Tintinova dobrodružství

The Adventures of Tintin, USA / Nový Zéland 2011
Zvuk: anglický DD 5.1, český DD 5.1
Čas: 103 minut
Distribuce kino: 27.10.2011 Falcon
Distribuce DVD: 21.3.2012 Bontonfilm / Sony Pictures

Čtenáři Tintinovských komiksových dobrodružství to už mají dávno v malíku. Jejich hrdina, slavný a úspěšný reportér Tintin se mnohdy dostane do víru  velkolepého dobrodružství, díky zdánlivé maličkosti.

Tentokrát je tou maličkostí model plachetnice zvané Jednorožec.  Tintin jí vyhandluje od pouličního prodavače, netušíc, že je o tento zdánlivě obyčejný model enormní zájem. Nebo spíše o věc, kterou tento model ukrývá. A tak není divu, že je najednou vykraden, okraden a nakonec unesen. Nemluvě o skutečnosti že přímo na jeho prahu někdo udělá z inspektora Interpolu samopalem řešeto. A to je jen začátek.

Steven Spielberg sáhl po slavné belgické komiksové předloze (kterou náhodou objevil když kdysi hledal ve francouzském časopise recenzi na své Dobyvatele ztracené archy) a natočil dalšího Indiana Jonese. Akorát bez Indiana Jonese.  Asi tak by se dal nejlépe jeho nový film bagatelizovat. A díky faktu, že jej natočil v našlapaném 3D grafickém pojetí, nemusel brát ohledy na fyziku (díky čemuž jsou jeho animovaní hrdinové s předobrazem skutečných herců schopní neuvěřitelných kousků) ani lokace (díky čemuž mohl slavného komiksového reportéra vyslat na dobrodružnou jízdu napříč kontinenty).

Jako základní předloha mu posloužilo jedenácté Hergého dobrodružství (samozřejmě notně upravené) které v Česku vyšlo pod názvem Záhada jednorožce, kde se Tintin připlete do hledání pokladu spojené s vyřizováním si starých účtů dědící se z generace na generaci. To bylo ještě doplněno fragmenty z devátého alba Krab se zlatými klepety, kde se Tintin poprvé setkává s postavou kapitána Haddocka a velkolepé, všemi „titntinofily“ očekávané dobrodružství mohlo začít.  Jistě, díky nejnovějším technologiím, stejně jako svému umu se Spielbergovi podařilo dodat filmu hostalgickou atmosféru předválečných dobrodružství, (fungovalo to u Indiho, musí to tedy fungovat i zde), často zlehčenou brakovitým nadhledem, stejně jako mu dodat perfektní vizuál a dostatečné množství akce. Ale tím výčet superlativ končí. V dalších ohledech totiž Tintin působí celkem sterilně.

Jistě, pořád se zde něco děje, divák se ani na chvilku nenudí, ale zároveň němá komu a proč držet palce. Jednotlivým postavám prostě chybí osobnost a jsou spíš podobni pouhým figurkám na nádherně vyvedené akční šachovnici. Nemluvě o faktu, že příběh je poměrně dost jednoduchý a místo toho, aby se soustředil na nějakou zápletku, či překvapení, vynahrazuje si to momentálními, za sebou rychle jdoucími zvraty ve stylu: Tintin má problém, Tintin řeší problém, ale je v nebezpečí, Tintin se dostává z nebezpečí, ale blíží se další problém. Takže se pořád něco děje, ale to dění jako by najednou pozbývalo smyslu.

Spielberg ve spolupráci s dalším hračičkou Peterem Jacksonem si prostě hrají s vědomím, že divák na jeho hru přistoupí. Je to přece Spielbergova hra, tedy hra ze zárukou kvality. Jenže ono se to brzy přejí. A několik vtípků, humorných vložek, či narážen na původní předlohu pocit narůstající prázdnoty z našlápnuteého děje (zní to bizarně, já vím) moc nenarovná.

Každopádně i přes tuto výtku je Tintin úspěch, jehož slušné tržby i otevřený konec samozřejmě volají o pokračování. To je ostatně nasnadě i díky komiksové předloze, kdy na tajemství jednorožce přímo navazovalo album Poklad Rudého Backhama. Závěr filmu přímo k tomuto dobrodružství odkazuje a tak si nezbývá nic než počkat, kdy se Tintin podívá na mořské dno, kam se kdysi potopil zlatem nacpaný Jednorožec. Stejně tak nezbývá nic než doufat, že rvůrci se tentokrát budou snažit z Tintina vymáčknout více, než jen velkolepou akční jízdu. Snad k tomu dojde.

Příběh filmu, inspirovaného po celém světě oblíbenými příhodami knižního a comicsového hrdiny Tintina belgického autora, publikujícího pod pseudonymem Hergé, sleduje osudy výjimečně zvídavého mladého reportéra Tintina a jeho věrného psího společníka Filuty. Ti společně narazí na model lodi, který v sobě ukrývá nebezpečné tajemství. Tintin, který je nevědomky vtažen do samého středu několik set let staré záhady, se ocitá na mušce Ivana Ivanoviče Sacharina, ďábelského padoucha, který je přesvědčen, že Tintin ukradl vzácný poklad, spojovaný se zákeřným pirátem zvaným Rudý Rackham. V doprovodu svého psa Filuty, starého mořského vlka kapitána Haddocka a dvojice nešikovných detektivů Kadlece a Tkadlece procestuje Tintin křížem krážem celý svět ve snaze dostat se jako první na místo posledního odpočinku lodi Jednorožec, vraku, který by ve svém nitru mohl skrývat klíč k obrovskému bohatství... A také prastarou kletbu. (oficiální text distributora)

více komiksů >>