Jonah Hex

Jonah Hex, USA 2010 Drsný komiksový hrdina ve vyměklém filmu
Čas: 78 minut
Distribuce: 10.11.2010 Warner Bros / Magic Box

Nakladatelství DC Comics, to není jen Superman, Batman, Green Latern nebo týmovka JLA. DC Comics, to je taky Jonah Hex.

Oni vlastně vůbec ty komiksy, od samého počátku, nebyly primárně o superhrdinech zachraňujících svět. Oni to byly hlavně komiksy z války, třeba té druhé světové, komiksy o Tarzanovi, detektivní komiksy nebo komiksy z Divokého západu. DC třeba vlastnila celou řadu nazvanou All Star Western, kde se potkávaly různé kovbojské a indiánské příběhy. A právě zde se, těsně po občanské válce Severu proti Jihu, Jonah Hex vyloupl.

V té době, kdy „Sever válčil a Jihem a zem šla doválky“ nerostli na polích místo bavlny jen buráky, ale mezi lidmi bylo hodně zlé krve. A tak není divu, že se Hex ocitl na kříži a musel se dívat, jak jeho rodinu postupně stravuje plamen. Ten samý plamen, který mu v podobě cejchu zanechal svůj ohnivý dotyk ve tváři, kterou tím proměnil na strašidelný škleb. Od té chvíle nemyslel na nic jiného než na pomstu. A ještě něco, Jonah Hex, jako správný komiksový hrdina, získal díky těmto drsným událostem tvořících intro filmu jednu nadpřirozenou schopnost - dokáže komunikovat s mrtvými.

Další z netradičních komiksových filmů začíná opravdu nabušeně. Tak nabušeně, jak sliboval trailer. Zrod toho Jonaha Hexe je nápaditě složen z hraných i animovaných záběrů a v několika málo minutách charakterizuje hlavní postavu tak trochu divného lovce odměn tím nejlepším stylem, jaký by si komiksový divák mohl přát.
Pak pochopitelně následuje efektní demonstrace Hexových schopností coby bezkonkurenčního drsňáka a divák si tak říká, že už by se pomalu ale jistě mohl začít rozvíjet nějaký ten příběh. Obzvlášť když si člověk uvědomí, že tento film má neuvěřitelně prostých 76 minut.
A taky že ano. Na scéně se objevuje Hexova nemesis, údajně mrtvý generál Turnbull, tedy ten, který ugriloval jeho rodinu a v současnosti ten, který tahá na starý Divoký západ teroristické móresy. Není divu, že i sám prezident chce jeho skalp. Američtí prezidenti, včetně těch součastných, už takoví jsou. A už vůbec není divu, že Hex chce jeho skalp více než cokoliv na tomto světě. Ano, dějová linie se tak přesouvá do hluboko vyjetých kolejí klasické pomsty, okořeněné v tomto případě megalomanským plánem na zničení Ameriky, v němž hraje klíčovou roli velká tajuplná zbraň, předchůdce zbraně hromadného ničení.

Že je to blbost? Blbost. Není to blbost. Vzpomeňte si třeba na Wild Wild West nebo na Brisco County juniora, tedy na jeden celovečerák a jeden nabušený seriál, ve kterém se podobné propiety objevovaly s daleko větší razancí a měly, dá se říci, ještě větší kalibr. Třeba takovej obří mechanickej pavouk z Wild Wild West, proti tomu je nějaká svítící dělová koule schopná srovnat se zemí celé westernové městečko omšelou rekvizitou. A pak si samozřejmě uvědomte, že jste ve filmu podle komiksu, tudíž by se klidně mohlo stát, že si to za Jonahem přisviští díky cestě v čase třeba takovej Superman... což se samozřejmě nestane, i když v komiksu (jednalo se o sešit z řady JLA) se Superman s Hexem skutečně setkal.

Ovšem co je daleko horší, je fakt, že s odhalením pointy (a to dost chudé pointy) to co najednou sledujete, jako kdyby ztratilo grády. Pomsta je sice hezká, ale omšelá věc a celý (byť krátký) film s příslibem blockbusteru ke spokojenosti diváka neutáhne.

Jenže bohužel, víc než obyčejnou postu ve filmu nenajdete. Jonah Hex jdoucí po stopě dochází k místu, kde se bude odehrávat finále, v němž nechybí velká loď, plamenomet a samozřejmě zmíněná superzbraň. Prostě všechno pohromadě. Jenom nějaká invence, která by zúročila potenciál nabízející se brakovitosti komiksového žánru, by se konečně hodila. Nebo drsnost, která je zde snížená na minimum, pravděpodobně proto, aby tržby nepřišly o peníze puberťáků. No, je toho víc a je to škoda. Na filmu je vidět, že nestál jen pár drobáků, ale na jednu stranu scénáristická impotence, k tomu diktát studia a ve finále i trocha režisérské nešikovnosti z možného velkého bijáku udělaly jenom lepší průměr. A to je zatraceně tristní výsledek.

DVD / BD DISK
Jonah Hex vychází jak na DVD, tak i na BD disku, kde je kvalita přepisu pochopitelně o dost vyšší. Rozdíl mezi DVD a BD formátem je rovněž citelně znatelný v bonusových materiálech. Na DVD je film doplněn pouze o blok s vystřiženými scénami, nicméně na BD vedle nich naleznete ještě výborný dokument o komiksové předloze a pak speciální, poslední dobou stále populárnější, mód doplňující informace k filmu v podobě minidokumentů přehrávaných přímo během sledování filmu.

Komiksový hrdina: Jonah Hex
Už jako komiksový hrdina byl Jonah Hex značně netradičním hrdinou. Zjizvená až hororová tvář, dlouhý kabát jižanské konfederace (tedy těch špatných) a naprosté pohrdání životem. To je model záporáka a ne klaďase. Poprvé se objevil v roce 1972 v desátém čísle série All Star Western a již od samotného počátku se jednalo o jasného antihrdinu, u něhož čtenář netušil, jestli vlastně páchá dobro, nebo zlo. A ještě jedna věc. Více než nablýskané americké kovboje připomínal spíš hrdiny italských špagety westernů. Připomínal model typu Clinta Eastwooda. Ten byl přeci taky zlý a ošklivý a rovněž zabíjel pro hrst dolarů.
V roce 1977 se Hex dočkal svojí vlastní řady, která se udržela celých 92 čísel, což byl na westernového komiksového hrdinu slušný výkon. Lidé si ho oblíbili pro jeho nekompromisnost a jinakost.
V polovině osmdesátých let pak Hex transformoval do galaktického hrdiny vzdálené budoucnosti, což bylo sice odvážné, ale vzhledem k povaze hrdiny i značně blbé.
Nastala doba experimentů. Hex se objevil v několika příbězích JLA až nakonec v devadesátých letech skončil v nakladatelství Vertigo, které kladlo důraz na nadpřirozené schopnosti a hororové ladění příběhu.
Poslední reinkarnace Hexe proběhla po milléniu, kdy se Hex zabydlel ve svém podivném, drsném stylu antihrdiny.

Odkazy

více komiksů >>