The Wolverine, USA / Austrálie 2013
Obraz: 2.35:1 (16:9). Zvuk: anglický DTS, český DD 5.1
Zvuk:
Čas: 126 minut
Distribuce kino: 25.07.2013 CinemArt
Distribuce DVD / BD: 27.11.2013 20th Century Fox / Bontonfilm

Rosomák zajel do nory jako stará vydra, kde se mu zdá jak svými adamatiovými drápy opíchal Jane Greyovou. Z nory, odkud občas vyleze, aby pomstil medvědí smrt ho nakonec vytáhne nezbedná japonská školačka se samurajským mečem, s níž porcuje buranské končetiny snáze než řezník za totáče podpultovou krkovičku. Rosomáka tak čeká velký výlet. Pochopitelně do Japonska.

Řeč je samozřejmě o Wolverinovi, jedné z nejpopulárnějších postav zmutovaných X-Menů, která se díky své proslulosti a držce Hugha Jackama dočkala už svého druhého sólového filmu. Jednička, Wolverinův zrod nebyla sice žádná velká výhra, ale ani vyložený průser, tak proč nenatočit dvojku. A aby to byla větší komiksová sranda, tak režisér Mangold (např. povedený remake westernu Vlak do Yumy) sáhl po minisérii Franka Millera nazvanou prostě Wolverine a poslal traumatizovaného Rosomáka do země Vycházejícího (nebo zapadajícího, mám v tom trochu chaos) slunce, aby zde prokázal poslední čest umírajícímu mistrovi Yashidovi (čti Jašidovi), kterému kdysi zachránil kůži pod atomovým hřibem. A s tím se tak nějak akčně zbavil svého mindráku nad smrtí Jane Grey, kterou v třetích X-Men prošťouchl svým spárem, neb se z ní stala zlá svině Phoenix.

Jenže Japonsko je nejen plná sushi, šikmookých lidí a pro Američana mnohdy nepochopitelných tradic, ale i kurevsky ostrých samurajských mečů, zkérované Yakuzy a zákeřných Ninjů, tudíž je jasné, že Wolverine bude muset brzy tasit své drápy. A k tomu všemu pomalu přichází o své schopnosti a navíc vyfasuje na krk Yashidovu vnučku (univerzální dědičku) Mariko po jejíž útlém krčku jdou místní mafiáni víc než japonská slepice po čínské nudli. Film tak trochu začíná připomínat starou akčku s Lambertem Štvanice, ale aspoň se něco děje. Rvačka na střeše jedoucího rychlovlaku je delší a namakanější než v první Mission Impossible. A upřímně asi patří k tomu nejlepšímu co druhý sólový Wolverine nabízí. Taky se třeba dozvíte, že jídelní hůlky směrem vzhůru jsou špatným znamením. Připomínají totiž pohřební kadidlo.

Přiznejme si to na rovinu. Wolverinovské filmy nemají šanci dosáhnout na megalomanský rozpočet X-Menů, což je na výsledku samozřejmě vidět. Bylo to vidět u zrodu Wolverina a je to vidět i zde. Jasně, nejedná se o ultra laciné šitové béčko, kterého se třeba v devadesátých letech dočkal Captain America, když ho dostal do pařátů Albert Pyun, ale i tak nečekejte žádný mega odvaz. Po výpravné i dějové stránce.  Pravda, japonské prostředí a velká inspirace zmíněnou konkrétní komiksovou minisérií filmu hodně pomáhá, přesto je však z něj cítit pocit promarněné šance. Obzvlášť neustále se zjevující Jane Grey s vizáží už dost vyzobané Famke Janssen, která už v X-Menech dvakrát natáhla brka, přesto se stále vrací, začne za chvíli člověku lízt na nervy. Stejně jako místy hodně pomalé, místy hodně komorní sekvence, které mají asi symbolizovat, že komiksový film nemusí být za každou cenu velkolepá mlátička. Loganův mindrák. Spousta spousty dialogů. No a pak taky hodně přepálená stopáž. Výlet do Japonska se zdá být delší než by se jednomu líbilo.

Tvůrci se rovněž snaží sázet na ďábelské intriky, japonské tradice, záporačku - jedovatou hadici a ve finále na obrovského nezničitelného samuraje, což je všechno hezké a svým způsobem to i funguje, ale pořád zde není nic, co by mělo punc velkolepé podívané. Nebo dokonce WOW efektu. A mimochodem, i 3D efekt není v tomto případě nezbytný! U velkého BD balení (3 – disková sběratelská edice) spíš potěší prodloužená režisérská verze, delší zhruba o čtvrť hoďky. Na to se dá říct jen to, že čeho je někdy moc, toho obvykle bývá příliš.

Loga, Wolverine, nebo Hugh Jackman, chcete li, samozřejmě celou tu japonskou káru, i přes trauma naordinovaném scenáristy, táhne, ovšem i pro něj je to docela velké sousto, Z cynického hláškaře a masakrátora se stal celkem tragický hrdina, což mu moc nesedne. Není divu, že pak scéna, kdy se, jako jehelníček, prošpikován mnoha šípy ninjů, stále sune vpřed, působí až komicky. Odměnou mu bude další snová sekvence s Famke Janssen s povislými kozami. A dvě asijské roštěnky, jako bonus. Nicméně na DVD a BD, tedy domácí zábavu, film jako dělaný. V kině už o kus horší.

Závěrem nezbývá než připomenout, že pokud se dožijete konce (ne, fakt, zase tak zlé to není), rozhodně nevypínejte film hned s příchodem titulků. Unikla by vám totiž lahůdková potitulková scéna, která je nepochybně předskokanem nových X-Menů Day of Future Past. Ostatně tohoto očekávaného trháku se týká i malá ochutnávka v podobě bonusového kraťasu z jeho natáčení. A to, že se bude jednat o „jiné kafe“ než vyprávění o tom jak se Wolverine ze svého mindráku v dalekém Japonsku dostal, na to můžete vzít klidně jed. Třeba od té jedovaté zmutované čubky, která v tomto „áčkovém béčku“ sehrála rovněž svůj poměrně nezásadní part.