Autor: Garth Ennis
Kresba: Glenn Fabry
Překlad: Pavel Dobrovský
Počet stran: 120
Cena: 349 Kč
Vydal: 23.4.2011 Crew

Když se nad kiny České republiky stáhla mračna a blesk rozrazil dveře sálů, aby přivítal na plátnech Thora, těšil sem se. Po zhlédnutí jsem byl nadšen fantasy superhrdinskou pohádkou. Moc pěkná práce. Pak se zahřmělo po druhé a blesk tentokrát vtrhl do knihkupectví, ale měl rudou barvu a přinesl komiks Thor – Vikingové.

Na samém začátku jedenáctého století v severních zemích řádil Harald Jaekelsson. Věnoval se klasickým vikingským zábavám plenění, znásilňování a zabíjení, a byl v nich lepší než celá banda chovanců psychiatrické léčebny v oddělení sexuálních násilníků. A pak si na něj stěžovali u krále. Takže danou vesničku navštívil a dělal, co umí. Poté, když viděl, že již není ve své zemi vítán, se rozhodl se svou věrnou posádkou odjet do legendárního Nového světa za velkým mořem. Ale jeden vesnický čaroděj ho proklel, a tak mu cesta trvala poněkud déle. Tisíc let, abychom byli přesnější.

Nicméně po tisíci letech přece jen doplouvá ke břehům Nového světa, tedy přesněji ke břehům New Yorku. Silnější, hrozivější a hladovější po krvi než kdy dřív. Neváhá ani okamžik a pouští se do díla. Na scénu pak s klasickým hřmotem přichází Thor a pouští se s Vikingy ihned do křížku. A jak to dopadne, to si už musíte přečíst sami, ale prozradím, že jsme stále na začátku knihy, takže se je na co těšit.

To, že komiks nemá s filmem kromě hlavního aktéra nic společného, snad nemusím ani zdůrazňovat. Film se dá řadit do žánru pohádek pro dospělé, a takoví, jak jste si nejspíš všimli, Vikingové rozhodně nejsou. Jedná se o akční krvavou fantasy plnou černého humoru a cynismu, který je autorovi tohoto díla vlastní. Kdo tohoto muže zná, tak už ví. Je to Garth Ennis. Jeden z nejúspěšnějších a v naší zemi možná nejoblíbenější autor vůbec. Jeho Dr. Strange je sarkastický mág, který si z Thora rád vystřelí. Jeho Vikingové jsou opravdu neúprosné krvelačné bestie.

Kresbou mu sekundoval jeho věrný obálkář z dob Hellblazera a Preachera Glen Fabry. Velice kvalitní malíř, jehož kresba akčních scén i detailů výrazů obličeje vyniká spoustou maličkostí a dynamikou.

Celkově jde o kvalitní a jednoduché žánrové dílo. Svižný, vtipný a brutální Ennis tak, jak ho máme rádi, ve své vrcholné formě. Ačkoliv hlavním hrdinou je superhrdina, nedá se komiks do tohoto subžánru zcela zařadit, a proto je vhodný pro každého komiksového čtenáře a má moje doporučení.

Text: Vojtěch Rabyniuk

New York už zažil mnohé. Ale útok zombie Vikingů? To je moc i na otrlé newyorčany. Připlouvá loď mrtvých a nastává masakr, kterému nedokáže zabránit ani Thor. Je třeba dát dohromady tým lidí z různých dob – zavržené vikingské bojovnice, fanatického křižáka a nacistického pilota – a postavit se nemrtvému zlu. I když vychází komiks právě ve chvíli, kdy se chystá do kin filmový Thor, tak Vikingové nejsou adaptace filmu. Tenhle Thor vyšel v rámci dospělejší řady MAX (ze které momentálně vychází kupříkladu Punisher), napsal ho jeden z nejosobitějších komiksových tvůrců Garth Ennis (Preacher, Punisher) a brilantní kresbou příběh doplnil slavný Glenn Fabry (obálky k Preacherovi, Nikdykde). (anotace)