Kresba: Hergé
Překlad: Kateřina Vinšová
Počet stran: 141
Cena: 199 Kčs
Distribuce: 17.10.2011 Albatros

Bylo nebylo. Odvážný a hrdinný reportér časopisu Petit XXe se vydal do Ruska, aby informoval veřejnost co se v této rozlehlé zemi děje. Čímž se zrodila jedna z evropských komiksových legend.

Není divu. I přes velkou jednoduchost (černobílá kresba je hodně nedotažená a spíš připomíná amatérské pokusy mladých kreslířů, nebo svérázné stripy) se toho v zemi Sovětů dělo hodně. Opravdu hodně. Hergé, duchovní otec Tintina se totiž do jeho debutu snažil nacpat úplně všechno co se koncem dvacátých let o porevolučním Rusku vědělo. A samozřejmě, že to nebyly žádné hezké věci.

Titnin se tak hned od počátku své cesty setkává s několika útoky na jeho život, neustálým pronásledováním ze strany sovětských orgánů, policie i tajné služby, je svědkem „demokratických“ (s velkými uvozovkami) voleb i kolektivizace, odhaluje „Potěmkinovi vesnice“ v podobě výkonné továrny charakterizující „sovětský průmysl“, stejně jako metody vymývání mozku komunistickou propagandou „kdo není komunista ať nejí komunistický chléb“, a v neposlední řadě poznává nejen chlad Sibiře, ale i tajemství podzemního bunkru, kde si údajně „Stalin, Lenin a Trockij uschovali poklady naloupené lidu“. Společně s tím poznává, že v rámci propagandy jsou vyváženy do okolního světa obilí, vodka i kaviár, zatím co obyčejný sovět, nemá co do huby.

Z tohoto obsahu by se mohlo zdát, že 141 stran tlustého alba bude opravdovým „drámem“, jenže opak je pravdou. První Tintinovo dobrodružství s nepřehlédnutelným ideologickým a antikomunistickým nábojem je nadlehčené, hodně nadlehčené. Když opomineme fakt, že mnohé postavy (no vlastně všechny) se nechovají ani trochu realisticky, nebo že Tintin je schopný z odpadků sestavit fungující mechanickou drezínu, nebo nafackovat ožralému lednímu medvědovi, pořád je zde pořádná porce zkratkovitého, více než naivního děje v němž se situace řeší tím nejneuvěřitelnějším způsobem. Jeden příklad za všechny. Tintin na Sibiři zamrzl v jednu kru. Zlý kozák, pochopitelně sovětský agent, odřezal led jezera ke kterému odvážný reportér přimrzl a jako kus ledu ho táhne za koněm do Moskvy. Naštěstí Tintinův pes Filuta najde bedýnku se solí, tu poblíž Tintina rozsypává, ten díky tomu postupně rozmrzá, popere se s kozákem, vezme si pak jeho hadry a koně a pokračuje dál ve své cestě.
A to je jediný případ z mnoha.

Přesto však – i přes přeplácaný děj v němž je Tintin spíše než reportérem příbuzným MacGyvera, neboť si rovněž se vším ví rady (kudlou porazí strom z něhož pak vyřeže vrtuli k letadlu), i přes více než velkou porci nadsázky, která často hraničí až s absurditou, má Tintin své silně nostalgické kouzlo. A jako bonus k němu, po chvilce čtení (pokud vás opravdu nedokonalá kresba neodradí hned na začátku), zjistíte, že vás ty pitominky začínají víc a víc bavit.  A to že Tintin každému hned nabančí, nebo že se dostane z vězení tak, že so obleče podmořský skafandr, který se náhodou v cele poflakuje a zdí se prokope až k vodě (vězení stojí uprostřed vodní plochy), načež pod vodou uniká, berete spíše než jako totální stupiditu, jako kolorit. Zajímavý je i kontrast tohoto místy až absurdního děje (Tintin před svou popravou vymění pravé kulky za papírové)  s tvrdou kritikou sovětského Ruska. A i to ho dělá výjimečným.

Tintinovo první dobrodružství tak vyšlo v Česku jako jedno z jeho posledních alb. Důvod je zřejmý a v předchozích řádkách jsme si ho již náležitě objasnili. Mnohý dnešní čtenář není staromilec a už vůbec ne nostalgik. A první Tintinův příběh z roku 1929, je určen především pro staromilce a nostalgiky. V řadě všech čtyřiadvaceti tintinovských alb je společně s nedokončeným Half-Artem (který vychází vzápětí) spíše raritou, než klasickým tintinovským komiksem. Proto se patří vyslovit společnosti Albatros uznání, že i tento kousek nakonec vydala. Na rozdíl od předchozích Tintinových dobrodružstvích, tohle zcela jistě nebyla sázka na jistotu!

Reportér Tintin a jeho psík Filuta se vydávají do revolučního Ruska, aby tam zažili neuvěřitelná dobrodružství a se slávou se vrátili zpět. Tak se v lednu 1929 v Belgii zrodila jedna z nejslavnějších komiksových postav – reportér Tintin. Jeho úplně první příběh je celý černobílý a hlavní postava teprve získává své obrysy, které si pak podrží dalších 54 let. Komiks je však neobvykle dlouhý a má celkem 140 stran. Je zajímavou četbou pro všechny příznivce Tintina i neobvyklým tipem pro sběratele komiksů. Belgický tvůrce Hergé se nám tu představuje kresbou, která teprve dozrává, ale je patrné, že je to kreslíř, který dbá na detaily, historicky věrné kulisy i na humor, kterým zlehčuje napínavý příběh s mnoha honičkami a zázračnými útěky.