Stará puška

Le Vieux Fusil, FR / NĚM 1975

Stará puška je filmem, který byl ve své době více než kultovní. Současně měl pověst hodně drsné, dalo by se říci maximálně drsné podívané.

Ale kdeže loňské sněhy jsou. S živou vzpomínkou z normalizačního kina, stejně jako televize osmdesátých let jsem se těšil na pořádnou porci, tak jak jsem si ji pamatoval očima adolescenta. A tak film začal... samozřejmě rodinnou idylkou brýlatého doktora, jeho třináctileté dcery a šmačné manželky. Jenže píše se rok 1944 a ten rodinným idylkám moc nepřál. Hlavně v okupované Francii. Fašouni vědí, že už prohráli válku, a tak kopou kolem sebe. Doktor tedy odlifruje svou rodinu, aby nedošla k úhoně, na venkov do rodinného zámečku a netuší, že na stejné místo dorazila i jednotka zhovadilých fašistických prasat... s plamenometem. Ano, tato zbraň dodává tomuto filmu značnou osobitost. Právě s ní totiž fašouni zaživa upálili doktorovu manželku, kterou předtím znásilnili. Předtím ještě stačili zastřelit jeho dcerku, stejně jako zmasakrovat vesničku pod zámkem... včetně žen a dětí. Což nemůže samozřejmě zůstat bez odezvy.

Ano, šablona filmu je prostá... jste svině, pochcípejte svinskou smrtí. Jenže v tomto případě je navíc obohacena demonstrací staré pravdy, že zoufalí lidé dělají zoufalé věci... v případě doktora hezky brutální věci. Ten pološílený bolestí nad ztrátou nejbližších, konfrontován s brutalitou bere do ruky starou pušku nabitou sekaným olovem a perfektně znalý okolí, včetně zámeckých katakomb, vyhlašuje Němcům soukromou válku. Válku, v níž spousta krve vytéká z široce rozšklebených ran, auto padá do propasti, ohnivý jazyk plamenometu plní podzemní chodby a topící se náckové polykají andělíčky ve vodní pasti. Tak jsem si

Starou pušku pamatoval a taková je i dnes. Na co už jsem ale nevzpomněl, je až nadmíra flashbacků, tedy pohledů do minulosti, v nichž doktor před svou soukromou válkou i během ní vzpomíná na své ztracené životní štěstí a které zbytečně brzdí jinak nadupaný a na svou dobu výtečně natočený příběh. A hlavně díky jeho podání se i tato věc stává jen drobnou vadou na kráse. Stará puška je prostě nářez, jenž si i po letech zachovává své kouzlo, nepotřebuje sázet jen na nostalgii, a má tudíž více než reálné šance chytit a udržet si i současného diváka, který o jeho existenci dodnes neměl ani ponětí.

Slátané menu, podobné amatérskému, nepříliš kvalitní a navíc neanamorfní obraz, to jsou všechno věci, které tomuto výbornému filmu na DVD hodně ubližují. To, že na něm nejsou bonusy, člověka nepřekvapí... bonusy již dávno nejsou v módě.

Normalizační brutální klasika č. 2
Vedle Staré pušky normalizačními kiny prolétla i druhá brutální pecka z válečného prostředí, se jménem Štvanci. Anthony Quinn v ní převáděl uprchlíky a měl v patách sadistického esesáka s šílenou vizáží Malcolma McDowella. Jeho příprava guláše s pověstným „Šmiky šmik, šmiky šmik“, kdy krájel pórek společně s prsty vyslýchané osoby, byla nezapomenutelná.

Zprznili mu a upálili manželku. Zastřelili dcerku... a to neměli dělat. Doktor vyhlásil esesákům soukromou válku.

Odkazy