Profily



Miloš Kopecký (22.8.1922 – 16.2.1996)

 

 
Jméno Miloše Kopeckého není třeba příliš představovat. Jako populární herec se dávno zapsal do povědomí národa. Kromě herectví ho, jako oblíbeného a elegantního glosátora lidského snažení proslavily i jeho výstižné "hlášky", z nichž jedna paradoxně a trefně vystihovala jeho stav: "Humor je nejdůstojnější projev smutku."
 
Otec Miloše Kopeckého byl kožešník, který vlastnil salón nedaleko Václavského náměstí. Matka byla bývalá modelka později kloboučnice Marta Grimmová. Tatínek si přál, aby syn šel v jeho stopách. V době okupace se Miloš učil otcovu řemeslu. Nikdy neměl valný vztah ke škole a sportu zato jej místo obdělávání kůží, lákalo divadlo. V jeho touhách mu rozuměla maminka, kterou nesmírně miloval. Její osud byl však velmi tragický. Kvůli svému židovskému původu byla transportována do Terezína, z něhož se už nikdy nevrátila. Tato traumatická zkušenost ovlivnila mladého Miloše na celý život. K tomu se přidala i nemoc. Miloš kopecký trpěl maniodepresivní psychózou.
 
Jablko nepadá daleko od stromu a tak díky matce získal Miloš Kopecký náklonnost k umění. To ho nakonec přivedlo, ačkoli neměl žádnou hereckou průpravu, na divadelní prkna. Svou kariéru zahájil v divadle Větrník (zde pouštěl gramofon a oponu), poté během krátké doby vystřídal několik angažmá, krátce se mihnul i v Národním divadle. Jeho slavným obdobím byla 50. léta v Divadle ABC, kde hrál po boku Jana Wericha. Zde se seznámil také s Miroslavem Horníčkem, s nímž pak na počátku 60. let vytvořil slavné představení Tvrďák. Od roku 1964 hrál v Karlínském divadle, o rok později přešel do Vinohradského divadla, kde pak zakotvil natrvalo.
 
Ve filmu se Miloš Kopecký objevil hned po válce, kdy hrál epizodní role v historickém dramatu Jan Roháč z Dubé a v dnes již zapomenutém kriminálním dramatu Až se vrátíš. Od té doby hrál pravidelně v několika filmech ročně, kde byl často situován do rolí komediálních padouchů. Nezapomenutelné jsou jeho postavy zlotřilého královského rádce (Pyšná princezna), pistolníka Hoga Foga (Limonádový Joe), Barona Prášila (Baron Prášil), polního kuráta Katze (Dobrý voják Švejk), pana Petra Voka z Rožmberka (Svatby pana Voka), Jana Lucemburského (Slasti otce vlasti).
 
Neskutečnou popularitu mu přinesla role doktora Štrosmajera (Nemocnice na kraji města), která mu vzápětí otevřela dveře i do dalších TV seriálů. V té době byl již Kopecký hereckou celebritou, stejně jako pojmem a díky epizodě Nemocnice na kraji města, kde zemřel, se polovina národa rozbrečela. Kvůli faktu, že byl Kopecký díky své nemoci často hospitalizován na psychiatrických odděleních, neplakal nikdo. O tom se prostě nemluvilo.
 
Národ ho miloval (a nejen ten český - jedna nadšená maďarská divačka se naučila česky jenom kvůli tomu aby si s Milošem Kopeckým mohla pravidelně dopisovat) a Kopecký zase miloval ženy. V libovolném množství. Byl známý svou averzí k žárlivosti a nikdy se netajil svými milenkami. A to ani ani před svou zákonitou manželkou.
Jeho první manželkou byla herečka Stella Zázvorková. Jejich manželství trvalo jen jeden rok, poté se Kopecký ještě dvakrát oženil a rozvedl, trvalou podobu mělo až jeho čtvrté manželství s baletkou Janou Křečkovou. Z prvního manželství měl dceru Janu, která spáchala v patnácti letech demonstrativní sebevraždu, další dceru Barboru měl z posledního manželství. 
 
Miloš Kopecký byl rovněž proslulí svou averzí k vyznamenáním a titulům. Z toho důvodu se nejméně dvakrát pokusil vyhnout udělení čestného titulu Národní umělec, ovšem v devětasedmdesátém ho tato pocta (pro něj krajně nepříjemná) neminula.
 
V průběhu 80. let hrál Miloš Kopecký v divácky vděčných filmech Tajemství hradu v Karpatech, Křtiny, Tři veteráni… Dokonce moderoval publicistický pořad Československé televize o emigrantech, který mu způsobil po nějakou dobu nemalé těžkosti. Diváci si účinkování v pořadu jednoznačně spojovali s udělením titulu národní umělec. Někteří kolegové přecházeli na druhý chodník. Někdo popsal hanlivými nápisy zdi jeho milovaného jihočeského Červeného mlýna. Muselo uplynout několik let, než mohl o svém počínání otevřeně mluvit. Patrně Miloš Kopecký se s pořadem zcela neztotožňoval, ale určitá příbuznost názorů tu rozhodně byla. Miloš Kopecký se politicky oprášil 5. května 1987, kdy na sjezdu svazu českých dramatických umělců přednesl projev v němž vládnoucí moc podrobil velmi chytré odvážné a působivé kritice. 
 
Po sametové revoluci je stárnoucí Kopecký stále činný, nicméně o jeho problémech se již veřejně mluví. Což s nelibostí nese. Zároveň se zhoršuje jeho zdravotní stav.
 
Miloš Kopecký zemřel v psychiatrické léčebně v Bohnicích 16. února 1996 ve věku nedožitých 74 let.
 
více filmů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]