Příliš vzdálený most

A Bridge Too Far, USA / VB 1977

Operace Market Garden byla  jednou z největších výsadkových operací v dějinách druhé světové války a stejně tak i operací, která nevyšla tak, jak spojenecké velení předpokládalo. Spojenečtí vojáci zde totiž narazili na opravdu silný vzdor německých vojsk, kterému se povedlo odrazit spojenecká vojska od obsazení mostů na Rýnu a následovnému dobytí Arnheimu.

Původně to měla být operace, která by zkrátila válku o více než půlrok. Spojenci to chtěli vzít zkratkou k německým hranicím. Psal se rok 1944, Paříž byla osvobozena a každému již bylo jasné, že německá nadřazenost se již v Evropě dlouho roztahovat nebude. Tak proč to neurychlit, nepomoci dobré věci a neobsadit v Holandsku několik strategicky významných mostů a nevydat se rovnou do Berlína- Generál Montgomery v tom měl jasno. Jenže generál míní, situace mění. A zde se situace vyvíjela pro spojence více, než nepříznivě. Jinými slovy... válka zkrácena nebyla a spojenci zaznamenali debakl se spoustou, mnohdy zbytečně prolité krve. Debakl, který pak o 23 let později převedl režisér Richard Attenborough do velkolepé, téměř tříhodinové válečné podívané s hvězdným obsazením.

Ano, příliš vzdálený most je výpravnou, takřka do detailu ztvárněnou rekonstrukcí operace Market Garden. Podobně, jako Nejdelší den, i zde se pracuje s mini epizodkami mapujícími jednotlivé části rozlehlého bojiště, děj v chronologickém sledu, který určila historie, přeskakuje mezi jednotlivými lokacemi, na nichž se vytvářely všechny ty „události“, vedoucí ve finále ke krachu celé operace. Od původního plánování, přes první výsadky, dobývání bližších pozic, noční hromadný seskok parašutistů, překonávání řeky pod palbou, obsazování mostů až po zjištění, že odříznutí výsadkáři u Arnhemu zůstanou stát sami proti mnohonásobné přesile bez pomoci, to vše je podané s náležitou velikostí a pompou, za účasti neuvěřitelné plejády hereckých známých jmen, mezi nimiž nechybí Robert Redford, Sean Connery, Gene Hackman, Michael Caine, Anthony Hopkins, nebo třeba Laurence Olivier. Ano, v tomto filmu je velké opravdu všechno. Režisér Attenborough (který později zazářil svým životopisným Ghándým) je opravdu pečlivý a válka v jeho podání je skutečně válkou a ne jen filmovou atrakcí. Podobně, jako u všech velkých válečných velkofilmů (a Příliš vzdálený most patří mezi ty nejlepší), i zde je na vedlejší kolej odsunutý nějaký ucelený smyšlený příběh a scénář, vytvořený podle knihy Cornelia Ryana, který slouží spíše jako průvodce mezi jednotlivými událostmi, které jsou natolik dramatické a díky nezdaru operace natolik osudové, že vlastně ani nějakou dějovou linku v podobě jakékoliv story nepotřebují. Ostatně zmíněné epizodky jsou dostatečně dramatické sami od sebe – James Caan táhne těžce raněného kamaráda přes pole plné ostřelovačů, Robert Redford velí téměř sebevražednému přechodu přes Rýn, Sean Connery dokonale sejme kolem procházejícího Němce skrze okno.

Co je však ale ještě lepší, je fakt, že zde film není pateticky heroický a vůči spojencům, hlavně jejich velení, nijak oslavný. Naopak ukazuje nekoordinovanost velení, které má v konečném důsledku na svědomí smrt mnoha mužů v poli. Nezakrývá oči nad masakrem polských parašutistů, naprosto zbytečně obětovaných, pranýřuje (dokumentuje nikoliv karikuje) vojenskou nelogičnost, která pospolu s mašinérií může rovněž přihodit své další oběti na dílo zkázy. Ukazuje absurditu, kterou nejlépe vystihuje následující dialog: „Kde je kapitán?“ „Mrtvý“ „Neptal jsem se jak mu je, ale kde je?“ Pravdivosti filmu přidávají i skutečné dobové záznamy, které jsou na několika místech do filmu vhodně namixovány a velká dávka syrovosti nestranící velkým hollywoodským hvězdám, které zde umírají stejně,  jako bezejmenní vojíni či komparsisté. Bohužel se tomuto válečnému kolosu nevyhnulo ani několik drobných chybiček ubírajících mu z dokonalosti. Ty se většinou týkají nepřesností, co se německé vojenské techniky týká, rozmanitost lokací může některého diváka neznalého dějin druhé světové války zmást, úvodní výklad válečné situace naprosto ignoruje východní frontu a bohužel i konec filmu, místo aby byl důraznou tečkou, se spíše vytrácí do ztracena. Přes to všechno je ale Příliš vzdálený most jedním z nejlepších válečných filmů. Je filmem, jež neopěvuje, nehodnotí, nekritizuje, jen vzdává hold tvrdému úsilí vojáků během plnění prohrané bitvy, narychlo spíchnuté anglo-americké operace, která se stala jedním z průšvihů druhé světové války. A tu si ti, kteří potili krev a mnohdy zbytečně umírali díky neschopnosti velení, více, než jistě zaslouží.