Superman vs. Elita

Superman vs. The Elite, USA 2012
Obraz: 1.78:1 (16:9)
Čas: 72 minut
Distribuce DVD: 13.06.2012 Magic Box / Warner Bros

„Jste Superman jakého 21. století potřebuje? Tak proč nepoužijete svou moc, aby jste opravil svět?“ Tak to je základní otázka, kterou nový animovaný film se Supermanem pokládá.

Superman totiž za každých okolností, jako většina superhrdinů, páchá dobro.Což je tváří v tvář mnohdy brutálnímu ohrožení, třeba takového Atomic Sculla, jež dotykem mění lidi v popel, poněkud frustrující.

A jak se zdá, v té chvíli, kdy se lidé dohadují, že Superman je moc měkký se na scéně objevuje drsnější protiváha. Elita. Čtyřlístek v němž není ani Pinďa, natož Bobík s Fifinkou a Myšpulínem, ale Manchester Black, Couldcast, Hat a jako netopýr okřídlená Menagerie . Ti disponují nevídanými schopnostmi jako je magie, telepatie, telekynetika, nebo brutální síla. A rovněž disponují nedostatkem skurpulí. Jejich dalším krokem je, že vyhlásí válku všem  diktátorským a teroristickým režimům. Za což sklidí nadšený potlesk veřejnosti.

„Jsme Elita. Chtěl jsi nás, světe, tak nás tady máš!“

U Supermana je to už horší. Cítí, že jejich metody nejsou jen kontroverzní, ale jistě se začínají zvrhávat k těm, které využívají ti, proti nimž doposud bojoval. Ano, máme to tady zase. Otázku: „Patří na hrubý pytel hrubá záplata?“ A navíc, kdo stanoví, kdo je ten dobrý a kdo špatný? Navíc brutální demonstrace síly v diktátorské zemi Pokolistánu se spíš podobá drsné genocidě. Říká se tomu vyhánění čerta ďáblem. „Když srazíme padouchy k zemi, zůstanou tam.“ A poté co Elita svérázně a brutálně vyřeší konflikt mezi Byailí a Pokolistánem, je jasné, že další bitva se bude odehrávat mezi tradicí s červeným S na hrudi a dravými nováčky v superhrdinském byznisu, kteří mají kromě velké podpory veřejnosti i navíc podporu v britské MI5.

„Jak daleko můžete zajít se svou mocí?

O tom, že velká moc s sebou přináší velkou zodpovědnost, se rozumuje už v konkurenčním Spider-Manovi. Superman vs. Elite tento motiv názorně demonstruje. Ostatně Elita, inspirována komiksovou řadou The Authority nakladatelství Wildstorm, není jen další řadou záporáků, kterých superman zašlapal do země stovky, ne li tisíce. Jejich pozadí vycházející z blbého dětství je poměrně slušně vykresleno, stejně jako jejich motivy, které se vzápětí podle všech předpokladů zvrhnout. Jistě, svět má antihrdiny temnějšího ražení, rád, Superman je však klasika. Elitu tak čeká hořké zjištění, že i přes mocné (ve filmu chvílemi až přepálené) schopnosti, žádnou skutečnou elitou není.  Rozuzlení celého příběhu má totiž doopravdy grády.

„Snad nestojíte o Supermana, který by takový nebyl!“

Nový animák vychází z komiksu z klasické Supermanovi řady Superman in Action Comics číslo 775 z roku 2001, kterého se drží hlavně svou pointou. V něm se sice nesetkáte s monstrózním Atomic Scullem, či válečným konfliktem mezi vymyšlenou Bialií a Pokistánem, nicméně střet Supermana s Elitou (která se v komiksu ani Elita nejmenuje), zůstává. Film je oproti komiksu daleko epičtější, což je jeho klad. Morální dilema je zajímavé a dospělejší, bohužel vzhled nadpřirozenými schopnostmi nadaných teenagerů již nikoliv. Jejich originální vyobrazení v komiksu, bylo o mnoho realističtější. Postavy, tak jak jsou zachyceny ve filmu, spíše evokují komiks pro děti, což je s jeho dospělejší, místy temnější náplní ve výrazném rozporu. Jinak je animace standardní. Žádných velkých vychytávek, které by vám vzaly dech, se nedočkáte. To vše se tak skládá v celku nesourodý celek, z něhož nakonec vystupuje morální poselství, že násilí není řešení, charakterizované slovy taťky Kenta:  „Pravda, spravedlnost a americký způsob. To není rozbité, tak to nespravuj.“

A co si budeme říkat. Američani tento pohled na věc přímo milují. Skoro stejně tak, jako svou vlajku z pruhů a hvězd.

Komiksová předloha filmu:

Když Superman vyrazí do akce zažehnat další katastrofu, dostane se mu nečekané pomoci od nové skupiny superhrdinů, kteří si říkají Elita. Nová posila, sestávající ze čtyř mocných bytostí vedených suverénním a vypočítavým Manchesterem Blackem, vede boj se zlem surově a bez skrupulí. Brutální metody Elitě přesto získají podporu veřejnosti a vše směřuje k velkému finále, ve kterém Superman zaostává silou i popularitou. Postavám propůjčili své hvězdné hlasy George Newbern, Pauley Perette a Robin Atkin Downes. Nová premiéra od DC Comics™ přináší dobrodružství plné superschopností a soubojů, které vás donutí přemýšlet, kdo vydrží déle: Superman nebo jeho kodex cti? (oficiální text distributora)

více komiksů >>