Profily



George Lucas (14.5. 1944)

alt

 
Budoucí milovaný a poté mnohými nenáviděný miliardář se narodil v městě Modesto, v Kalifornii.
 
Zajímal se sice o kinematografii, ale také se věnoval sportovní vášni – motoracingu. Jeho sportovní pokusy ho ovšem krátce před maturitou málem zabily, takže se rozhodl svůj potenciál směrovat tvůrčím směrem. Paradoxně důvodem, proč chtěl za každou cenu uspět například ve filmařině, byla u něj prý osobní výčitka, že se nikdy nenaučil plavat. 
 
Lucasův režijní debut vznikl rozšířením jeho studijního projektu  Electronic Labyrinth: THX 1138 4EB a dostal pouze zkrácený název  THX 1138. Podivný totalitní svět, v němž jsou lidé označeni svými čísly a vláda kontroluje lidské vztahy, nepřinesl asi nic nového do klasických orwellovských dysotopií, ale bylo příznačné, že první Lucasův výtvor byla sci-fi, byť úplně jiného druhu, než jaká George měla jednou proslavit. Film produkovalo studio American Zoetrope, které Lucas založil s Francisem fordem Copolou. Prvotní neúspěch s THX v roce 1971 přiměl George k založení vlastního studia – Lucasfilm, Ltd. 
 
Film Americké graffiti (1973) vznikl z Copolova návrhu na mainstreamový scénář, zjevně kontrastní k scifistické prvotině a kontrastní byly i reakce veřejnosti. Pravdivý  a vtipný obraz ze života americké mládeže byl dokonce nominován na Oscara za nejlepší film.
 
Myslím, že většina z vás tuší, o čem bude řeč teď…
 
George byl kromě jiného fanouškem americké komiksové a televizní space opery Flash Gordon a pokoušel se o získání práv na její filmové zpracování. Jelikož neuspěl, snažil se během sedmdesátých let napsat scénář k vlastní space opeře – koncept, který brzy dostal název The Star Wars a později prostě Star Wars. Příběh a jeho jednotliví aktéři se v Lucasově hlavě neustále měnily, byť mezi opakujícími se náměty zůstával například ústřední hrdina se „světelným mečem“ nebo mladík, který kráčí ve šlépějích zmizelého otce. V poměrně raných verzích se objevuje zajímavý prvek – Síla, energie, která prostupuje celým vesmírem a dělí se na světlou a temnou stránku. V obměnách názvu se vyznavači světlé strany titulovali „Jediové“ a přívržence temné strany sdružoval řád „Sith“. Děj Star Wars se v té či oné podobě také točil kolem střetu s galaktickou říší, vzniklou z úpadku Galaktické republiky. Ve scénáři se neustále mezi úlohami posouvala jména jako Starkiller/Skywalker Annikin/Anakin, Mace Windy/Windu, Han Solo, atd. Lucas se v konečné verzi příběhu neobyčejně inspiroval tvorbou japonského režiséra Akira Kurosawy, konkrétně jeho filmem známým v angličtině jako The Hidden Fortress (češtině pak jako Tři zločinci ve skryté pevnosti). George kvůli němu založil vlastní studio speciálních efektů Industrial Light and Magic. 
 
Zároveň v průběhu filmu nacházel Lucas mnoho náhlých kreativním nápadů, jako když kreslíř vymyslel pro hlavního padoucha Dartha Vadera  brnění, které mělo být pouze dočasným skafandrem, ale režisér z něj udělal permanentní oblek. 
 
Konečný film z roku 1977 s Markem Hamillem, Carrie Fisherovou a Harrisonem Fordem v hlavních rolích se stal modlou americké sci-fi scény. Odpovědní lidé z Fox Studios si musí dodnes rvát vlasy za to, že během produkce dovolili Lucasovi ponechat si práva na licenci (a tudíž zisky z veškerého merchandasingu). 
 
Ve světě Star Wars, tak, jak byly natočeny, zůstávalo ještě mnoho prostoru pro příběh. Lucas si ve zbývajících dvou dílech (Impérium vrací úder -1980 a Návrat Jediho - 1983) ponechal pouze funkci producenta a od režie i scénáře si ponechal odstup, což možná ve výsledku nebylo na škodu. V osmdesátých letech se  podílel  na produkci snímků rozdílné kvality od japonského historického příběhu Kagemuša (1980), přes Kačera Howarda (1986) po fantasy Willow (1988), k níž napsal i scénář. Lidé sledující zábavní kulturu, si nejvíc stejně zapamatovali Stevenem Spielbergem režírovanou trilogii o Indianu Jonesovi s Harrisonem Fordem v hlavní roli (Dobyvatelé ztracené archy-1981, Indiana Jones a Chrám zkázy - 1984 a Indiana Jones a Poslední křížová výprava - 1989). Počáteční devadesátá léta byla pak poněkud chudá i na Georgovu producentskou tvorbu. V roce 1991 dohlížel na Spielbergovo pokračování příběhu Petra Pana -  Hook, o tři léta později pomáhal na svět Policajtovi v Beverly Hills 3 a ten samý rok vyhořela kriticky i finančně jeho kriminální komedie Vraždy v Radiolandu. Mezi roku 1992 a 1996 působil jako producent seriálu Mladý Indiana Jones. 
 
George se nicméně pomalu ale jistě vracel ke svému nejznámějšímu „dítěti“. Sice v mnoha rozhovorech tvrdil často něco jiného, ale byl konzistentní v tom, že příběh Star Wars má větší potenciál, než jaký předvedla původní trilogie, která již byla známa jako epizody IV, V a VI. Od roku 1994 začal Lucas, opět jako režisér a scénárista v jedné osobě, tvořit první z prequelové trilogie, která měla objasnit, jak se postavy dostaly do situace známé z původně prvního filmu. V roce 1997 vyšla originální trilogie ze sedmdesátých a osmdesátých let v technicky upravené, remasterované podobě. Někteří fanoušci však poukazují na to, že od té doby začal George až neúměrně zpětně měnit scény, s nimiž v principu v nepořádku nic nebylo. 
 
Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba vstoupila do amerických kin 19.5. 1999. Počáteční nadšení se pochopitelně postaralo o zisk, ale reakce kritiků a stále sílící hlasy nespokojených fanoušků filmu přinesly trvale pošramocenou pověst. Podobný průběh následoval v roce 2002 s Epizodou II: Klony útočí a v mírnější podobě v roce 2005 se závěrečným dílem trilogie. Epizoda III Pomsta Sithů byla sice daleko lépe přijata než její předchůdkyně, ale i na ni dodneška točí rozlícení fanoušci kritická videa na internetu. Prvnímu filmu bylo nejvíc vyčítáno nepřehlédnutelné podbízení se dětskému divákovi, druhému zase plytký scénář v romantické linii a všem třem celkově neuvěřitelné nadužívání speciálních efektů a nelogický děj, případně rozpory.  Jenže George si za nimi pořád stojí a dokonce jim přizpůsobuje starou trilogii…
 
Poté se teď již tak trochu  nenáviděný George Lucas vrátil k roli producenta. Se Spielbergem dal dohromady čtvrtého Indiana Jonese pod názvem Indiana Jones a Království křišťálové lebky (2008) a  počítačově animovaným filmem Star Wars: The Clone Wars uvedl stejnojmenný seriál, v mnohém asi lepší než prequelová trilogie. Letos se mu navzdory nevoli potenciálních partnerů podařilo stvořit Red Tails, příběh černých letců za druhé světové války, který u kritiky propadl. George se dle vlastních slov chce nyní soustředit na nízkorozpočtové filmy.        
 
Lucas byl v letech 1969 až 1983 ženatý s herečkou Marciou Lou Griffin (jejich rozvod měl údajně vliv na některé výjevy z Indiana Jonese a Chrámu zkázy) a postupně adoptoval tři dcery. Sám sebe označuje po duchovní stránce za „buddhistického metodistu“ .
 
Georgeovi se v posledních letech vyčítá údajná planá ziskuchtivost, ale faktem zůstává, že neobyčejně obohatil svět zábavy, kromě jiného také animátorským studiem Pixar nebo nezapomenutelnou herní společností  Lucas Arts. 
 
Text: Jiří Kábrt
 
více filmů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]