Abecední seznam filmů

# a b c d e f g h ch i j k l m n o p q r s t u v w x y z vše

Chuckyho kletba

Curse of Chucky, USA 2013
Obraz: 1.85:1
Čas: 93 minur, Distributor DVD: 09.10.2013 Universal Pictures / Bontonfilm

Rozlemená panenka v lacláčích sveříku a s vraždící mánií se vrací. Již popáté. Po Chuckyho nevěstě a Chuckyho semenu tak přichází Chuckyho kletba, což je hodně BB (banální a béčkový) název, který jako by z laciného hororu osmdesátých a devadesátých let vypad,.

A právě když se tato desetiletí lámala objevil se první Chucky, tehdy pod názvem Childs Play – Dětská hra. Chucky. Panenka, do které transformoval svou špinavou duši jeden hodně vražedný psychouš. Tehdy Chucky  potrápil mladého klučinu, stejně jako mu dal do těla ve dvojce, když trochu odrostl a v trojce, když dorostl. Nyní, v šestce, se panenka dostane do rodiny handicapované Nici a začne s tím, že sejme její mámu. Souboj vozíčkářka versus vraždící panenka může začít. I tělesně postižení mají přeci právo na nějaké to hororové povyražení.

Snad proto, aby to nepůsobilo příliš diskriminačně, nebo spíš aby logika hororových filmů byla naplněna, do starého velkého baráku zakrátko dorazí celá rodinka. I s dítětem, opečovatelkou a fláterníkem. To proto, aby bylo koho vraždit. Poctivá dávka jedu na krysy brzy způsobí, že je o jednoho méně. A pokračujeme v krasojízdě. Na vykydlení jich zde zůstává ještě dostatečné množství. A samozřejmě, co kousek, to trochu svérázná povaha. Nechybí ani lesby, to asi aby si menšiny přišly opravdu na své.

Po ujeté čtyřce a pětce se šestka vrací ke kořenůn. K hororovým kořenům, takže scenáristi obratně vytvořili oslí můstek propojující události z roku 1988 se součastností. A aby to byla trochu drsná hororová sranda, nezalekli se ani několika gore efektů, které však... a bohužel, díky nízkému rozpočtu působí dost lacině. Na šodu rovněž je, že film se bere až příliš vážně. Funguje tudíž jen jako obyčejná, průměrná vyvražďovačka. Jen s tím rozdílem, že vrahem je panenka, která občas utrosí sprostou, či cynickou hlášku. V osmdesátých letech to možná stačilo, dneska už to nestačí.

A tak se rejža Don Manciny (režijně si zablbnul i s Chuckyho semenem) snaží hrát na pocit napětí, sem tam nějakou tu lekačku a chychyňák zaražený do oční bulvy. Retro bu bu film jako když vyšije, který je pochopitelně s logikou příběhu tak trochu na štíru. Ale tak už to u sérií, kdy je v každém filmu zlo zničeno (a tahle panenka byla nejednou doslova zmasakrovaná na cucky), bývá. Jasona taky nejednou rozsekali a vždy se v nový pátek třináctého vrátil.

A tak se nám po devíti letech vrátil i Chucky. Staromilský, nenápaditý, ale v mnoha ohledech slušně fungující. Nepřináší nic nového, pořád chce vyvraždit všechno ve svém okolí a snad proto putoval rovnou na video, kde mu to obstojně sluší. Nenadchne, ani neurazí. Bere do ruky sekyrku. A chce s ní dělat hnusné věci. Dalším oslím můstkem se dokonce i dozvíte proč. Divák se tak sice dočká čtvrt století staré retrospektivy, která se snaží spojit vše dohromady, nicméně v rámci kontextu celé ságy působí jako trochu „vycucaná z prstu“.

Ale to vem čert. Při pohledu na tunu hororových, mnohem blbějších béček, je šestý Chucky ve své podstatě příjemnou staromilskou hororovou podívanou s hodně, ale hodně slušným koncem. Tečka.