Autor:Justin Gray, Jimmy Palmiotti
Kresba: Luke Ross, Tony De Zuniga
Překlad: Jan Kantůrek
Počet stran: 144
Cena: 199 Kč (paperback)
Vydavatel: 30.11.2010 Comics Centrum

V prosinci nebude čas na to si brát servítky. Ve své touze dokončit všechny nákupy dárků, vánoční úklid, účetní závěrky a zápočtové týdny musíte být nekompromisní. Inspiraci, jak to provézt, můžete načerpat třeba právě u Jonaha Hexe, který se na pultech knihkupectví objeví právě v době adventu.

Tento bývalý člen kavalerie a současný nájemný lovec lidí, jehož poznávacím znamením je kromě popálené půlky obličeje i poněkud zvláštně pohnutý smysl pro spravedlnost, se poprvé objevil na stránkách komiksu již v 70. letech a to v náruči DC Comics. Nakladatelství Comics Centrum nám ovšem přináší novější příběhy tohoto hrdiny z roku 2006, brutálnější a čtivější. Netřeba dodávat (protože bych se tu už po několikáté opakoval), že je to opět k příležitosti letošní premiéry filmu na motivy komiksu. Nutno podotknout, že filmu velmi špatného. Samozřejmě je na jednu stranu škoda, že se dle komiksů točí nekvalitní filmy, ovšem na stranu druhou je dobré dodat, že se točí (většinou) dle komiksů, které za to stojí. Ale popořadě.

Scénáristé Justin Gray a Jimmy Palmiotti (v tradičně kvalitním překladu Jana Kantůrka) nám v knize Tvář plná násilí předkládají 6 kratších povídek z tvrdé doby divokého západu 70. let 18. století. A stejně jako tehdejší doba se ani oni se čtenáři příliš nemazlí. Úvodní slovo vypravěče sice působí jako by před sto lety vypadlo z průměrného rodokapsu (a předpokládám, že to byl účel, jen mě tenhle literární žánr nikdy nijak zvlášť nebral), po chvíli však naštěstí nadobro zmizí a na čtenáře čekají dobře vygradované a vypointované příběhy.

Hned v úvodní povídce Dej ďáblu co jeho jest, ve které Jonah Hex pomáhá najít uneseného syna, ukazuje nejen jeho zvláštní smysl pro spravedlnost, ale také syrovost tehdejší doby, násilnost a muže ostré jako ta nejsilnější whisky. Prostě ideální příležitost pro seznámení se s titulním hrdinou. Povídka Boží spravedlnost nás zavede až za mexické hranice, odkud se z jednoho kostela za "podivných okolností" ztratí zlatý kříž. Naštěstí je tu Jonah Hex, který místnímu faráři dluží laskavost, a proto se rozhodne získat kříž zpátky. Bohužel narazí na zkorumpovanost a hamižnost mužů (častokrát ve vedoucích pozicích) té doby, což se mu málem stane osudným nejen v této povídce, ale i v následující Oko za oko, v níž se musí vypořádat s jedním nekorektním šerifem, a v povídce Chvíle, kdy jsem málem zemřel, v níž si jde pro odměnu za Mexikánce obviněného ze znásilnění. Jak to tak ale bývá, vše se vyvrbí trošku jinak.

Nejslabší povídkou z celé sbírky jsou zcela jasně Vánoce mezi psanci, ve které Jonah Hex čeká na odvedení dalšího ze svých "klientů", tentokrát veleznámého přepadávače vlaků. Avšak dostaveníčko si zde dá i pár nevítaných hostů. Chuť spraví závěrečný Boží soud ve Spáse, kde se kromě krvelačné jeptišky ukáže také to, že Jonah není neprůstřelný a vždy přesně mířící terminátor. Valnou většinu knihy (5 povídek) doprovází krásná realistická kresba Luka Rosse, která sedí k celkovému vyznění divokého západu. V jeho podání vypadá Jonah Hex jako Clint Eastwood v dobách filmu Hodný, zlý a ošklivý, kdyby ho stihl stejný osud jako Harveyho Denta. Celkový dojem kazí ostrá kresba Tonyho DeZuniga v povídce Vánoce mezi psanci, která působí trošku zmateně a především v celkovém kontextu knihy jako pěst na oko.

Tvář plná násilí nemá šanci aspirovat na to být jedním z nejlepších či nejzásadnějších komiksů všech dob. Nejedná se ani o to nejlepší, co tu letos vyšlo. Přesto se jedná o kvalitní čtení a minimálně kresba Luka Rosse stojí za to. Pokud máte rádi western, násilí nebo v nejlepším případě oboje, neměli byste Jonaha Hexe minout.

Text: Václav Baženov

Interaktivní prohlídka komiksu

Pro některé byl hrdinou, pro jiné ničemou... ale kamkoliv přijel, lidé si šeptali jeho jméno. Vychován Apači, svého času voják Konfederace, nyní lovec hlav. Se svými prvními šesti westernovými příběhy přijíždí Jonah Hex.
Vydejte se na cestu s nejlepším lovcem hlav Divokého západu. Utkává se s chamtivostí, korupcí, pomstychtivostí a pouští se do nebezpečných soubojů. Sám zná jen jeden způsob spravedlnosti: rychlou kulku.
Když člověk ví, že v nebi pro něj není místo, pak by dobře udělal, kdyby se snažil co nejlépe vycházet s ďáblem. A tak si Jonah dal za úkol poslat na onen svět tolik hříšníků, kolik se jich jen do pekla vejde a nikdy se neohlížet zpět. Hex v mnohém připomíná postavu, kterou ztvárnil Clint Eastwood ve filmech Sergia Leoneho Clint. K tomuto dojmu přispívá i realistická kresba Luka Rosse. (oficiální text distributora)