Po zániku Země

After Earth, USA 2013
Obraz: 2.25:1 (16:9)
Zvuk: anglický DD 5.1, český DD 5.1
Čas: 100 minut, Distributor kino: 13.06.2013 Falcon, Distributor DVD / BD: 16.10.2013 Bontonfilm

Popis

Ekologové si mastí péro. Prohlilá lidská civilizace to zase dokázala a neúctou k životnímu prostředí zlikvidovala matičku Zemi , načež se musela přesunout na planetu Nova Prime. Tam ale zase emzácká entita štve proti lidem genetická monstra určená k zabíjení lidských přivandrovalců. Chudáčci mimozemšťani. Ještě že mají Willa Smitha a jeho spratka.

Will je totiž borec, kterého žádná katastrofa nerozhází, což ostatně už dokázal ve filmu Já legenda. Jeho synátor zase umí kopat kolem sebe, což dokázal v remake Karate Kida. A režisér M. Night Shyamalan zase před nějakým časem natočil Stalo se, z čehož se dá usuzovat, že se mu postkatastrofická témata líbí. A tak tady máme jeho vizi jaké to je Po zániku země. No, popravdě řečeno, nic moc.

Pokud čekáte nabušený epický velkofilm, zapomeňte. Pokud čekáte nápadité kulisy, zapomeňte. Pokud čekáte herecký koncert, zapomeňte. Jediné co vám zbývá je vyprávění, jak hrdinský, bezmála ikonický taťka nebojsa a vzdorovitý, citově vyprahlý fracek s sobě hledají cestu na vylidněné Zemi, kde díky nečekanému roji asteroidů ztroskotali. A aby to nebyla taková nuda, Země je nejen v karanténě a nabízí nejedno ošklivé překvapení, ale společně se Smithovými zde ztroskotala i ona vražedná genetická potvora útočící na vše, z čeho cítí strach. Jo ze synka se bude muset taky stát nebojsa. Jenže, i přes to, ona to celkem nuda je.

Princip je jednoduchý. Taťka se zlomenými hnáty leží ve vraku lodi a díky pokročilým technologiím vodí jako „medvěda na řetězu“ synka, který zdrhá napříč nepřátelským územím k druhé části vraku, kde se nachází vysílač, který může přivolat pomoc. Země se mezitím stačila ekologicky vzpamatovat (zelení opět masturbují) a tudíž je zde dostatek nebezpečenství, kterému je potřeba se vyhnout. A nezapomínejme na již zmíněnou krvelačnou potvoru. I největšímu debilovi musí být jasné, že ta se postará o dramatické finále.

Doba, kdy byl Ind Shyamalan (ano, ten, který se uvedl a udělal výtečným Šestým smyslem) jako geniální režisér jsou už dávno v hajzlu.  Svědčí o tom řada jeho posledních filmů. Pravda, v jejich rámci tento patří k těm vydařenějším, ale ani v tomto případě se nejedná o nic před čím by si divák, lidově řečeno, „sedl na prdel“. Spíš naopak. Pár obrázků se mu sice povedlo, sem tam se mihne i nějaký nápad, či akční scéna, ale to bohužel k diváckému orgasmu nestačí. Průměrná podívaná se spoustou logických děr (pozměněný ekosystém Země), stejně jako hovadin (záchrana chlapce před umrznutím) nakonec vrcholí podle všech předpokladů. Což ostatně u Shyamalana, který si ve svých začátcích zakládal na brutálně překvapivé pointě, zamrzí.

Člověk by tak mohl ještě chvíli a dál tlachat o tom jak jde Shyamalan do prdelákovic a honit si nad tímhle průměrným filmem triko a ego, ale proč to dělat. V zásadě mega zrůdnost se nekoná. Je to prostě jen ničím zvláštní průměr, vhodný k zabití nějakého hodně zbytečného času. Pokud ho máte, tak se na to co se stalo Po zániku země podívejte. A možná se vám to bude i líbit. Víc než poslední Shyamalanovy filmy určitě.