Kresba: Stan Sakai
Překlad: Ĺudovít Plata
Počet stran:
Cena: 229 Kč
Distribuce 13.2.2012 Crew

Myslím, že představovat„dlouhouchého Ronina“ Usagiho,  po patnácti v Česku vyšlých knihách zcela jistě postrádá smysl.

Jeho tvůrce Stan Sakai se nechal inspirovat nejednou samurajskou legendou, stejně tak jako popkulturou, které nacpal do řady příběhů, v nichž v roli Ronina, tedy samuraje bez pána, vystupuje králík. Jo, mluvící zvířátka zde opět nahrazují lidi, což může být pro mnohého důvod, aby komiks odložil ještě dříve, než se do něj začte.

Nicméně, byla by to chyba. Příběhy Usagiho nejsou totiž ani trochu blbé, jak by se na první pohled mohlo zdát. Právě naopak. V tomto případě se totiž jedná o skutečně nabušenou ságu, jejíž dílší epizody se prolínají s velkými příběhy, což právě šestnáctá kniha Usagiho dobrodružství naprosto jasně demonstruje.

Její děj postavený na několika historkách navazuje na epos týkající se mýtického meče Ostří trav a Usagi, mířící do chrámu v Kitanoji se hned na samém počátku i se svým přítelem Genem zaplete do války dvou gangů hazardních hráčů na jednom z maloměst. Samotný příběh je pak cítit atmosférou Kurosawova Yojimba, stejně jako Hrstí dolaru, či Willisovským Poslední zůstává, kteří se touto samurajskou klasikou rovněž inspirovali.

Další příběh pak na postavě Chizu, vůdkyně ninjů klanu Neko, plně demonstruje zmíněnou provázanost jednotlivých předchozích dobrodružství. Usagi zde sice vůbec neúčinkuje, ale jeho děj se přímo dotýká následků spojených s událostmi ze zmíněného Ostří trav, stejně jako i z knih Mezi životem a smrtí, nebo Roční období. Otevřený závěr dává tušit, že Chizu v sérii určitě neřekla své poslední slovo a stejně otevřená vrátka si Sakai nechává i případě spíše vzpomínkového kraťasu Tři roční období, v němž tři návštěvníci hospody vzpomínají na své setkání s Usagim. Důvod jejich vyprávění je prostý. Vyptává se na něj někdo, kdo se chce se vydat po jeho stopách, což může být vnímáno jako prolog k dalšímu dobrodružství, které čtenáře v budoucnosti čeká.
Děj se tak nesoustředí pouze na titulní postavu, ale i na dění kolem, což komiksu rovněž dodává velký pocit komplexnosti.

Další stará známá nechybí ani ve dvoudílné Bezměsíčné noci, která propůjčila název celé knize. Usagi a Gene se zde potkávají se zlodějkou Kitsune, která se zapletla do jedné aférky, v níž hraje hlavní roli ukradený amulet, bezcitný a pověrčivý šéf podsvětí a rafinovaný plán na jeho odstranění. A jako bonus je zde ještě poslední epizodka z knihy zabývající se vzpomínkami na její minulost, což charakter Kitsune ještě více prohlubuje. Další ukázka slušné práce s postavami, které nejsou jen nahodilými figurkami určenými pro posun povrchního děje, jak tomu mnohdy je v jiných komiksových počinech.

Ano, Sakai to má skutečně „vychytaný“ a pokud přistoupíte na jeho hru postav z dob feudálního Japonska v podobě fauny, čeká vás skutečně jedinečný zážitek, který ani náhodou nesmrdí stereotypem, či přílišnou vyměklostí, typickou pro dětské komiksy. Tyhle zvířátka totiž nemají problém vytáhnout samurajský meč a naporcovat protivníka do podoby Sushi. Násilí zde však není samoúčelné a ani na něj není kladen přílišný důraz. Je jen součástí vyprávění, stejně jako pointa, kterou se Sakai snaží své historky pokaždé korunovat.

Jak již bylo řečeno, kniha Bezměsíčná noc demonstruje provázanost jednotlivých příběhů o pouti sympatického králičího samuraje (nikdy bych nevěřil, že tuto větu napíšu, neboť příběhy se zvířecími hrdiny opravdu nemusím) napříč fascinující dobou, kterou Sakai pro současného čtenáře doplnil o nejen reálné historické události, ale i o mýty, životní moudra přenesená po podoby úderných příběhů a samozřejmě i o zmíněnou popkulturu. A to, že má hlavní hrdina dlouhé uši, vám začne být „šumák“ hned jak se do černobílých stránek, začtete.

Na svých cestách napříč středověkým Japonskem zažívá králičí ronin Miyamoto Usagi mnoho příhod a dobrodružství. Podstupuje souboje se zapřísáhlými nepřáteli a získává nové přátele, díky jejichž oddanosti dokáže čelit všem nebezpečím. Společně s věčně nabručeným lovcem odměn Genem musí ukončit řádění dvou znepřátelených gangů. V ohrožení se ocitne i život Chizu, vůdkyně ninjů z klanu Neko, která musí prchat ze smrtící léčky nastražené vlastními lidmi. Nahlédneme též do tragické minulosti šarmantní zlodějky a umělkyně Kitsune.
Stan Sakai opět dokazuje své mistrovství a umně splétá síť intrik, dobrodružství, humoru a citu! (oficiální text distributora)