Kresba: Hergé
Překlad: Kateřina Vinšová
Počet stran: 64
Cena: 159 Kč
Vydavatel: 6.6.2011 Albatros

Popis

Od doby kdy se reportér Tintin vydal do Ruska, uběhla již pěkná řádka let.  Tehdejší první dobrodružství slavného reportéra, na kterého komiksová sláva teprve ještě čekala, se odehrávalo v duchu kritiky totalitního zřízení a groteskními situacemi. Od té doby se však mnohé změnilo.

I poslední dokončené Tintinovo album, publikované pod názvem Tinin a Los Picaros se dotýká totality. Konkrétně totality malé jihoamerické země (jejíž jméno San Teodoros,  na světové mapě nenajdete), kterou si pro sebe usurpoval despotický diktátor. Nic neobvyklého, vzhledem k faktu, že příběh vznikal v sedmdesátých letech, kdy podobná témata „frčela“ a to nejen v komiksech, či TV seriálech, ale i v realitě.

Hergé tak za pomoci svého zaběhlého a značně populárního hrdiny opět odrážel populární téma, v tomto případě ještě spojené s guerrilovou (partyzánskou) jednotkou generála Alcázara, který je mimochodem Tintinovým známým. A není samozřejmě sám. Předchozích dvaadvacet alb „titninovský vesmír“ dostatečně zaplnilo mnoha rozličnými i roztodivnými postavami, takže dojde i na setkání s dalšími starými známými.

Mezi nimi samozřejmě nechybí stálice v podobě kapitána Haddocka a profesofa Hluchavky, kteří jsou diktátorem Tapiocou obviněni ze spiknutí a pokusu o atentát na jeho osobu, který měla na jejich popud provést slavná operní pěvkyně Bianca Castafiore, jež San Teodoros navštívila v rámci svého koncertního turné. Ta samozřejmě skončila i se svým doprovodem za mřížemi, kde čeká na soud (ano dojde i na Hergého karikaturu vykonstruovaných procesů) a smrt. A taková věc nemůže samozřejmě nechat hyperkladného hrdinu s více než silným smyslem pro spravedlnost, chladným.

Pokud máte Tintinova dobrodružství zafiksována jako dobrodružný komiks v pravém slova smyslu, taky zde na to okamžitě zapomeňte. Tento příběh, který ostatně určitě nebyl ani myšlený jako komiks pro mládež, moc dobrodružný není. Jistě Tintin s přáteli se zde dostanou do pasti (jejím strůjcem je další starý známý)  ze které uniknou, ale tento, ani následující děj je spíše než napětím proložen ironií a typickým Hergého humorem.

A nejinak je tomu i v partyzánském táboře. Diktátorův podlý plán – schazovat do pralesa bohaté zásoby whisky s vědomím, že ožralý partyzán není dobře bojující partyzán, jako kdyby našel svůj předobraz v dodávkách ohnivé vody americkým indiánům a jelikož jsme v Jižní americe, nesmí chybět ani pestrobarevný karneval, jež bude pochopitelně tvořit vyvrcholení celého příběhu.  O zábavnost se starají vtipné, do češtiny velice dobré dialogy, které jsou sice mnohdy cítit hlodanci od zubu času, ale na druhou stranu skvěle dotvářejí atmosféru Hergého díla. Pravdou rovněž je, že tento poslední kousek patří k těm slabším. Jako kdyby chtěl osud Hergému naznačit, že v nejlepším je třeba přestat.

Poslední dokončené Tintinovo dobrodružství se tak vrací k tématu, kterým celá, dnes již legendární série začínala. K odlehčené kritice závažných věcí. Ne tentokrát se tak již neděje s infantilní přízemnosti, se kterou nepříliš skvěle nakreslený reportér s čupřinou putoval po zemi Sovětů. Tintin je již za všechny ta léta někde jinde. Od kresby až po poetiku jednotlivých dobrodružství. Toto je poslední album v charakteristické kompletní komiksové podobě. A na posledních věcech je vždy něco zásadního. Zde nic zásadního nenajdete. Jen standard. Slabší standard.

Poslední dokončené dobrodružství zavede slavného Tintina znovu do smyšlené jihoamerické země San Teodoros. Generál Tapioca, který tam vládne jako diktátor, uvěznil zpěvačku Bianku Castafiore, protože údajně připravovala proti němu spiknutí. Tintin váhá, protože se obává, že jde o léčku, ale přesto se vydává spolu s kapitánem Haddockem a s profesorem Hluchavkou do Jižní Ameriky, aby slavnou zpěvačku zachránil. (oficiální text distributora)