Autor: G.Rosinski,
Kresba J. Van Hamme
Překlad Richard Podaný
Počet stran: 48
Cena: 249 Kč.
Vydal 25.9.2004 BB Art

Děti jsou nebezpeční prevíti. To není název pamětí dlouholetého ředitele nápravného zařízení pro mládež, ale nepopiratelný fakt, který kromě každodenního života potvrzuje také literatura, film a nejnověji komiks.

Světová kinematografie zná řadu důvodů, proč si ty malé, nepředvídatelné tvory držet na distanc. Odhlédneme-li od faktu, že v jejich tělech velmi často přichází na svět Satan, nebo alespoň Vigo - postrach Karpatska a metla celé Moldávie, co seděl na krvavém trůně v zámku bolesti  (jak působivě deklamoval před užaslými Krotiteli duchů), tak tito dárečkové v mnoha případech stačí sami o sobě.  Ať už jsou sami doma a chrání dům před lupiči, vracejí se ze Hřbitova domácích mazlíčků nebo se s celou partou schovávají v kukuřici. Komiksová série Thorgal přidala do tohoto zástupu další: syna hlavního hrdiny Jolana a jeho zelenovlasého kamaráda Alinoëho.

V minulém albu se konečně uzavřely peripetie, které začaly na palubě Černé galéry a ještě o něco dříve - v malé vesnici s jedním nevychovaným, zamilovaným a nerozumným spratkem. Poté, co Thorgal absolvoval souboj na tři šípy a vysvobodil duši své ženy Aaricie ze zásvětní Krajiny stínů, utkal se o její život a o život svého syna s pánem Brek Zarithu.

Nový příběh ze superúspěšné francouzské série se odehrává o pár let později. Jolanovi táhne na pátý rok a spolu se svými rodiči žije na pustém ostrově nedaleko blíže nespecifikovaného pobřeží. Thorgal tam pro svou rodinu vybudoval domov, prostý, ale plný lásky a porozumění. Se svou manželkou má s lidmi sdostatek zkušeností, aby netoužil mít je za sousedy.

Ne tak Jolan. Dokud je s ním alespoň otec, kamarádi mu nijak zvlášť nechybějí, ale když je nutno nakoupit na pevnině zásoby před blížící se zimou, dolehne na Jolana samota o to tíživěji. Jakkoliv věrný a přítulný pes Muf prostě nedokáže nahradit člověka při dětských hrách a vypadá to, že se ani maminka Aaricie Jolanovi vbrzku nepostará o nějakého toho společníka. Obyčejné děti si v takových případech vymýšlejí neviditelné kamarády. Jolan udělá totéž, ale jak už asi chápete - není obyčejný chlapec a tak ani vymyšlený Alinoë není klukem, který zmizí, sotva máma Aaricie zavolá k večeři.

Aaricie ví, že její syn není obyčejným dítětem a z jeho schopností má (oprávněný?) strach. Proto v okamžiku, kdy si uvědomí, jak je to doopravdy s Alinoëm, trvá na tom, aby se Jolan svého kamaráda zbavil, poslal ho zpět do světa nebytí. Jenže jak už to tak chodívá, stvořením přivolaným na svět se zde líbí a rozhodně nemají v úmyslu rozplynout se v nic, takže když dojde na rozhodování, jestli on nebo oni, řekne si Alinoě, že tak to teda radši oni. A hned začne svou myšlenku proměňovat ve skutek.

Renomovaní komiksoví tvůrci si v tomto příběhu vystačili s málem, asi s největším málem z celé série. Zúčastněné postavy jsou tři, protředím pustý ostrov, motivem... Kdo zná motiv dítěte přivolaného ze záhadných sfér, dítěte se slepým pohledem a dýchajícím nenávistí, dítěte stvořeného jiným dítětem? Ale právě v této jednoduché záhadě a záhadné jednoduchosti je hrůza, právě v očích bez panenek se skrývá děs z toho, co by Alinoë udělal Jolanovi, kdyby ho dostihl. Horor, tu a tam vykukující z thorgalovských příběhů, prostě vypukl naplno.

Text: Filip Gotfrid

Děti mají často své neviditelné kamarády. Zvlášť když žijí samy s rodiči na ostrově odtrženém od světa a Thorgal zrovna na pár dnů odjel mimo domov. Je to celkem normální – takže není divu, že Jolanovo vyprávění o kamarádovi jménem Alinoe nebere příliš vážně – dokud se jednou zelenovlasé dítě s nepřítomným pohledem nezjeví na prahu chatrče. A dokud nezačne mít vztek. (anotace)