Star Wars Omnibus 01: Stíny impéria

Star Wars: Shadows of the Empire scénář: John Wagner, Michael A. Stackpole, Timothy Zahn, Steve Perry
kresba: Killian Plunkett, John Nadeau, Carlos Ezquerra, Ron Randall překlad: Vlastimil Šprta počet stran: 400 cena: 990 Kč vydal: 18.11.2010 BB Art

Zatímco většinu předchozích omnibusů pravděpodobně doprovázel v myslích potenciálních zájemců konkrétní výjev (rozevírající se čelisti vetřelce, rudá záře z terminátorova oka či obřadné sundání predátoří masky), tentokrát to bude jinak. Tentokrát vám naskočí text umisťující děj do předaleké galaxie a doprovázet bude jeden z nejznámějších hudebních motivů všech dob… Star Wars jsou zde.

Předem je třeba říct, že Star Wars mám rád. Ale to je tak všechno. Souhlasím s tím, že Návrat je jen jeden, jenže krále. Star Wars jsou pro mě prostě jen jedním dobrým filmem z mnoha, na kterém mám paradoxně nejraději komentáře Kevina Smithe. Ale o to více jsem byl zvědavý na to, jak si s tímhle projektem poradili v komiksu.

Jak bylo naznačeno výše: kouzlo předlohy je v tomto případě založené na zcela jiných principech, než tomu bylo u omnibusů věnovaných všem těm rozverným monstříkům. Ve zkratce můžeme napsat, že Star Wars jsou založené na epice. Pokud možno ještě dětsky naivní a plné patosu. Fanoušci samozřejmě ocení, když se dozví nějaké ty detaily z ohromně rozlehlého Lucasova světa, ale především chtějí příběh a oblíbené postavy.

Což komiksy umožňují obojí. Je tedy jasné, že jako první k nám přichází omnibus servírující tři rozsáhlé příběhy, časově se odehrávající v průběhu cca jednoho roku (z hlediska filmové série před, souběžně a po šesté epizodě). Poté budou následovat příběhy Boba Fetta a pak zase něco zaměřené na rozvíjení základního příběhu a mytologie – výběr je široký.

A nyní již konkrétně. Titulní Stíny impéria ukazují, že císařovo panství není zdaleka tak silné a jednotné, jak by se mohlo zdát. V jeho kořenech číhají nejrůznější mafiánské organizace a mocenské frakce, které celé povstání berou jako pouhou záminku pro vlastní zisk. Proti Lukovi Skywalkerovi tak nestojí pouze Impérium, ale i zločinecké Černé slunce, jehož vůdce, princ Xizor, se chystá zkompromitovat Darth Vadera.

Příběh rychle odsýpá, dostaneme se i na populární Tatoonii – hrdinové se snaží zachránit Hana Sola, toho času v karbonátu, a komiks po celou dobu nenásilně zdůrazňuje svou hladkou provázanost se snímky. Postavy mají tedy takřka stejné obličeje (nakolik je v moci kreslíře přiblížit se předloze), Darth Vader, císař, ale i Jabba Hutt jsou zachyceni v podobných pózách a úhlech, jak je známe z filmů, atd. Dočkáme se i podobných prostřihů mezi místy děje.

Slabinou paradoxně je právě tempo příběhu. Některé zvraty jsou možná až zbytečné, jiné momenty nejsou zrovna dvakrát rozvedené či dořečené. Což může být jednak chyba, jednak daň faktu, že Lucas svůj příběh protlačil snad do všech možných médií. Pro ilustraci jedna drobnost: osobně jsem třeba nepostřehl žádný důvod, proč by měla jedna z postav změnit barvu vlasů z blond na černou – může se jednat o drobnou chybičku, ale také odkaz na příběh, který ještě neznáme.

Druhá kapitola omnibusu sleduje osudy Mary Jade, „císařovy ruky“, těsně po událostech u Endoru. Císař je mrtev, ale jeho oddaná služebnice, která ve službě Impériu vidí boj za zachování řádu a minimalizaci utrpení nevinných, se vydává splnit poslední úkol – zabít nebezpečného gangstera, který si troufá na obnovení Černého slunce.

Jedná se takřka o bondovskou špionážní hru, kde se pozornost soustředí především na Maru a její cílevědomost. Jako postava je možná poněkud plochá, ale rozhodně zábavná. Především její únik z rukou ředitelky Isard je nejen podán zajímavou formou (ve větším rámečku, který zachycuje aktuální dění, se nachází menší, který simuluje záběr bezpečnostních kamer – po většinu času ovšem vyřazených z provozu), ale i vtipně (kariérní růst aktivního technika).

Stíny impéria: Evoluce se již celé odehrávají po císařově smrti, nicméně motiv Černého slunce a dění v „podsvětí“ či na periferii hlavního příběhu je přítomný i zde. Hrdinkou je bývalá pobočnice prince Xizora, která se vydává na obtížnou cestu za přeprogramováním svého mozku – nejedná se totiž o normálního člověka, ale o umělý výtvor, který navíc skrývá klíč k možnosti opět obnovit Xizorovu organizaci.

Luke, Han a Leia se do příběhu zamotají ve chvíli, kdy se snaží uklidnit válku nástupnických frakcí, která vypukla hned po Xizorově smrti, ale nijak výrazněji do děje nezasáhnou. O to jsou však ráznější, když na to dojde. Ostatně, Star Wars bez světelných mečů sice lze, ale proč to přehánět, že? Hlavní zbraní třetího příběhu je však humor – „problémy“ Hana Sola se ženami jsou na jedničku.

Celkově jsou všechny tři příběhy opravdu zajímavým dopracováním původního příběhu. A perfektně se jim podařilo vystihnout ducha předlohy. Tomu odpovídá i vizuální stránka komiksu. Star Wars jsou plné barev (nejvýraznější jsou samozřejmě jásavé barvy lodních pohonů a zbraní – především světelných mečů) a zvláštních tvorů, panoramatických scén i propracovaných detailů. Pokud se vám líbily scény, jako byla ta z baru v Mos Eisley, bude pro vás omnibus jedna velká pastva pro oči. Zábavné je i vyhledávání ras, které známe z filmů.

Jako celek je pak omnibus velmi povedeným počinem, který naláká nejen na známé postavy, ale i na doplnění prázdných míst oblíbeného světa. Nabízí celou řadu atrakcí v atraktivním provedení – a to nejen pro fanoušky, ale i pro nováčky, kteří se chtějí prostě dobře bavit a porozhlížejí se po dobrém, ale nijak komplikovaném mixu sci-fi a fantasy.

A i když se omnibus raději nevzdaluje z hájemství mile pohádkového dobrodružství, dokazuje na případu Mary Jade, že může nabídnout i zajímavé morální problémy. Pro příště je na co se těšit.

Text: Boris Hokr

Luke Skywalker, princezna Leia a Chewbaca jsou odhodláni překazit předání v karbonitu zmraženého Hana Sola do rukou Jabba Hutta. Jenže v cestě jim nestojí jen Boba Fett. Po Lukovi usilovně pátrá Darth Vader, který doufá, že ho přivede na temnou stranu Síly. A je tu i nové nebezpečí: Xizor, nelítostný vůdce zločinecké organizace Černé slunce, který chce získat přízeň císaře tím, že zabije Skywalkera a svrhne Vadera!

To je ale jen jeden z příběhů. Následuje Evoluce, ve které se krásná droidka, a bývalá vražedkyně v žoldu Xizora, snaží najít svou lidskou stránku... zatímco jí skrz celou galaxii pronásleduje Luke Skywalker, který ji hodlá dostat před soud. A nakonec tu máme příběh Mara Jade: Císařovou rukou, ve které se císařova osobní likvidátorka vydává na svou poslední misi a je odhodlána uspět, bez ohledu na smrt svého pána a bez ohledu na to, že jí to může stát život.

Mezi událostmi popsanými ve filmech Impérium vrací úder a Návrat Jediho, se princezna Leia, Luke Skywalker, a Chewbacca snaží zachránit Hana Sola z rukou známého nájemného lovce Boby Fetta, zatímco zločinecký princ Xizor a Darth Vader vytvářejí plány k ovládnutí, nebo zničení vůdců Povstalecké Aliance.

Stíny Impéria byly multimediální Star Wars událostí – film-bez-filmu – jejíž hlavní dějová linie byla vyprávěna skrze knihu, comicsy, RPG hry, počítačovou hru a sběratelské karty. Stíny měly dokonce vlastní soundtrack.
V tomto omnibusu se nachází kompletní minisérie a dva příběhy, které následují: Mara Jade: Císařovou rukou, příběh o úkladné imperiální vražedkyni, která se jednoho dne stane ženou největšího hrdiny Nové republiky, Luka Skywalkera; a Stíny Impéria: Evoluce, přímé pokračování Stínů Impéria. (anotace)