Autor: Stan Sakai
Kresba: Stan Sakai
Překlad: Ĺudovít Plata
Počet stran: 200
Cena: 249 Kč Vydává: 2.11.2006 Crew

Byť se jedná o jedenáctou knihu celé série, Usagi Yojimbo: Roční období vyšel v Česku jako čtvrtý zářez samurajským mečem do naší komiksové scény.

Jistě u tak rozvětvené a hlavně mnohými minipříběhy provázané ságy by se mohlo zdát, že děj  následujících dvou set stránek může být díky neznalosti předchozích dobrodružství nepochopen, ale naštěstí tak tomu není. Jedná se totiž o sborník dvanácti povídek, z nich téměř každá disponuje nejen svou poetikou slavných samurajských legend, či báchorek, ale rovněž i jasnou, mnohdy údernou pointou. Stan „sám si píšu, sám si kreslím“ Sakai je prostě borec.

Jeho králík s dvěma samurajskými meči za pasem je totiž na hony vzdálen rozpustilým zvířátkům skotačícím v japonském lese, která lákají haranty k veselému obrázkovému čtení. Hlavní hrdina je sice sympaťák, ale své meče s sebou nenosí jen na okrasu. Naopak, umí se s nimi pěkně ohánět, jak třeba dokazuje v příběhu Spiknutí osmi, který je epizodou dějové linie o spiknutí proti hlavě celého středověkého Japonska – Šógunovi. Jako další kamínek do této mozaiky plné postav, intrik a krve jíž musí zaplatit ti, kteří toho příliš vědí, zapadá i epizoda První pravidlo, v níž se dohoda spiklenců psaná vlastní krví opět objevuje, stejně jako se zde objevují i intriky jež nabudou svých konkrétní podobu v budoucích knihách. Mimochodem v této epizodě Usagi vůbec nevystupuje, stejně jako ani kousek z jeho ucha neuvidíte v krátkém příběhu Trpělivost pavouka, který zachycuje osud velkého válečníka trpělivě čekajícího v přestrojení za chudého rolníka na svou pomstu.

A právě v těchto okamžicích se plně projevuje Sakaiho genialita. Nejen že dokázal udělat z kreslených zvířátek skutečné živoucí postavy, kterým „žerete“ každé slovo i každý čin, ona k tomu ještě zvládl vyčarovat obrovský svět plný malých i velkých příběhů rozličných žánrů – od duchařiny (jako je třeba historka Slib daný ve sněhu), až  po klasický samurajský námět jež obsahuje povídka Vyschlé pole, která celou knihu otevírá.

Do Usagiho minulosti, konkrétně k události, kdy se z urozeného samuraje stal Ronin, samuraj bez pána, diváky zasvěcuje vzpomínkový kraťas Návrat na planinu Adachi a jiný, značně mrazivý kraťas Přívoz zase odkazuje k tajemné, hlavní postavě samuraje, jehož čepel meče trestá a ničí veškeré zlo, jak rád tvrdí, než s ní spustí masakr. Fakt, že hledá Usagiho dává samozřejmě tušit, že v rámci Sakaiho vizí bude hrát ještě podstatnou roli.

Roční období zakončuje povídka Zelený Tomel, která je díky otevřenému konci předskokanem k dalšímu svazku Usagiho dobrodružství. Toho se však český čtenář dočká až za nějakou chvíli. Vydavatel se totiž rozhodl „neuspořádané“ vydávání ignorující vhronologii definitivně ukončit a na příště hodlá dohnat „dluh“ v podobě  prvních knih, což je velkým příslibem, že příběhy dlouhouchého ronika Usagiho vyjdou u nás v kompletní podobě.

Kniha obsahuje tyto příběhy:

Vyschlé pole
Slib daný ve sněhu
Spiknutí osmi
Hadi a květiny
Návrat na planinu Adachi
Přívoz
Trpělivost pavouka
Pán sov
První pravidlo
Obakéneko z klanu Geishu
Zelený Tomel

Jarní vánek přináší vzpomínky na prohrané bitvy. Letní pole hoří v plamenech zrady. Chladné podzimní noci rozeznívá křik démonů. Zimní sníh se barví do ruda krví. Roční doby se střídají v nekonečném koloběhu zrození, života a smrti - a zrcadlí tak válečnickou pouť Miyamota Usagiho, samuraje bez pána, který putuje krajinou středověkého Japonska, bojuje proti bezpráví a zdokonaluje své duchovní a válečnické schopnosti.
Usagiho talent a povaha podstoupí několik těžkých zkoušek v sérii dobrodružství tak rozdílných, jako jsou roční období. Keramický tomel ukrývá klíč k plánům zlého lorda. Šermířské souboje se stávají jediným smyslem života ronina hledajícího pomstu. Tajemný Pán sov vládne schopností vidět smrt v očích lidí. Umírajícího obchodníka zachrání láska jeho dcery. Tyto příběhy a mnohé další označují různá období Usagiho cesty - označují je odvahou, loajalitou a osvícením. (Anotace)