Neobyčejný Odd Thomas

Odd Thomas, USA 2013
Obraz: 2.35:1 (16:9).
Čas: 93 minut
Distribuce DVD: 18.9.2013 Bontonfilm

Stephen Sommers je známý režisér, který třeba vlil mumii čerstvou krev do vysušených zatuchlých žil. Dean R. Koontz je spisovatel, který byl díky svým knihám mnohými považován za důstojného nástupce mistra hororu Stephena Kinga.

A právě tito dva se potkali, aby vyprávěli příběh Odda Thomase. Neobyčejného Odda Thomase, který vidí mrtvé lidi- A nejen to. Neobyčejný Odd Thomas, asi proto, že není obyčejný, se snaží za ty mrtvé, kteří nezemřeli přirozenou smrtí zúčtovat s jejich vrahy. Jo, ve slavném Šestém smyslu jste viděli něco podobného. Jenže tady to jde víc na tělo. Jeho vlastními slovy: „Odd Thomas sice vidí mrtvé lidi, ale snaží se s tím něco dělat.“ Prostě takový paranormální Batman, makající v civilu ve fastfoodu, kde s lívanci a vajíčky předvádí téměř akrobatické kousky..

A pak jsou tu taky bodachové, přízračné bytosti, které přitahují masakry. Mimochodem, kde je spatří, stoprocentně zemře. A v neposlední řadě tu je taky tajemný cizinec, říkejme mu třeba Plesnivý Bob, se zálibou v masových vrazích, kolem kterého se shlukují desítky bodachů a datum 15. srpna.Ne, tuto rovnici si není těžké dát dohromady. V polovině srpna se určitě stane něco nechutného a je jen na Oddovi a jeho cáklé přítelkyni, aby tomu zabránili.

Nebudu vás blamovat, že se v případě Odda Thomase jedná o velkolepý blockbuster, jaké doposud Sommers točil. Pravda je zcela jiná. Jedná se o nízkorozpočtový film natočený přímo pro video s nepříliš bombastickým rozpočtem, který se pochopitelně odráží v trikové stránce. Sympatický ovšem na této mysteriózní detektivce, kterou jistě zkousnou i náctiletí, je nadhled a svižné tempo vyprávění. Klipové sekvence se střídají s mrtvým, který se prstem své urvané ruky dloube v nose, overvoice hlavního hrdiny svižně komentuje dění, takže se v něm nemá šanci ztratit ani lehce tupý divák a i přes fakt, že hlavní hrdinové na chvilku nezavřou hubu, pořád je na co se dívat.

Jelikož se jedná skutečně o lehce úchylnou detektivku, byl by hřích prozrazovat v tomto textu další indicie vedoucí k slušné pointě, která toho nemá mimochodem s nadpřirozenem moc společného, a tak si řekněme, že Dean R. Koontz v případě Odda Thomase nenapsal jen jedinou knihu, ale celou sérii, což filmařům v případě úspěchu dává možnost pokračovat v dalších osudech tohoto opravdu neobyčejného Thomase, jehož eskapády místy hraničí až s komedií. A to i přes neustále zvyšující se počet mrtvol. A když si k tomu přičtete detektivkářský efekt, postupného odhalování skutečností, spojený s několika zvraty, vyjde vám z Odda Thomasa sice nízkorozpočtová, ale jinak celkem neotřelá a hlavně zábavná podívaná.

Finále je už pak výtečně vygradované a finální tečka s natahováním divákovi trpělivosti ohledně osudu jedné ze zásadních postav, skvělé. Stejně jako jejírozuzlení, které zase není tak těžké odhadnout. Sommers sice v případě Odda Thomase nenatočil první lidu, ale určitě natočil fajn film, jehož pokračování by mě ani v nejmenším neštvalo. A kdo ví, možná se ho i dočkáme. Neobyčejné schopnosti neobyčejného Odda Thomase mají, jak prozrazuje knižní série, stejně jako lehce otevřený konec, toho ještě dost nabídnout.