Profily



KMOTR: Jak mezi nás přišel nejznámější mafián na světě! (geneze kmotří trilogie)

 

 
15. března 1972 měl premiéru Kmotr. Toliko zásadní lakonické sdělení, jehož význam musí být srozumitelný každému. Vyjma těch, kteří žijí jako kanibalové b džungli, nebo na jiné planetě. Všichni ostatní totiž moc dobře ví, kdo to byl Kmotr, stejně jako ví, že existují nabídky, které se prostě neodmítají. 
 
Románový Kmotr vznikl vlastně na popud vydavatele tehdy začínajícího spisovatele Maria Puzza. Ten totiž „mladému“ autorovi, po jeho druhém románu poradil, že kdyby do děje zakomponoval víc mafie, určitě by se lépe prodávala. 
 
A Puzzo si vzal jeho radu k srdci. Taky totiž nutně potřeboval prachy.Proč jen víc, mafie, napíšu knihu o mafii! A dal dohromady synapsi a první nástin mafiánského příběhu, který se naprosto vymykal všem ostatním. Jenže vydavatel ho téměř okamžitě odmítl. A po něm osm dalších. Důvod? Společensky naprosto neúnosné a až přespříliš kontroverzní téma! Šmitec! Tohle nechceme, tím si vydavatelství špinit nebudeme.
 
Odvahu našlo až vydavatelství Putnam. Poté co si od Puzza vyslechli pár mafiánských historek, dali zálohu a z písmenek slov a vět se začala rodit jedna z nejcharismatějších a nejlegendárnějších postav organizovaného zločinu.
 
Jednička film se držel téměř přesně románové předlohy. Režisér Coppola při jejím scénáři úzce spolupracoval s autorem předlohy Puzzem a natočil tak kultovní dílo. Podle filmové databáze imd.com nejlepší film všech dob. Pro mnohé filmové fanoučky to samé. Francis Ford Coppola natočil nezapomenutelný film, který opěvuje mafii.
 
ŠACHY S REŽISÉREM: Seniorský management Paramountu byl hned na začátku nespokojen se spěchem, ve kterém se Kmotr rodil a zvažoval nahrazení Francise Forda Coppoly režisérem Eliou Kazanem s nadějí, že Kazan bude schopný spolupracovat s notorickým problematikem Marlonem Brandem. Brando prohlásil, že pokud Coppola půjde, odstupuje od natáčení taky. Studio se leklo a Coppolu na pozici nechali. Paramount zřejmě nevěděl, že Kazan a Brando spolu měli kdysi dávno nevyřízené účty. Brando s Kazanem v minulosti natočil několik filmů. O režii se ucházel také legendární Sergio Leone, ale nakonec odřekl, protože se mu zdálo, že film moc oslavuje mafii. Později zalitoval a sám pak natočil mafiánský spektákl Tenkrát v Americe (1984).
 
PROBLÉMY S BRANDEM: To, že Marlon Brando měl obrovský talent, je stejně známo, jako fakt, že se s ním těžce pracovalo. Měl pověst hvězdy a zároveň lempla, který se neuměl naučit vlastní texty. Brando si většinu svých textů nepamatoval a téměř vše četl z kartiček postrkaných po scéně. I přes to, za Kmotra dostal Brando svého druhého Oscara. Prvního získal o osmnáct let dříve za film V přístavu (režie Elia Kazan).
 
COPPOLOVA RODINA: Francis Ford Coppola rád do svých filmů obsazuje i svou rodinu. V prvním Kmotrovi to nebylo jinak. Chronologicky se představili takto: jeho sestra Talia Shire hrála Connie Corleone napříč celou trilogii; jeho matka Italia Coppola si zahrála komparz v restauraci; jeho otec Carmine Coppola byl klavíristou; synové Gian-Carlo a Roman jako komparzisté ve scéně, kdy Sonny zmlátil na pohřbu Carla. Poslední je jeho talentovaná režisérská dcera Sofia, který si tenkrát švihla roli mimina při křtu (byly jí tři týdny).
 
VZTEK CARLA RIZZIHO: Herec Gianni Russo (hraje Carla Rizziho) později v rozhovorech uvedl, že velký Marlon Brando nesouhlasil s jeho obsazením, protože to byla Russoova první filmová role. Russo to tenkrát nevydržel a rozeřval se na Branda. Ten si myslel, že vztek jen hraje a přesvědčil ho tím, že je pro roli dobrý. 
 
VÝJEZD S MAFIÍ: Podle článku Nicholase Pileggiho v  New York Times z roku 1971 se jeden z vedlejších herců Kmotra odhodlal ponořit do role tak hluboko, že jel s mafiány na „výjezd“, při kterém chtěli dát nakládačku stávkokazům. Naštěstí násilníci měli špatnou adresu a nikoho tam nenašli. Jméno herce nebylo nikdy zveřejněno.
 
KOŃSKÁ HLAVA V POSTELI: Jednou z nejslavnějších scén filmu je záběr, kdy filmový producent, který nechce obsadit kmotřence Corleoneho Johnnyho Fontanu, najde v posteli uříznutou koňskou hlavu. Během zkoušek se používala umělá, na ostré scény už ale byla z továrny na výrobu psího žrádla zapůjčena hlava skutečná. Celá scéna i s průvodním komentářem o "nabídce, kterou nelze odmítnout" byla v dalších letech nesčetněkrát citována i parodována.
 
VÝSLEDKY: Paramount za tři hodiny trvající mafiánský opus plný hvězd vysolil 6 milionů dolarů a pořád se cukal, jak je film drahý. Do dnešního dne vydělal film celosvětově více něž 245 milionů a ve své době to byl komerčně nejúspěšnější film USA všech dob, než jim to pokazil Spielberg se svými Čelistmi. Současně byl Kmotr nominován na 11 Oscarů a získal celkem 3. Nejlepší film, nejlepší herec v hlavní roli (Brando) a nejlepší scénář. Z herců byli nominováni skoro všichni – Al Pacino, Robert Duvall, James Caan.
 
Ano, kmotr slavil fenomenální úspěch. Bylo tedy na čase, myslet na dvojku. U té však dochází k zásadnímu obratu. Historické události vzestupu dona Corleone pocházejí samozřejmě z původního románu, ovšem příběh jeho syna Michaela byl již psaný přímo pro scénář.  Základní zápletku vymyslel Coppola a Puzzo s ním spolupracoval ve scenáristickém tandemu.  Francis Ford Coppola prohlásil, že by pokračování Kmotra raději pouze produkoval a na režii navrhnul místo sebe Martina Scorsese. Nakonec byl studiem přemluven a s několika podmínkami s natáčením souhlasil. 
 
MICHAEL MÁ TRÁPENÍ: Od doby, kdy Michael po smrti svého otce dona Vita Corleone udělal ve své rodině i New Yorském podsvětí pořádek, uplynula nějaká doba. Nyní Michael upevňuje v Las Vegas své mocné impérium, spřádá další plány do budoucna a připravuje se na další problémy, které se jako zákeřný jedovatý had plíží k jeho prahu. Drobné problémy v New Yorku a starosti se sestrou, ze které se stala promiskuitní coura a se slabošským bratrem, který zase nedokáže zvládnout svou nadrženou sexbombu, jsou jen bezvýznamné epizody ve chvíli, kdy se okno jeho ložnice roztříští pod palbou rychlopalných zbraní. Ano, v tu chvíli si Michael uvědomí, že začíná jít do tuhého. Zrovna ve chvíli, kdy společně s židovským „obchodníkem“ s dlouhými prsty Hymanem Rothem, plánuje životně důležitý kšeft na Kubě. Zrovna ve chvíli, kdy se jeho rodinné štěstí začíná pozvolna rozpadat. Zrovna ve chvíli, kdy chtěl konečně zlegalizovat svůj život.
 
ZABÍT ČI ZEZABÍT?: Coppola udělal první verzi scénáře a Puzzo jí přepracoval do finální podoby. Ne vždycky měli však oba shodné názory. Puzo například nechtěl nechat zabít Michaelova bratra Freda. Coppola trval na svém. Nakonec Puzzo souhlasil, ale jen pod podmínkou, že to Coppola nesmí udělat dřív, dokud matka Corleoneová nezemře. Což se nakonec stalo. Puzzo operoval tím, že kdyby Michael Freda zabil za života matky Corleonové, diváci by mu to nikdy neodpustili.
 
CHYBKA SE STANE: Ve scénách, kdy se děj vrací do minulosti, byly vidět na některých chlapech kalhoty se zipem. Někdo ze štábu si později uvědomil, že zip v té době nebyl ještě vynalezen. Coppola tak musel některé scény natočit znovu s kalhoty na knoflíky.  
 
I přes fakt, že se Marlon Brando, kvůli neshodám se studiem, nevrátil ani v malé vzpomínkové scéně, druhý Kmotr dokonce překonal úspěch toho prvního. Dodnes se traduje, že dvojka Kmotra je právě tím jasným a nezpochybnitelným důkazem, že i dvojka může být někdy lepší než originál. Přesto však, na pokračování si museli diváci mnoho let počkat.
 
První a druhého Kmotra točili všichni s oddaností a láskou, ale při třetím se do toho mnohým, ani samotnému Coppolovi moc nechtělo. Je vůbec zázrak, že tento film vznikl. 
 
Pro třetího kmotra bylo k dispozici mnoho scénářů, které byly rafinované, nápadité a akční, bohužel však měli jeden malý nedostatek. Michael Corleone, jako hlavní postava, v nich nefiguroval. Původně měl být totiž třetí Kmotr úplně jiným příběhem volně navazujícím na předešlé dva filmy. Většina z nich se točila kolem obchodu s drogami a drogových kartelů. Prostě takové výpravné Miami Vice s kmotrovskou příchutí. Studio trvalo na názvu Kmotr 3 a Coppola byl zásadně proti. 
 
V jeho představách se film měl jmenovat Smrt Michaela Corleona a být vyvrcholením celé série. Příběhem o vykoupení a návratu k sicilským kořenům. První věc se mu prosadit nepovedlo, druhou ano. Společně s Puzzem se tedy vrhli na příběh, který nastínil svornost mezi mafií a církví. 
 
OBSAZENÍ ROLÍ: První volbou Coppoly do role Mary, dcery Michaela Corleona byla Julia Roberts. Ta však měla plný natáčecí diář a natáčet tudíž nemohla. Do role se tenrát cpala Madonna a dokonce se sešla s režisérem a jeho přítelem Robertem De Nirem, aby prodiskutovali, jak jak zadaptovat roli. Bohužel její matku už měla hrát Diane Keaton a ta je o pouhých dvanáct let starší než Madonna. Pak přišla jestě na řadu Winona Ryder, ale ta se nakonec rozhodla pro slaďák Střihoruký Edward. Nakonec si „rodinný režisér“ prosadil svou dceru Sofii, která si zahrála již mimino při křtu v jedniččce. Nějaký čas po natočení se ukázalo, že to byla skutečně chyba, protože Sofie získala spoustu nechvalných kritik za svůj výkon včetně Zlatých malin a pošpinilo to jméno filmu.
 
VINCENT MANCINI: Podle Francise Forda Coppoli se o roli Vincenta Manciniho zajímalo spousta herců včetně těchto: Alec Baldwin, Matt Dillon, Vincent Spano, Val Kilmer, Charlie Sheen, Billy Zane a Nicolas Cage. Roli nakonec získal mladý Andy Garcia, který za ni byl nominován na Oscara. 
 
SINATRA OBRÁTIL: Zpěvák a herec Frank Sinatra byl často spojován se sérií Kmotra, protože jeho vztah k mafii byl veřejně znám a povídá se, že právě mafie mu pomohla dostat se v mládí na pěvecké a herecké výsluní. Sinatra se s nimi stýkal, zpíval pro ně atd. Role zpěváka Johnnyho Fontaneho silně Sinatru připomínala, ale později autor Mario Puzzo uvedl, že filmovou postavu dle něj nenapsal. Nicméně Frank byl naštvaný, což opadlo až s natáčením třetího dílu, kdy stál o roli Dona Altobella. Když mu jí nabídli, ztratil však zájem, že je za ní málo peněz. Roli mu vyfoukl Eli Wallach. Zajímavostí je, že Sinatra to samé dříve provedl právě jemu, když šlo roli ve filmu Odtud až věčnost, protože Wallach z finančních důvodů couvl. Sinatra dokonce za roli získal Oscara.
 
TOČENO Z MAMONU: Francis Coppola natočil tento film, aby se vypořádal s osobními i studiovými finančními problémy. Paramount stanovil rozpočet 56 milionů dolarů pod striktními podmínkami, že Coppola dostane milion za scénář, režii i produkci a že film nesmí být kratší než 140 minut. Každé další mimo náklady si musel režisér-producent-scenáristy hradit sám.
 
VÝSLEDKY: Film odstartoval 25.12. 1990 s náklady 54 milionů dolarů. Tenkrát to už nebyl ten levný film s velkými hvězdami. Teď už to byl film s jednou hvězdou, byl to třetí film a lidi to netočili z lásky, ale kvůli prachům. Diváci film, kde velký mafiánský kápo kšeftuje s Vatikánem moc nepobrali a celkově přinesli do pokladen kin pouhých 136 milionů.
 
OSCAR: Komerční úspěch se zrovna nekonal. Co na film Oscaři? Film získal sedm nominací, z toho tři celkem slušné a to za nejlepší film, nejlepší režii, nejlepšího herce ve vedlejší roli. Nakonec tvůrci kompletně ostrouhali, film nezískal Oscara žádného. Je pravda, že ten rok byla konkurence obrovská – Tanec s vlky, Čas probuzení, Mafiáni a Duch.
 
Po natočení trojky si Mario Puzzo přál, aby vznikla i čtyřka. V jeden čas byl dokonce přesvědčen, že to vyjde. Jeho děj by se měl vrátit do dvacátých let a kromě dona Vita měl být hlavním hnacím motorem filmu bouřlivák Sonny. Diváci by mohli vidět Michaela při křtu, okolnosti za kterých se stal Sonny vrahem a další mezníky Corleonovy rodiny, které předcházely celé trilogii. Puzzo dokonce napsal polovinu scénáře a rozeslal na všechna důležitá místa – od studia Paramount, Robertu deNirovi a samozřejmě Coppolovi.  Studio Paramount však tento návrh odmítlo. Kmotr tak zůstal definitivně pod drnem.
 
více filmů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]