Caligula

Caligula, USA / IT 1979
Zvuk: český DD 2.0, anglický DD 2.0
Čas: 150 minut
Distribuce DVD: 23.4.2010 Hollywood Classic

Jak distribuční společnoust Hollywood Classic slíbila, tak učinila. Caligula se po předchozím vystříhaném vydání, vrátil v plné palbě a z vykastrovaného tyrana se opět stalo monstrózní sadistické hovado, nemající v dějinách filmu obdoby.

Caligula je totiž svůj. A to již několik dlouhých let, od doby kdy dostal Tinto Brass nabídku, která se jednak snadno neodmítá a která u něj vyvolává hořkou pachuť na jazyku. Nabídku natočit velkolepý špektákl o římském císaři, promiskuitním anarchistovi, který si svatební dar představoval tak že odpanil nevěstu a s ní i pěstí ženichův ánus, kterému nedělalo problém pravidelně souložit se sestrou, jmenovat koně senátorem a z ctihodných manželek a dcer senátorů udělat děvky v císařském bordelu. O šílenci, který si, jako většina před ním i po něm, myslel, že je bůh a musí tedy páchat božské činy. Třeba uříznout zmučenému vojevůdci, kterému zprznil manželku, penis a hodit ho pejskům. O totálním magorovi, který si tak dlouho zahrával, až mu ti, kteří ho původně měli chránit, dali ochutnat ostří svých mečů. Stejně tak jeho manželce a dítěti. Caligula je prostě pojem.

A film, tento film si nezadá s opravdovým kultem, stejně jako s totální prasárnou. Alespoň co se normálních filmů týká, neboť na netu určitě naleznete spousty jiných pikantností. Třeba tureckou paní, která má moc ráda své dva dobrmany. A oni jí. Ale neodbočujme a vraťme se do velkolepých kulis, v nichž se pro pinďoura ani pipinu nejde moc daleko. O několika výživných perverzitách nemluvě. Jistě, v bohatých bonusech, které jsou rovněž součástí této kolekce se dozvíte, že Tinto Brass chtěl natočit sondu do duše velkého dítěte, kterému jeblo z totální moci, ale výsledek – kvůli kterému se dokonce soudil, neb neměl pod kontrolou finální podobu - je prostě prasárna na X-tou. Mimochodem X je římská desítka. Pissing je zase, když na sebe lidi čůrají a i toho se v Caligulovi dočkáte. Nemine vás ani spermatická lázeň. Nebo obří stroj na sekání hlav. O klasickém šoustání nebo lesbických hrátkách ani nemluvě. To je asi tak to nejmenší, co by puritána mohlo na tomto filmu popudit.

Caligula není na hranici porna a filmu. On je prostě někde jinde. Na jedné straně jsou umělecké kulisy a skvělý Malcolm McDowell, který je v roli tyrana a diktátora více než dokonalý, na druhé straně zase najdete scény, při kterých se může slabším povahám zvednout kufr stejně rychle jako těm nejzvrhlejším povahám jiná část mužského těla.

Caligula je totiž nejen zvrhlý, jak mohla ona doba být, on prostě jede na plný plyn, bez sebemenších zábran a tabu. Není divu, že krátce po svém uvedení způsobil poprask, spojený s mnoha soudy a hysterickým kvílením „všech slušných lidí“, kteří sice potají onanují nad jetým spodním prádlem své manželky či milenky, ale na venek se tváří spořádaně a počestně. Není taky divu, že podobný, i když o mnoho menší poprask způsobil, když před nějakým měsícem vyšel v laciném papírovém obalu, ovšem pouze v soft verzi (102 min.), která obsahovala jen velice málo z toho, co dělá z tohoto filmu jednu z největších filmových prasáren. Karel Spěváček, který psal na tuto soft verzi recenzi tvrdil něco o vykastrovaném tyranovi. A měl recht. Jenže to bylo tehdy. Dnes je vše jinak. V této Imperial edici naleznete Caligulu v plné formě a taky v plné palbě (cca 150 min.) Holky budou tedy onanovat s hady, provádět drbání na kolovrátku, satyři si užívat v kulisách, jimž vévodí obří penisy spolu s vagínami a Caligula s úsměvem perverzního šibala pořádat opravdové orgie moci. A proč? Protože mohl. I vy můžete. Minimálně shlédnout toto DVD. Tedy za předpokladu, že se vám z toho neudělá šoufl nebo nechytnete hysterák. Totiž, pokud nejste dostatečně zvrhlí nebo si myslíte, že spunking je nová odrůda pankáčů, to o čem jsem teď napsal spoustu slov, se vám určitě líbit nebude. A proto s tím neztrácejte čas a pusťte si třeba nějakou telenovelu  nebo komedii. Tam jsou totiž všichni na sebe hodní.

Hodnocení
Zvrhlý kult! V jinošských letech, nakopnutý seriálem Já Claudius, jsem se na jedněch z prvních pirátských VéHáeSek seznámil s Caligulou. Jo, poznamenalo mě to. (Jiří Zídek)

Takže co nám imperialní kolekce přináší? Luxusní balení. Prima. A s ní tři disky. Paráda. První je trochu mimo mísu. Jedná se o soft filmovou verzi, která byla k dostání za pár šupů v papírové pošetce. Pak je zde ale plná, téměř tříhodinová verze, která ukazuje film v celé své perverzní dokonalosti. No, téměř celé. Na třetím bonusovém disku totiž naleznete půl hodiny scén, které sice natočil Tinto Brass, ale které nebyly nikdy do filmu vkomponovány. Včetně jedné s trpaslíkem s bičem a spoustu mučených holek. Jo, bonusy se povedly. Ty tvoří i dobový hodinový film o filmu, stejně jako jeho sestřihaná deset minut dlouhá verze. K dispozici je pak půlhodinový rozhovor s béčkařem Johnem Steinerem, který hrál Longina a nakonec xxx s Tinto Brassem, jenž otevřeně hovoří o problémech během i po natáčení filmu. Vše s českou podporou.

Zajímavosti
- Během natáčení bylo přikázané absolutní utajení. V praxi to znamenalo, že na plac nesměli přijít žádní novináři, fotografové, přátelé ani rodinní příslušníci těch, kteří na filmu pracují.
- Poslední scéna se točila na Silvestra a herci včetně komparsu si stěžovali na velkou zimu
- Scenárista George Vidal posiloval ve svém scénáři postavu Caligulova předchůdce Tiberia. Režisér Tinto Brass její rozsah značně seškrtal. Připadala mu moc ukecaná.
- Orgie v císařském botelu byly skutečné. Na tvrdo. Jedna z aktérek – britská dívka roku poznamenala, že byly skutečně vzrušující.
- O glanc a lesk erotických scén se postaraly dívky z Penthouse – krásné nadržené samičky, z nichž dvě se staly dokonce dívkou roku.

Jsem tady od počátku věků a zůstanu dokud z nebe nespadne poslední hvězda. Přijal jsem sice lidskou podobu, ale ve skutečnosti jsem bůh. Caligula.

+ SPECIAL
Různé podoby Caliguly

Caligula a Claudius
(Já, Claudius)
V dokonalém televizním podání románu Roberta Gravese Caligula samozřejmě nesmí chybět. I zde je perverzním šíleným hovadem přesvědčeným o svém božství. A zde taky rozřízne své těhotné sestře (kterou osobně oplodnil) břicho a pozře její plod, což je scénka, kterou ani drsný filmový Caligula „nedal“.

1977 Messalina a Caligula
(Messalina, Messalina)
Bruno Corbucci prznil historii v hodně laciném kousku, který se Caliguly týká jen okrajově. Děj je spíš směřován na jeho nástupce Claudia a hlavně na jeho věčně nadrženou manželku Messalinu, která si to s chutí rozdává s každým a s kdečím. Distributorský název Caligula 2 je spíš k smíchu, protože toto laciné soft péčko s několika perverzitami je prostě dějově i historicky úplně někde jinde.

1981 Caligula a Messalina
Bruno Mattei u tohohle nemohl chybět. Podobně jako John D´Amato, ani on se nezalekne perverzity a hnusu. Proto Caligula, který se stal v tomto směru špičkou, lákal podobné týpky jako bonbón vosu. Takže se objevila další dávka koziček, bobrů a ptáků, s nimiž se před kamerou dělaly neuvěřitelné věci. Další porce sadismu a několika nechutných záběrů. Historie je v tomto případě zprzněná víc než ubohá otrokyně, na níž se vystřídala celá legie nadržených římských legionářů.

1982 Caligula plagiát
(Emperor Caligula, The: Untold Story)
Perverzák Joe D´Amato, neštítící se ničeho, zákonitě hezky po italsku navázal na Brasse a natočil prasárnu, v níž se souloží o 106, na své si přijde i koník, napichuje se v ní na kůl, řežou se, se smyslem pro detail, jazyky a páchají další výživná svinstva. Prostě brutální a nadmíru perverzní tah na branku, který je však jenom brutální a nadmíru perverzní, takže po něm dneska ani pes neštěkne.

1976 Caligula reinkarnovaný za Hitlera
(Caligula Reincarnated as Hitler)
Jo, tohle je ukázka zhovadilosti a snahy filmařů vydělat cíleně trefným názvem na kontroverzním jménu. Film samozřejmě nemá s Caligulou nic společného a ani to není nějaké maso, jak by se mohlo zdá. Prostě v ruinách koncentráku se sejde židovská dívka a bývalý velitel lágru, aby zavzpomínali, jak před několika lety šoustali.

Odkazy