Dyatlov Pass Incident, USA / VB / RUS 2013
Obraz: 1.85:1 (16:9),
Zvuk: anglický DTS HD 5.1, český DTS HD 5.1
Čas 101 minut
Distribuce kino: 25.04.2013 EEAP Film Distr. Distribuce DVD / BD: 28.08.2013 Magic Box

Holly je celkem hnusná a žvatlá do domácí živé kamery. Chce totiž natočit dokument o Záhadě hory mrtvých. Vítejte v dalším pseudodokumentárním filmu a la Blairwitch, či Paranormal aktivity.

Tentokrát však nejde o čarodějnici v lese nebo bubáky harašící v baráku, ale o devět Rusáků, kteří záhadně umrzli někde v pohoří Uralu. Proč co se neví. A tak to chce Holly a s ní parta puberťáků vypátrat. Proto si vezmou kameru a hurá do Ruska. Nic objevného v tom nehledejte.

Holly má slušný kozy. Její zvukařka co umí dobře držet tágo je má ještě lepší. Navíc je i o mnoho hezčí. Taky jde do ruských zasněžených hor. A taky, stejně jako ostatní, záhadně zmizí. Čekali jste něco jiného? A tak bude třeba zjistit, co se to vlastně stalo. Pochopitelně tím nejprofláknutějším a nejlacinějším způsobem. Falešným „rádoby reálným záznamem“ z expedice. Stejně jako kdysy po expedici hledající kanibaly v Canibal Holocaust, i po partičce snažící se objasnit Djatlovovu záhadu zbyl obrazový materiál. No a jedno prozradím hned. Vstávat vlasy hrůzou, vám z něj rozhodně nebudou. Maximálně jen při představě jak hluboko dokázal kdysi extra třída, režisér Renny Harlin klesnout.

Ano, Renny Harlin byl tehdá borec. Die Hard dva, nebo Cliffhanger se Stallonem mu vynesli pověst akčního režiséra a s ní i Geenu Davis (tehdy dostatečně šmačnou) do postele. Kde ale ty časy jsou. Dneska zabrousil do vod v nichž se rochní mladí filmaři pokoušející se za pár drobných zaujmout rádoby reálně natočenou šokující historkou. Bohužel, Renny selhává i v tomto ohledu. O zdání reality nemůže být ani řeč. A není to jen příběhem postaveným na skutečné události, kdy byla koncem padesátých let nalezena v severním Uralu skupina „turistů“ vedená jistým Djatlovem, která zde zahynula (umrzla) záhadným způsobem, domlácená jak smečka zlobivých pejsků a oblečená jen do podvlíkaček. Skvělý základ pro konspirační teorii.

A tak je divák svědkem jak američtí turisti toužící natočit dokument, popřípadě odhalit proč a jak Djatlov a jeho parta natáhli brka, cestují Ruskem a lezou po zasněžených horách, při čemž mudrují, jestli za všechno můžou mimozemšťani, Yetti, nebo tajné vládní pokusy. Jeden šprýmaž vyřeže kozaté zvukařce ze dřeva umělého ptáka. To asi aby byla sranda. No a aby to bylo zase zajímavý a asi napínavý, objevují ae nějaké záhadné stopy ve sněhu, občas zablbne kamera, nefunguje GPS a ve finále filmaři najdou vlez do podzemního komplexu. I se zmrzlým vytrženým jazykem. To asi aby to byl taky tak trochu horor. Jo a taky  bude lavina. To aby byla akce.

Líčit dobrodružství filmařů v podzemí hory mrtvých, nemá moc smysl. Jednak kvůli spoilerování a pak taky proto, že ono fakt není o co stát. Záhada hory mrtvých je blábol plný logických chyb, postrádající jakoukoliv originalitu. Histerické výlevy do objektivu rádoby dokumentární kamery jsou samozřejmě součástí laciného balení a dojde i na digitální bubáky. Bu bu bu. Reny Harlin klesl na úplné dno a kinematografický svět je bohatější o další nesmyslnou kokotinu jejíž smysl je stejnou záhadou jako reálné pozadí smrt Djatlovovi výpravy. Bohužel. A ještě větší záhadou je, jak se taková monstrózní kokotina vůbec mohla dostat do kin.