Počet stran: 192
Cena: 549
Vydavatel: 3.12.2007 Crew

„S velkou mocí přichází velká odpovědnost.“ – Spider-Man
„S velkou mocí přichází nulová odpovědnost.“ – Wesley Gibson

Mnoho otců si přeje, aby synové nastoupili na jejich místo. Ale když je tím otcem superpadouch a tou pozicí pobočník vládce světa..?

Červená nebo modrá pilulka? Pravda nebo lež? Poklidná existence s hamburgery, hranolky a colou, nebo permanentní boj o život a k jídlu bílkovinné sračky? Vyberte si. Co si zvolil Neo, už víme. Teď si má vybrat jistý Wesley Gibson, majitel jednoho z nejoutsiderovitějších životů na východním pobřeží Spojených států. Pracuje jako asistent zástupce šéfredaktora magazínu Štítná žláza a pravidelně se nechává sprdávat od afroamerické šéfové. Má holku, která stejně pravidelně píchá s jeho nejlepším kámošem a občas, jen tak pro formu, přefikne některého ze svých kolegů. Jenže co má dělat, když Wesley se po nocích věnuje namísto jejího těla tomu svému, hledá na internetu příznaky těch nejnemožnějších chorob a pak se ujišťuje, že je všechny má.

No a právě tenhle Wesley Gibson si nyní může vybrat: zůstat u jistot svého podělaného života, nebo nastoupit na místo svého otce, Zabijáka s velkým Z, kterého právě kdosi na vzdálenost tří měst odbouchnul odstřelovačkou. Není to moc těžká volba, když varianta B představuje pohádkové bohatství, možnost beztrestně loupit, znásilňovat, mučit a zabíjet, a v neposlední řadě se podílet na ovládání světa.

Kdysi totiž, bylo nebylo, žili superhrdinové a dávali superpadouchům pravidelně na budku. Pak se jednou ale superpadouši dožrali, spojili se a v gigantické bitvě vyhladili nejen superhrdiny, ale i vzpomínky na ně. Zbyly po nich jen komiksy, které dneska už nikdo nečte... Tehdy si pět největších záporáků rozdělilo svět na sféry vlivu a od té doby mu vládnou. A Wesley se může – nebo nemusí – mezi těchto horních deset přidat. K jejich neomezeným příjmům a jen velmi málo omezené moci, ale také k jejich rivalitě a boji na život a na smrt (zajatci se, pochopitelně, neberou). To už však nebudeme dál prozrazovat, jen slíbíme zradu a souboje a bitvy a drsné překvapení a ještě drsnější finále.

Jindy a jinde chtěl kdysi mít jeden velký brácha pokoj od svého malého bráchy, a tak mu na otázku, kam se ze skutečného života poděli superhrdinové, odpověděl, že všichni zmizeli během obrovský bitvy a už je nikdo nikdy neviděl. Malý brácha pak vyrostl a i když zjistil, jak je to doopravdy, stejně sedl a na motivy té jedné jediné věty napsal báječný komiks. To ale už není smyšlený příběh, to je skutečnost a ten někdejší malý brácha se jmenuje Mark Millar.

Komiks nazval Mrtvý nebo živý a jeho svět, který kdysi jednou větou stvořil otrávený Bobby Millar, je skutečně tak temný a depresivní a zábavný, jak se jeví. Nejsou v něm klaďasové, jen menší a větší svině, ale ty jsou báječně napsané. Mark stvořil zajímavé bezcharaktery, originální zápletku a výsostné dialogy, kterým kraluje ten o mrdání kozlů. Wanted je něco jako druhý svazek Preachera, jen je v něm mnohem víc padouchů a obětí a odehrává se bezmála po celém světě. Malířsky si jej vystřihl J. G. Jones, slavný obálkář, který ale tady zvolil práci na celém komiksu. A vy si můžete zvolit taky: modrá nebo červená, nuda všedního dne nebo superzábava se superzáporáky.

Jak píše Mark Millar ve svém zajímavém doslovu, Mrtvý nebo živý spatřilo světlo světa díky myšlence, že všichni superhrdinové zmizeli během jediné obrovské bitvy a už je nikdo nikdy neviděl. Tato bitva je v komiksu jen zmíněna, ale pár jiných můžete jinde vidět na vlastní oči, i když přiznáváme, že v nich často jde o střet mezi superhrdiny navzájem. Tu největší a nejlépe vykreslenou nabízí geniální Alex Ross v neméně geniálním komiksu Království tvé, kde jde opravdu o megaboj.

Méně působivou kresbu, ale o to širší příběh o střetnutí nabízejí Strážci Alana Moora, a mezi sebou si to rozdají i superneschopní a superzábavní členové nového týmu, kteří byli Dříve známí jako Liga spravedlnosti. No a ve výčtu pochopitelně nesmí chybět ani všechny tři ikony komiksu vůbec: Superman, Batman a Spider-Man. Zatímco řežby se superpadouchy (byť obvykle jeden na jednoho) jsou pro modročerveně okostýmovaného teenagera denním chlebem, Supík s Báťou se do sebe pustí spíš výjimečně. Pak to ale stojí za to, ať už jde o přelomový Návrat temného rytíře, nebo supervykreslené Ticho.

Text: Filip Gotfrid

Kancelářská krysa jménem Wesley Gibson si myslela, že je stejná nicka jako všichni ostatní. Jenže pak Wesley zjistí, že je synem "Zabijáka", člena podzemního bratrstva superpadouchů, kteří tajně vládnou světu od roku 1986. A jeho život se navždy změní.Poté, co je jeho otec zavražděn, vstupuje Wesley do bratrstva a odhaluje své nadání, díky němuž se stává novým Zabijákem. A před jeho očima se postupně odkrývá svět, o kterém netušil, že existuje. Svět, kde jsou všichni superhrdinové mrtví. A tak se Wesley přidává k záporákům a snaží se rozluštit záhadu otcovy smrti. Protože Wesley Gibson je vzorný syn, zabiják, hrdina a... člověk, který ví, jaké je to být Mrtvý nebo živý. (anotace)