoukání. Já jsi jdu hrát s igráčkama. Všechny je rozšlapu. Budu Godziláááá! Uááááá!

Na BD disku je k mání jak 3D, tak i 2D verze filmu. Disk s 2D klasikou pak doplňuje více než hodinu dlouhý film o filmu, a taky audio komentář režiséra, který si pochvaluje fakt, že mohl natočit něco velkého. Posledním bohusem jsou pak tři vystřižené scény mezi kterými nechybí ninjovská akce, slabost falešného prezidenta pro stážistky, patos na Arlingtonském hřbitově. Tedy nic, bez čehož by jste se ve filmu neobešli. No, ono je vlastně fakt, že by jste se obešli i bez celého tohoto filmu.