Trans

Trance, VB 2013
Zvuk: český DTS 5.1, anglický DTS HD 7.1
Čas: 102 minut
Distribuce kino: 13.6.2013 Cineart
Distribuce DVD: 16.10.2013 Bontonfilm / 20th Fox Entertainment

Velká umělecká loupež se nezdařila podle všech očekávání. Lupiči si místo Goyova obrazu za necelých třicet mega, odnesli jen prázdný rám a zaměstnanec aukční síně Simon, který v tom asi jel s nimi si po ráně brokovnicí do hlavy, vysloužil otok mozku a výpadky paměti.
Výchozí situace nového filmu Dannyho Boyla, je tak prostá. Někde se fláká dtahocená umělecká věc, která by šla dobře zpeněžit, ovšem to podstatné „kde“ je pohřbeno v temnotě narušené mysly. To není případ pro doktora Choholouška, který by rád hodil Jáchyma do stroje, tady může pomoci jen sexy psychiatrička a hypnotizérka Rosario Dawson z města hříchu Sin City.  Gauner Frank chce totiž svůj ukradený obraz. A trhání nehtů Simonovi v rozvzpomenutí se, moc nepomáhá.

Danny Boyle se rozhodl zahrát s diváky hru. Celkem ujetou, psychadelickou hru v níž se postupně nejen odhaluje pozadí loupeže v aukční síní, ale i jednotlivé temné stránky všech hlavních protagonistů jejichž počet se ustálil na čísle šest. Tři gauneři, jejich drsný kápo Frank, Simon bez paměti a hypnotizérka, která se dala s touto ujetou partičkou dohromady. Lidské podvědomí je svině, obrazy místy nedávají smysl, aby se vzápětí vrátily zpět k tématu a podle předpokladu následují další dějové veletoče, které příběh posouvají dál, a současně, v zájmu tajemnosti, v něm dělají větší bordel. Simon má v palici pohřbených pěkných pár překvapení.

„Poslední dobou jsem nějakej zmatenej,“ tvrdí Simon zhruba v polovině filmu a zmatený je i divák. Hlavně ten, který nesledoval film pozorně. Brzy dojde na šoustání, mluvící rozmašírovanou hlavu a čerstvě vyholenou frndu. Je to vážně úlet od reality. Nemluvě o faktu, že divák v podstatě nemůže tušit co je realita a co nikoliv. Pointu si však, i přes ten veškerý psycho bordel není zase tak těžké domyslet. Následuje spousta proměnných a ustřelený pták. Promakaná loupež obrazu se definitivně změnila v opravdu solidní psycho.

Finále filmu pak již scénáristické veletoče střídá v rychlém tempu. Pointa přebíjí pointu, oslí můstky začínají smrdět překombinovaností a byť to vše celé nakonec dává smysl, člověk si pomyslí, že na pořekadlu „v jednoduchosti je krása“, něco je. Hlavní pointa, odhadnutelná zhruba od poloviny filmu je neměnná, jde jen o to, proč, kdy a jak. Zkrátka a dobře překombinované puzzle, které nakonec svůj účel splní. Pochopitelně, když se příliš nenimráte v logice. Člověk by nevěřil kolik toho někdo z rozmašírovanou kebulí, dokáže zvládnout.

Ale již se nenimrejme v hypnotických a posthypnotických hrátkách. Jeden by pak mohl v rámci své recenzentské selfonanie problejt nějakou důležitou indicii. Jako že třeba  Goya taky rád maloval vyholené frndy. Raději si povězme, že i přes předchozí výtky je Trans poměrně svižný film, který příliš nenudí. Boyle se nemá za co stydět. I když druhou pravdou je, že se v jeho filmografii najdou i daleko výživnější, stejně jako chytřejší kousky. Je na čase lusknout prsty. Trans, z kterého jsme příliš v transu nebyl, je u konce.