Profily



Roland Emmerich (10.11.1955)

 

 
„Když jsem v roce 1977 nastupoval na filmovou školu, všichni mí spolužáci zbožňovali režiséra Wenderse a Fassbindera. Pro mě to ale byla doba, kdy se objevily Hvězdné války a Blízká setkání třetího druhu,“ upřímně přiznává režisér Roland Emmerich, který svůj osobní vkus povýšil na autorskou značku, díky níž se stal jedním z nejslavnějších neamerických režisérů, kteří za Velkou louží prorazili.
 
K úspěchu mu pomohly dva základní charakteristické rysy jeho práce – jako vášnivý fanoušek sci-fi nepodcenil během příprav svých filmů jediný detail a zároveň byl schopen improvizovat a nacházet vždy ta nejlevnější řešení, aniž by utrpěla výsledná kvalita jeho díla. Málokterá vlastnost se dnešním filmovým producentům líbí víc. Ti, kteří drželi prst na tepu kinematografie na začátku osmdesátých let minulého století, pro změnu s údivem zírali na jeho studentský kousek Princip Noemovy archy, který zahajoval berlínský festival a coby mimořádně povedená sci-fi o dvou astronautech ovlivňujících z orbitální stanice život na Zemi se prodal do více než dvaceti zemí světa. 
 
Štědré výdělky umožnily Emmerichovi založit vlastní produkční společnost, která mu umožnila natočit další tři filmy z vlastní kapsy. Právě v téhle době si osvojil metody, pro které bude později tak oblíbený – maximální úspornost a invenci při realizaci složitých trikových scén, díky níž jeho filmy vypadaly desetkrát dražší, než kolik ve skutečnosti stály. Už na začátku zvolil přímý tah na branku, respektive na Hollywood, když v rodném Německu točil v angličtině. 
 
Ve sci-fi Joey zaznamenal příběh chlapečka s telekinetickými schopnostmi, v komedii Hollywood-Monster si vymyslel ducha, který se snaží fušovat do filmu, a pak už přišel jeho přelomový kousek – Měsíc 44. Vynikající sci-fi z daleké budoucnosti, v níž lidstvo bojuje o poslední zbytky minerálních zdrojů, mu nejen zajistila vstupenku do země zaslíbené, ale navíc ho svedla dohromady s Deanem Devlinem, jeho budoucím kamarádem do deště, s nímž bude produkčně a scenáristicky spolupracovat na řadě projektů. „Řekl mi, že ani jeden z nás není génius a nikdy nebude, takže jestli chceme jednou natočit dobrý film, musíme pořádně máknout. To byla ta nejužitečnější rada, jakou jsem v životě dostal,“ říká o svém partnerovi Devlin. 
 
Úspěch se dostavil hned na startu, když od hlavy dnes už neexistující společnosti Carolco, Mario Kassara, dostali menší zakázku na skromnou akční sci-fi, v níž si proti sobě zahrály tehdejší ikony akčního filmu, Jean-Claude Van Damme a Dolph Lundgren. Univerzální voják stál dvacet miliónů dolarů a vydělal jich sto. Jednoduché kupecké počty zajistily páru Emmerich – Devlin okamžitě další práci. Roland dostal šanci splnit si jeden ze svých velkých snů – natočit výpravnou sci-fi o cestování v čase, kterou nazval Hvězdná brána. Mario Kassarovi se ale výsledný film nelíbil, a tak ho nechal přestříhat. Tahle verze ale kompletně propadla na testovacích projekcích, a tak dostali tvůrci šanci uvést vlastní verzi. A znovu slavně zvítězili. 
 
S tím, jak rostla jejich reputace, dostávali stále lákavější nabídky, jako byla ta, v níž měli proměnit 70 miliónů dolarů na sci-fi o invazi mimozemšťanů na planetu Zemi. Šetřili na tricích, šetřili na hercích (Will Smith tenkrát ještě tolik nebral), a přesto otřásli historickými žebříčky tržeb, když během prvního týdne vydělali dvojnásobek toho, co film stál. Žádný strom ale neroste až do nebe a „zlatí hoši“ záhy narazili, když s arogancí vítězů vrhli do kin remake japonské Godzilly, a přestože úplně nepohořeli, ústup ze slávy to byl. V reakci na to si Emmerich odpočal od svého oblíbeného sci-fi žánru a natočil Patriota, western zasazený do války o nezávislost s Melem Gibsonem coby bojovníkem držícím hvězdnatý prapor tváří v tvář postupujícím anglickým hordám. Úspěch mu chtěli ztrpčovat historici zvracející nad tragickými historickými nepřesnostmi, ale reakce Emmericha byla poměrně lakonická. „Točím filmy pro masového diváka, ne pro vás.“ 
 
Odpočatý se vrhnul zpátky do svých oblíbených vod s klimatickým thrillerem Den poté, v němž propral své oblíbené téma globálního oteplování. Znovu se stal terčem různých kontroverzí, ale ve srovnání s tím, co vyvolala jeho historická fraška 10.000 př. n. l., to bylo jen slabé kafe. Na hysterické reakce, podle nichž smíchal hrušky a jablka a časově spojil věci, které se i o mnoho staletí minuly, navíc v neuvěřitelně blbém podání, odpověděl velmi typicky. Tak jestli i vám jeho film pocuchal nervy, nebyl určen pro vás. 
 
Text: Pavel Novák
 
 
více filmů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]