Abecední seznam filmů

# a b c d e f g h ch i j k l m n o p q r s t u v w x y z vše

Útěk na svobodu

Breakout, KAN 2013
Čas: 86 minut
Distribuce DVD: 16.10.2013 Bontonfilm

Brendan Fraser už nebojuje proti mumiím, ale za práva stromů, aby mohly růst, což z něj dělá ekologického aktivistu. Jednou to ale přežene, dřevorubcova hlava narazí na kámen a Brendan se ocitne ve vězení.

Samozřejmě, jako ekologický aktivista tak Brendana nemůžeme odsoudit jako zlého krypla. Zlý kryplové jsou v tomto béčkovém filmu, který putoval přímo na video, bratři, z nichž je jeden debil a druhý agresivní hovado. No a právě toto duo narazí v lese na Brendonovu filmové děti, které se rozhodnou ulovit. Proč? Protože  se stali svědky toho jak zavraždili majitele srubu, kterému se nelíbilo, že se do něj vloupali. No a tak tady máme klasické exploation klišé, kdy zlí násilníci honí v lese hodné děti.

Klišovitosti zápletky svého příběhu si pochopitelně všiml i režisér Danny Lee, tudíž se rozhodl film ještě více ozvláštnit. Jak, to není vzhledem k českému distribučnímu názvu Útěk na svobodu, těžké uhodnout. Jasňačka. Fotřík Brendan Fraser bude muset zdrhnout z lapáku, vydat se do divočiny a oba agresivní parchanty zpacifikovat. Brendan se totiž taky vyzná ve stopařském umění a když se nasere, umí střílet i z brokovnice.

Útěk na svobodu je laciná průměrná blbina, které by nejvíce slušelo televizní vysílání. I přes výskyt pár známých ksichtíků jimž vévodí zmíněný Fraser a s ním Dominic Purcel, známý z útěku z vězení, nenabízí nic, než provařenou várku klišé, které jste mohli nejednou vidět i v daleko luxusnějším provedení. Nemluvě o faktu, že se téměř všichni chovají jako partička debilů. A ještě horší fakt je, že u toho divák zívá nudou, protože ho ani nebaví to, jak je to blbé.

„Jsi věřící?“
„Já jsem ekolog.“

Tak zní jediná hláška z filmu, která mi vykouzlila úsměv na pysku. Zbytek je už jen trápení. Jak se zachránit před lovcem ozbrojeným puškou s dalekohledem? Skočte do kánoe a pádlujte středem řeky. Bože. Na druhou stranu, se ten debil zase i přes puškohled nestrefí. Bože na druhou. Vlastně jo. Prostřelí jim dno loďky. Bože na třetí. A tak nám všem ve stále intenzivnější demenci pěkně ubíhá čas.  Samozřejmě nechybí klišé, kdy má taťka agresivní hovado téměř „na lopatě“ ale místo aby ho dorazil, nechá ho jen tak být a utíká dál. Asi proto, aby byl ten film delší. Logika, to je něco, co v tomto filmu neexistuje.

„Dokážu vystopovat pumu. Stejně tak medvěda. Tebe dokážu vystopovat taky.“

Míra zhovadolosti vycucaná ze scenáristického prstu je obrovská. Rodinka si s příchodem večera, místo aby zdrhla, udělá piknik, schrupne si aby se zítra mohlo utíkat dál. Dementní agresor se modlí k bohu, aby se dětem nic nestalo. Finále je už pak blbé jako byl blbý celý fil a konec konců i český distribuční název. Proč zní Útěk na svobodu, to jsem i po poctivém shlédnutí této kokotiny nepobral.