Autor: Jeph Loeb
Kresba: Tim Sale
Překlad: Roman Bílek, Marek Barányi
Počet stran 176 / 200
Cena 499 / 499 Kč
Vydavatel 29.11.2008 / 16.05.2009 BB Art

Batman u nás nevychází nejčastěji, o to kvalitnější počiny si však můžeme odškrtávat. A potěší, že z dlouhé historie postavy je pozornost věnována „postmillerovskému“ údobí. Logicky. Jedná se éru nejbohatší na kvalitní a zásadní příběhy, čerpá z ní současná filmová série a dnešnímu čtenáři je svým temným laděním nejbližší. Dlouhý Halloween není pouze řadovým, byť sebekvalitnějším, dílem tohoto období. Jeho autoři přímo navazují na Millerův Rok jedna a vypráví, krom jiného, o zrodu Two-Face…

Když před lety vyšel Návrat temného rytíře, zaznělo několikrát, že český čtenář neznalý dlouhé batmanovské historie nemůže být tímto dílem nikdy tak silně poznamenán jako americký. Nepochopí, a ani nemůže, hloubku šoku a změnu, kterou Miller přinesl. Může o ní vědět, ale na emociální bázi jí nikdy neprožije jako jeho zámořský kolega. Chybí mu prostě bezprostřední zkušenost s tím, co předcházelo.

Dlouhý Halloween podobnému znevýhodnění nečelí. Tentokrát je i český čtenář plně připraven přijmout všechnu temnotu a sílu příběhu, který mu dvojice Loeb – Sale servírují. Nejedná se totiž o dílo, které by převracelo, ale o dílo, které rozvíjí a prohlubuje. A my se již neopíráme pouze o informace z doslechu, ale o konkrétní čtenářskou – a v tomto případě ještě mnohem důležitější – diváckou zkušenost (Rok jedna posloužil jako základ Batman začíná a Dlouhý Halloween pro změnu Temného rytíře, k návaznosti tak dochází ve filmu i v komiksu). Pravda, film je film a komiks zase komiks, ale přesto je zkušenost z obou médií vzájemně obohacující.

Gotham je temné město temných tvorů. Zločinu a šílenství. Přesto v něj několik málo lidí věří. A něco uvnitř města, něco křehkého, něco zoufale slabého, věří v ně, ve své obránce. V Batmana, v Harveyho Denta, v těch pár nezkorumpovaných policistů. Jenže tyto ikony jsou křehké a temné město silné.

Loeb a Sale se rozhodli vyprávět příběh čerpající z tradice žánru noir, vystavět jej kolem „Hochů se zbraněmi“, „Krásek se rtěnkami“ a „Stínů, které mají stíny“. Gangsteři stále vládnou Gothamu, ale jejich moc se hroutí. Připravuje je o ni nejen Batman, ale i „nová“ generace padouchů, šílenců, které jakoby Batman přivolával. Na rozdíl od filmu Temný rytíř se ovšem plně věnují právě oné „staré“ generaci zločinců. Protože ti, kdo jsou zahnaní do kouta, bývají nejnebezpečnější. A tady nemáme co do činění s padouchy, které je možné dostat jednoduše za mříže, tady se setkáváme s Rodinami, jejichž kořeny jsou neodvratně spojeny s kořeny města. Falcone nebo Maroni jsou podobně ikonické postavy, jako Batman sám. Sale je zobrazuje jako titány s ostře řezanými rysy, odkazuje na Kmotra v podání Marlona Branda a společně s Loebem buduje jejich svět nočních šicht, výjezdů a zakouřených kanceláří v luxusních sídlech. Sály a restaurace, kde se jejich postavy vyskytují, jsou možná osvětlené a prosycené cinkotem skla plného šampaňského, ale ze všech stran se na ně přitom tlačí Tma, z níž vystupují jejich obrysy nebo detaily tváře.

Stíny skutečné i tušené, předměty a lidé jen zpola osvětlení, záblesky výstřelů a bělmo očí v naprosté temnotě jsou poznávacími znameními tohoto komiksu. Stejně jako černo-fialovo-modré ladění (místy ne nepodobné barvám rtěnky…) Gothamu, z něhož se vynořují obrysy odlidštěných chladných budov i samotní aktéři. Veškeré světlé a jasné barvy jsou jen dočasné, často jsou spíše zoufalým voláním o pomoc do temnoty, než proklamací víry v dobro. Dokonce i plameny pohlcující špinavé peníze se bojí jasných barev. V Gothamu snad neexistuje den a sluneční jas.

V takovém světě je nutně jen málo naděje, ale o to potřebnější je víra v lepší zítřek. Té se ovšem bolestivě nedostává, paradoxně na obou stranách barikády. Dobří i zlí hoši již zašli příliš daleko a nezbývá než sledovat zrychlující se běh událostí a stále zoufalejších činů, které musí nutně skončit tragédií, zatím pouze tušenou (a v jistých ohledech prožívanou např. v již zmíněném Návratu temného rytíře). V jejich tvářích (a mluvíme zde o Batmanovi, Falconim, Dentovi i ženách, nebezpečných i andělských, které je obklopují), můžeme vyčíst zarputilost a únavu. Nikdo neví, co přinese zítřek, zda bude úsvit, nebo další temný den před ještě temnější nocí.

Celý svět, který hrdinové i padouši znají, se mění a z jistot zůstává jen strach, jaké bude moje místo v novém pořádku? Kde tohle bude mít konec? Dokonce i šílenec Joker, donucený čelit faktu, že v městě je nový masový vrah, Sváteční vrah, je veden nutkáním vyjasnit si svou pozici. Jenže on je šílenec nezávislý na strukturách města a společnosti, a tak je jeho chování sice destruktivní a vražedné, ale jako jediné svobodné.

Naopak Batman i jeho protivníci z řad mafie si uvědomují, že situace si žádá činy, jejichž cena bude příliš vysoká. Jak, to se pravděpodobně ukáže v dokončení Dlouhého Halloweenu, zatím se můžeme pouze domýšlet a hádat, kdo je oním Svátečním vrahem, co se stane s Harveyem Dentem, v něhož „věří“ Bruce Wayne, a nakolik nám bude platná zkušenost z posledního Nolanova filmu. Jisté je jen to, že v Gothamu se zrodil nový svět, ale ten starý teprve umírá. A smrt to bude grandiózní a tragická.

Dlouhý Halloween netěží pouze ze skvělé kresby, která zachycuje retro atmosféru mafiánské noci plné obleků a tmavých dámských rób, květin na klopách a tušení zločinu za každým slovem, ale i z psychologie postav čelících důsledkům vlastních činů a z rozvíjení postavy Denta, jehož vztah k Batmanovi byl jedním z nejvíce fascinujících motivů už v Návratu temného rytíře. I samotná první kniha Dlouhého Halloweenu tak znovu potvrzuje, že jestliže filmy podle komiksu dospěly teprve nedávno, komiks sám je dospělý již dlouho.

VERDIKT:
Výborný komiks, který žene Batmana, Gotham i jeho podsvětí do konfliktu, jenž je již dávno mimo jejich kontrolu a nakonec je pohltí všechny. Konflikt, který změní vše, co hrdinové znají, včetně jejich nadějí. Věřím v město Gotham… nikdy neznělo tragičtěji. Jen doufám, že na dokončení nebudeme muset čekat stejně dlouhom, jako kdysi na druhou část Ticha.

Batman: Dlouhý Halloween 02

O halloweenské noci byl zabit Johny Viti, synovec samotného Carmina Falconeho, vládce gothamského podsvětí. Tak začalo vražedné řádění. Vždy na svátky, vždy někdo z členů Falconeho zločineckého impéria. Někteří tomu říkají Dlouhý Halloween. Ani po půl roce se nedaří vraha dopadnout a šílenství města Gotham, rozežírajícího i ty nejlepší z nejlepších, vychází neodvratitelně na povrch.

Než tuto nádherně upravenou knihu otevřete, měli byste vědět jednu věc – jedná se o dokončení příběhu, ale nikoliv klasické knižní, jaké u nás známe z „milé“ praxe „sekání“ knih do několika svazků, kde text prostě pokračuje tam, kde jej minule zakončily nůžky nakladatele. Je třeba si uvědomit, že Dlouhý Halloween je komiks, který původně vycházel na pokračování a až později se dočkal souborného vydání.

Jako takový si může dovolit – ba možná díky své struktuře a tématu i musí – věnovat jednu kapitolu, přesně v prostředku (tedy první v druhé knize), malé rekapitulaci již známých faktů. Rekapitulaci, která také naznačí, že ve druhé polovině příběhu se autoři mnohem více zaměří na minulost a stíny, jež vrhá na přítomnost a budoucnost. Úvod knihy tak může působit jako krok stranou a sled tematicky spojených povídek (ostatně, tomu nahrává i fakt, že v celém příběhu jsou jednotlivé kapitoly ve znamení různých svátků), nežli dokončení první knihy, ale v celkovém plánu to má rozhodně svůj účel a opodstatnění.

První díl, to byla hlavně příprava figurek ke hře o naději a čistotu v nejtemnějším z temných měst. Druhý, i když přivede ještě Scarecrowa, už hraje naostro. Každá z postav v sobě má něco šíleného, nebo je drcena šílenstvím města samotného. Vše má svou příčinu, každé dobro bude po zásluze potrestáno, každé splněné přání se může stát noční můrou. Je to jen otázka času. Někdy okamžitě, jindy až za mnoho let. Autoři nám to předvedou hlavně na Batmanovi, respektive na Bruci Wayneovi, v kapitolách věnovaných jeho rodičům.

Posedlost a strach se v příběhu organicky proplétají a dokazují, že cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly a některá vítězství by odmítl i Pyrrhos. Nejen Dentův pokus odsoudit Waynea za podporu Falconeho zločinů, ale i Falconeho kontakty s čím dál většími šílenci odhalují, že situace je zoufalá na obou stranách a katastrofa je neodvratná.

Scénář funguje perfektně, vše je v něm na správném místě a stejně bezchybně se doplňuje s kresbou. Dokonce jí dává i větší prostor, na kterém Tim Sale doslova exhibuje.

První kniha byla ve znamení především gangsterského světa a Gotham byl temný hlavně díky všudypřítomné noci a zločinu. Společně se zdůrazněním minulosti jako prvku majícího na přítomnost zcela zásadní, patologický vliv, se však ukazuje, že skutečná temnota se skrývá v lidech. A náhle jsou všechny ty postavy skryté ve stínech, nebo jimi zahalené (zdaleka se nejedná o to samé) děsivé a symbolické, protože dávají tušit, co přijde, že žádné vítězství nebude definitivní. Stylizace tak získává hloubku skrytého významu a nejen fanoušek batmanovského univerza si bude libovat.

Samozřejmě, že ukázkovým příkladem jsou scény s Harvey Dentem, kde buď vidíme jen půl jeho tváře (z profilu), nebo jej z poloviny zahalují stíny. Ale týká se to i jiných a jinak. Třeba šílenství Batmanovo. V souvislosti s posledními filmy se často probíral jeho animálně zdůrazněný hlas, zde si zase můžete všimnout, že Bruce Wayne je vždy oholený, zatímco Batman se vyznačuje strništěm. A navíc je mnohdy zachycen jako skutečně děsivá postava.

Dlouhý Halloween takřka nepozorovaně smíchal žánr noir, který převládal v jeho první části, s hororem. Scény z Arkhamu, Scarecrow na pozadí bouře, Batman mající rysy démonického upíra, hra se stíny či odrazy ve skle, Two-Face jako moderní Jekyll a Hyde… A samozřejmě barvy – nejen hlavně temné odstíny, čerň, modř a nezbytná rudá krev, ale i jejich kvantitativní omezení. Řada scén tak nabízí stylizaci, s jakou se setkáme u některých starých filmů, záměrně laděných do určitých odstínů (ale ten samý prostředek může mít v určitých barvách i trochu jiný účinek – například v části věnované otci Bruce Waynea může žlutavý nádech asociovat zažloutlý papír starých novin…).

To samozřejmě nejen buduje řádně temnou a tragickou atmosféru, ale i odkazuje k určitým vzorům. Už jsme zmínili noir a horor, ale v anotaci se dočteme o kresbě i to, že je expresivní a mně nezbývá, než souhlasit. Expresivní výrazem, ale i kompozicí. Jakoby Dlouhý Halloween byl poctou snímkům, jako je Upír Nosferatu nebo Kabinet doktora Caligariho (oba mimochodem dokazují, že expresionismus měl k žánrovosti vždy blízko). V prvním případě rysy postav (už jsem zmínil Batmana – upíra, ale i další), v druhém způsobem, jakým postavy splývají s pozadím. Značně to souvisí s už zmíněnou prací se stínem a temnotou zahalující postavy, ale i tím, jak je v některých scénách pozadí naopak redukováno na minimum a celému obrazu dominuje pouze postava či její obrys. Vše kolem pak může být pouhou jednolitou masou, nebo několika liniemi, které dávají prostoru až nereálné vzezření (Harvey Dent ve vězení, Batman a poručík Gordon na střeše…).

Kresba tedy získala mnohem větší prostor, který je však pevně vymezen scénářem a motivy, se kterými se pracuje. Mimochodem – s expresionismem a odkazy na klasické gangsterky a filmy noir souvisí i velký důraz kladený na šílenství. Individuální i kolektivní, přesahující naše chápání. Svět před propastí, plný temnoty i frenetického reje (viz např. panorama Gothamu s ohňostrojem viděné z pod mostu plného hrozivých kleneb a stínů) a velkých osudových vášní. Celý život je pouze tancem na ostří, při němž stačí tak málo k nikdy nekončícímu pádu.

V takovém světě může být záchranným lanem jen naděje. Naděje neustále srážená, přesto snad stále živá.
Věřím v město Gotham. Věřím v Harveyho Denta. Věřím v Batmana.

Víc takových komiksů. A když jsem v této (i předcházející) recenzi několikrát zmínil filmy, je nutné podotknout, že řada čtenářů bude zvědavá hlavně na zrod Two-Facea. Je jiný než ve filmu, možná banálnější, možná díky své relativní nečekanosti ještě tragičtější. Každopádně ovšem v obou verzích působivý a záleží pouze na osobním vkusu, které podání si kdo oblíbí.

VERDIKT:
Dokončení skvělého komiksu, které si hraje nejen se žánry a styly, ale i s postavami skutečně mistrovským způsobem. Důkaz, že i mainstreamový komiks může být umělecky vytříbený a myšlenkově bohatý. A důkaz, že zábavné čtení nemusí znamenat optimistické a postavy jako Batman, Joker, Catwoman a další nejsou ani zdaleka nereálné.

Text: Boris Hokr

V ulicích Gothamu řádí vrah.
Maskovaný hrdina zjišťuje, že jeho činy můžou mít následky. Sériový vrah využívá svátky jako obchodní značku. Šéf podsvětí se snaží zachránit své hroutící se impérium. Město ovládané zločinci se stává útočištěm monster. Ambiciózní okresní návladní skrývá temné tajemství. Tajemná žena svádí temného rytíře
Jedno přátelství bude navěky zničeno.V ulicích Gothamu řádí vrah.
Jedno přátelství bude navěky zničeno.
To všechno jsou střípky vražedné záhady jménem DLOUHÝ HALLOWEEN. (anotace)

Už uplynula polovina roku a Sváteční vrah stále uniká. Jak policii, tak státnímu prokurátorovi Harvey Dentovi, tak dokonce i Batmanovi. A před námi je ještě šest měsíců... a nespočet svátků vhodných k vraždění.
Dlouhý Halloween je inteligentní a propracovaná detektivka z Batmanových začátků, sevřený příběh, ve kterém defilují známé postavy, a při kterém mají čtenáři všechny stopy na dosah. A navíc je tu skvělá expresivní a rozmáchlá kresba Tima Salea, která dává Batmanovým protivníkům opravdu démonický nádech.
Cenou Willa Eisnera vyznamenaný tvůrčí tým Jeph Loeb a Tim Sale se dal opět dohromady a stvořil napínavý detektivní příběh, ve kterém se objeví ti nejnebezpečnější a nejvychytralejší z Batmanových protivníků v čele s Jokerem - a ve kterém budete moci prožít zrod tragického padoucha jménem Two-Face. (anotace)