Star Wars Omnibus 05: X-Wing: Eskadra Rogue 01

Star Wars: X-Wing - Rogue Squadron 1 autor: různí
kresba: různí překlad: Tomáš Jeník
Počet stran: 296
Cena: 790 Kč
Vydavatel: 14.3.2012

BB Art přišel s dalším Omnibusem. Upřesnění. BB Art přišel s dalším Omnibusem jehož náplň tvoří Hvězdné války. Tento však má šanci oslovit více čtenářů, než ty předchozí. Proč? To se dozvíte o pár řádek dále.

Fenomén Hvězdných válek (neboli Star Wars, aby se hnidopichové necítili ublíženi) je velice rozmanitý a stejně tak i rozlehlý. Na základě klasických tří velkofilmů a později tří nových filmů bylo knihami, komiksy či animovanými seriály vybudováno kompletní univerzum plné postav, událostí a eventů, které mnohdy nezasvěcený člověk nemá moc šanci pobrat. Jistě, všechno se to stalo před dávnými časy v pradaleké galaxii, ale s příchodem druhé filmové trilogie se autoři začaly s chutí a vervou šťourat do dob dávno minulých, takže v komiksovém i knižním pojetí detailně ožily nejen Klonové války, ale i staré (moderněji než ty původní pojaté) historky z dob, kdy ještě Darth Vader byl někde „na houbách“ a tok dění určovali hrdinové, o kterých jste nikdy neslyšeli.

V komiksově vyspělejším světě to možná funguje, ale u nás, kde pro většinu lidí (hardcore fanoušky nepočítám) alfu omegu všeho dění kolem Star Wars tvoří hlavně původní slavná trilogie, to lehce zavání chaosem. A právě v tomto tkví potencionální úspěch pátého Omnibusu ze světa Star Wars v produkci BB Artu. Ten totiž přímo na první klasické tři filmy navazuje.  A navíc se točí kolem stihací X-Wing eskadry Rogue, která byla ústředním motivem nejedné počítačové hry. Bingo. Nemluvě o faktu, že v prvním ze tří příběhu této knihy vystupuje i Luke Skywalker, který si je i po smrti císaře a zkázy druhé Hvězdy smrti moc dobře vědom, že po galaxii jsou rozmístěny tísíce vojáků imperiální armády, včetně jejích velitelů, kteří se svého výsostného postavení nechtějí za žádnou cenu vzdát. Takže pokud jste si doposud mysleli, že bitvou o Endor a návratem rytíře Jedi vše skončilo, jste na omylu větším, než sadistický generál Weir, který si usmyslel, že uštědří Coronetu, hlavnímu městu planety Corellia drsnou lekci, a vyvázne z toho bez potrestání.

Právě tohoto se totiž týká první příběh (Velitel Rogue) z této knihy, který navíc naprosto přesně definuje o čem celá tato nová řada ze světa Star Wars, bude. Válka neskončila, Imperiální vojska jsou stále při chuti a mnohdy i při síle, aby Nové republice udělali nejednu vrásku na čele. Bojových stíhačů je tedy stále potřeba, mnohdy dokonce více než předtím a tak se formuje zbrusu nová elitní jednotka těch nejlepších z nejlepších. Což má zakrátko padouch Weir poznat. Obzvlášť, když umučil a zabil jednoho z jejích pilotů. Čímž se dostáváme k dalšímu kladu. Zmíněná elitní jednotka stíhačů je klasickou týmovkou (podobnou týmu superhrdinů z hrdinských komiksů) takže se může klidně stát, že některá z jejích postav prostě „zaklepe bačkorama“, nebo prostě zmizí, aby byla vzápětí nahrazena novou. A to dává příběhům určitý punc variability, v níž není přesně dáno, že všichni hrdinové nakonec překonají všechny nástrahy úklady a nebezpečenství, aby se vzápětí mohli vrhnout do dalšího dobrodružství.

Druhý příběh knihy Opozice proti rebelům zase ukazuje další směr, kudy se tato řada může ubírat. V podstatě se jedná o částečně špionážní historku, kdy jsou nepřátelé Impéria infiltrováni zrádcem a piloti Rogue, původně za jednoduché misi, brzy zjistí, že se dostali do celkem slušné šlamastiky, v níž není do poslední chvíle jisté „kdo s kým a proč“. To se sice stává zakrátko trochu otravným, ale zcela jistě se to dá vydržet bez následků na zdraví.

Poslední příběh se dotýká jedné z nejústřednějších postav celé série. Velitele eskadry Wedge Antillese. Mise na neutrální planetu akademiků má zajistit nové technologi zbraní (mimochodem zde byla vyvinuta i Hvězda smrti ), které by pomohli vygumovat zbytky Impéria z galaxie. Netřeba asi podotýkat, že o to samé (jen s opačným záměrem) má zájem i Impérium vedené mužem s nímž má Wedge nesrovnaný účet týkající se smrti jeho nejbližších. Součástí tohoto příběhu jsou tak i flashbacky, které postavu velitele letky ještě více prohlubují.  Ne, nebojte se, kraťas z Wedgeho života, který byl otištěn ve Star Wars magazínu číslo 3 zde nenajdete.

A tak se dostáváme na závěr knihy. Zde najdete jako bonus v podobě Příručky X-Wing Rogue, která textovou formou představuje jednotlivé hrdiny, záporáky i techniku celé série. Celkem užitečná pomůcka, pokud máte v jednotlivých současných, nebo budete mít v jednotlivých budoucích postavách, zmatek. Podtitulek „kniha první“ totiž dává tušit, že eskadra Rogue vzlétne za dalšími dobrodružstvími i v dalším Star Wars Omnibusu, což je pozitivní poznatek. Svým pojetím (společně s druhým omnibusem Boba Fett a úvodním příběhem z první knihy Stíny impéria) se tomu jak fenomén Star Wars vnímá tuctový český fanoušek Star Wars, přibližuje nejvíce.

Z nejlepších vesmírných pilotů povstalecké Aliance se v této sbírce příběhů stávají obránci Nové republiky. V čele týmu špičkových letců, známých po celé galaxii jako eskadra Rogue, stojí Wedge Antilles, hrdina bitvy o Endor!
Poprvé se setkáváme s Rogues a dozvídáme se, co se dělo v galaxii bezprostředně po Návratu Jediho, kdy se nejlepší piloti povstalců pustili do boje se zbytky Impéria a likvidovali veškeré jeho pokusy zastrašovat a ovládat galaxii.
Největší pozornosti se povstaleckým stíhacím pilotům asi dostalo v první polovině devadesátých let, kdy byl spisovatel Michael A. Stackpole vybrán, aby pro Bantam Books napsal několik románů z řady X-wing. Zároveň společně s Mikem Baronem napsal pro Dark Horse krátký komiks nazvaný X-wing: eskadra Rogue: Povstalecká opozice. Románová řada se rázem stala velkým hitem a nebylo se ani čemu divit, že z původní čtyřdílné minisérie X-wing: eskadra Rogue nakonec vznikla komiksová série, která čítala 35 sešitů!
Na úvod této knihy vás čeká příběh Velitel Rogue, ve kterém i těm nejotrlejším dojde, že ani po smrti císaře to Nová republika nebude mít lehké a stíhací piloty bude potřebovat více než kdy dříve!
V příběhu Opozice proti rebelům se rutinní mise nečekaně zvrtne a stane se z ní boj o celou planetu. Paradoxní je, že obyvatelé planety nenávidí Impérium úplně stejně jako povstaleckou Alianci!
Fantómová aféra líčí boje Rogues současně na několika frontách: s vlastní minulostí, o tajemnou technologii, ale také o holý život!