Kresba: Mike Deodato jr.
Překlad: Jiří Pavlovský
Počet stran: 136
Cena: 329 Kč
Vydavatel: 27.2.2012 Crew

Spider – Man, v komiksové podobě v Česku nejvydávanější superhrdina si, na nějakou chvíli, dal (tedy pokud nemluvíme o pravidelně vycházející sešitové odnoži pro adolescenty z Egmontu) pauzu.

Komiksové legendy reprintující raná Spider – Manova dobrodružství jsou již asi definitivně minulostí a druhá dospělácká spider - manovská řada z pera J.M.Straczynského po posledním booku Ezekielův návrat, rovněž dlouho nepřinesla nic nového.
Což tedy platilo až do dnešních dní, kdy s koncem února 2012 na pultech knihkupců vybuchla skutečná pavoučí bomba. Bomba zvaná Hříchy minulosti.

Jak již název knihy napovídá, její děj se bude opírat o událost, dávno minulou.  A to ne jen o tak obyčejnou událost. Alfou omegou děje, který byl v originále rozvrstven na šesti sešitech je jeden z nejproslulejších a nejslavnějších milníků celé pavoučí historie.
Taky jste se na moment zamysleli který?

Ano, správně! Je to smrt Gwen Stacyové, Spider – Manovi první lásky, která jako jedna z mála postav marvelovského univerza zůstala „pod drnem“. Ovšem spousta věcí, přímo i nepřímo spojených s jejím skonem (Green Goblin jí hodil dolů z vrchního pilíře mostu a Spider – Man, který jí chtěl zachránit jí díky vystřelené záchranné pavučině možná zlomil vaz ), zůstala až do těchto dní utajena. A myslím, že nebudu ani trochu přehánět, když napíšu, že se jedná o skutečně zásadní událost, která z tohoto komiksu dělá jeden z nejlepších ( ne li vůbec nejlepší) počinů celé Straczynského řady. Ano, tak moc mě to bavilo.

Přitom to tak zpočátku vůbec nevypadá. Děj se rozjíždí velice pomalu a spíše v komornějším duchu. To vše však do doby, kdy je na Petra Parkera (nikoliv Spider – Mana) spáchán brutální útok vykonaný se zřejmým účelem. Účelem jeho likvidace. A v tu chvíli se rozjíždí kolotoč událostí, ve kterých čtenář, stejně jako Spider – Man, potažmo Petr Parker, zprvu tápe, posléze začíná chápat první souvislosti vedoucí k zmíněnému zásadnímu zvratu, který pak graduje v akční finále v němž, kromě nejpopulárnějšího spider - manovského záporáka Green Goblina, nechybí ani pořádná porce osudovosti.

Straczynsky si v tomto případě velice odvážně pohrál se Spider – Manovou dějovou linií a jeho experiment mu vyšel na výbornou. Provázání slavných historických událostí s moderním dějem funguje na výbornou a pozadu nezaostává ani perfektní, do detailu propracovaná kresba. Celek zkrátka působí natolik omračujícím dojmem, že se člověk až chystá napsat, že bylo hrozným hříchem čekat na Hříchy minulosti takovou dobu.

Dalších zbytečných slov již není třeba. Tento Spider – Manův příběh má v jistém ohledu skutečně zásadní význam. Těžko říci jestli se stane milníkem v historii pavoučího muže (to spíše asi ne), ale jako ucelený příběh funguje zkrátka dokonale. A to i přes fakt, že se v něm Spidey většinu děje nemlátí s nějakým okostýmovaným kašparem a nepronáší u toho lavinu kulervoucích hlášek.

Hříchy Minulosti (svým názvem trochu připomínající komiks Hříchy otců, který se rovněž motal kolem Green Goblina) jsou prostě propracovaným, dospělejším příběhem, určeným pro dospělejšího čtenáře. A samozřejmě taky pro každého komiksového fandu, který má s přátelským pavoukem ze sousedství společnou alespoň kapku „crwe“.

Některé hříchy mají velmi dlouhý život... a některé spí tiše pod hladinou a vynoří se až po letech. Spider-Man se s jedním starým hříchem právě setkává. Hříchem, který ho může zabít – a je celkem jedno, že to není jeho hřích.
V komiksu Hříchy minulosti se propojuje Spider-Man, kterého znáte z Comicsových legend, s tím současným - a ukazuje se, že vám staré komiksy zatajily pár důležitých detailů. Je to příběh, kterým JMS zatřásl posvátnými komiksovými ikonami.
A pozor, s tímto příběhem přichází nový malíř! Skvělý Mike Deodato, mistr propracovaných kreseb!