Profily



Jan Hřebejk (27.6.1967)

 
Medvídek, který rád říká: U mě dobrý!
 
Těžko říct, jestli je Jan Hřebejk nejlepším českým režisérem současnosti, v každém případě je ale tím nejpracovitějším. Vyvrcholilo to třeba, když jen s odstupem pár měsíců přivedl do kin filmy U mě dobrý a Nestyda. Nebudeme zde tápat a zkoumat, jestli kvantita vznikala na úkor kvality, ale je fakt, že Hřebejkovy už dávno přestaly být onou Událostí, kterou mají kinofilové zatrženou ve scénáři dlouho dopředu. 
 
Po gymplu ho přijali na FAMU, na obor scenáristika a dramaturgie. Tady vytvořil silnou dvojičku s bývalým a současným spolužákem Petrem Jarchovským, kterou neuvěřitelné souznění a počáteční oslnivé úspěchy odsoudily k doživotní koexistenci. Jejich první velká spolupráce se datuje do roku 1991, kdy pro Ondřeje Trojana sepsali generační výpověď, tábornickou komedii Pějme píseň dohola. Krátce nato si ukrojili o něco větší sousto, když se pustili do Šakalích let, retro muzikálu z padesátých let, v němž Jarchovský scenárista vtipně vypreparoval povídky Petra Šabacha. Byl z toho historicky první Český lev za nejlepší film a ten klučina v lennonkách jako by vypadlý z animovaných pohádek Břetislava Pojara se poprvé dostal na režijní výsluní. A už z něj neslezl. 
 
Dobové filmy se u nás moc nenosí, protože na ně nejsou peníze. Hřebejk si v nich paradoxně lebedil, protože, jak tvrdil, musel konstruovat celé světy, detaily typu klika u dveří počínaje a reakcemi hrdinů na události doby konče, což ho mimořádně bavilo. Z padesátých let skočil o pár roků později do šedesátek, do Pelíšků – jednoho z divácky nejoblíbenějších filmů. Pak se vrátil do období okupace s Musíme si pomáhat (první nominace na Oscara) a tři roky nato vymetl léta osmdesátá s další hořkou komedií – Pupendem. Jak už to tak bývá, lidé, kteří dnes kritizují, že se točí pouze filmy ze současnosti, mu tenkrát vyčítali, že prchá do minulosti před realitou dneška. Tak vznikla série filmů (třeba Horem pádem, Kráska v nesnázích, Medvídek, U mě dobrý, Nestyda), v nichž je cítit ten starý dobrý Hřebejk šikovně mísící tragické a komické momenty s kladením závažných otázek a nabízením ještě závažnějších odpovědí, ale nějak to najednou nebylo ono. Z hřebejka se stala továrna na filmy. Většinou, až na pýr výjimek, bez chuti a bez zápachu. Kouzlo Pelíšků je v hajzlu, Jan Hřebejk je tu pořád. 
 
více filmů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]