Kresba: James O´Baar
Překlad: Dana Krejčová
Počet stran: 272
Cena: 399 Kč (paperback)
Vydavatel: 16.4.2012 Comics Centrum

„Zabili ho, spolu s ním i jeho starou, kterou před tím i po tom navíc znásilnili a to neměli dělat. Vrátil se ze záhrobí, aby jim nakopal prdel!“

Asi tak by mohla znít anotace komiksu Vrána podle cool měřítek nejedné komiksové knihy a současné popkultury. Jenže Vrána je něco víc. Mnohem víc. V případě tohoto komiksu se totiž nejedná o standardní produkt podobný mnohým, jež pravidelně chrlí komiksová vydavatelství. V tomto případě se totiž jedná o převedení bolesti a psychického utrpení do grafického románu. Velice sugestivní převedení.

A právě díky tomu se z tohoto počinu, i přes naprosto jednoduchou zápletku, která je shrnuta v úvodu tohoto textu, stalo kultovní dílo. Nejen forma, ale i oduševnělost a v neposlední řadě bolest a cit se kterými autor a malíř v jedné osobě tvořil tyto strany, naprosto drtivě zvítězili nad obsahem.

Opilý řidič, který nechtěně, ale přesto zabil budoucí ženu James O´Baara se v něm změnil v bandu pouličních krys a on sám, nebo spíše jeho alter ego se proměnilo v nemilosrdného mstitele, který se zcela vymyká jemu podobným týpkům. Punishera s podobným traumatickým zážitkem nevyjímaje. A již hned na samém začátku Erik ukazuje, že brutalita spojená s pomstou mu nebude cizí. O pár stránek dál je čtenář svědkem podobenství v podobě běloskvoucího vraníka zapleteného do ostnatého drátu ohradníku (tato emitivní pasáž se koneckonců stane předmětem nově vydaného alternativního závěru), nechybí báseň všední Nocturno od Arthura Rimbauda, aby je vzápětí vystřídala pouliční brutalita spojená s odplatou v podobě mozku psychopatického vražedného parchanta, který ohodil oprýskanou zaplivanou zeď.

Bolavé nitro plodí další obrazy, stejně jako pro komiks nevšední dialogy na hony vzdálené hláškám superhrdinů. Tyto mají totiž hloubku stejně jako předobraz nejen v kulturní scéně. A samozřejmě. Moc optimismu v nich nenaleznete. A společně s tím, jak ztělesnění pomsty která přišla ze záhrobí postupuje ve svém zpočátku zdánlivě chaotickém tažení, čtenářovi se přímo před očima začne skládat mnohovrstvý obraz  jedné velké lásky, studie zločinu a trestu a samozřejmě i poetická symfonie v obrazech, v níž se citlivě rozeznívají tóny od těch nejtemnějších vyhánějících běsy, až po ty krásné opěvující čistotu i krásu.

Srovnání komiksu s filmem je nasnadě, stejně jako je nesrovnatelné. I přes fakt, že právě film s Brandonem Lee (který mimochodem během jeho natáčení tragicky zahynul) dopomohl do té doby nepříliš známé a tím i úspěšné knize k popularitě, se v jeho případě jedná o pouhý odvar, ani v nejmenším nedosahující kvalit knihy. Knihy která pochopitelně vyšla i u nás. A to nejednou.

Vydavatelství Comics Centrum je pověstné tím, že si se svými výtvory rádo pohrává a snaží se je vytáhnout po technické stránce až k samotné dokonalosti. Vrána není výjimkou. Poprvé se na českých pultech objevila již v roce 2003 a od té doby se několikrát vrátila. Ovšem až nyní v úplné a nejdokonalejší podobě. Současná Vrána – rozšířené vydání je totiž naprosto ucelenou, kompletní verzí, bohatější (od předchozích vydání) zhruba o třicet stran, které nikdy a nikde nebyly k vidění, byť celkem významně obohacují děj. Včetně akčních pasáží.

Nové vydání je samozřejmě k dispozici (jak je to u komiks Centra obvyklé) ve dvou mutacích. Levnější, paperbackové, tak i honosnější, vázané v pevném obalu. To se nepochybně stane ultimátní ozdobou nejedné knihovny komiksového nadšence, stejně jako čtenáře komiksem nedotčeného. Vrána totiž, ve všech svých podobách, překračuje komiksový rámec. Ale to už zde, stejně jako jinde bylo nesčetněkrát řečeno. A další slova by byla podobna hrázení hrachu na zeď.

Vrána se totiž nečte, vrána se prožívá.

James O‘Barr vytvořil přetavením utrpení a bolesti osobní tragédie do kreseb Vránu. Silně očistný příběh Erika – který se navrátil ze záhrobí, aby se pomstil pouličnímu gangu za svoji smrt a smrt své snoubenky – zaujal čtenáře po celém světě. Věhlas získal díky filmové adaptaci, při jejímž natáčení nešťastnou náhodou zemřel herec Brandon Lee. Nyní tento román v obrazech vychází konečně kompletní v rozšířené verzi, tak jak ho původně autor zamýšlel. Kniha obsahuje:
Třicet stran nikdy nezveřejněných kreseb včetně nového závěru „Jiskrný kůň“ a emotivní pasáže „O vánocích v srpnu“.
Novou předmluvu od Jamese O’Barra
Ztracené pasáže zrekonstruované za použití původních výtvarných technik
Tohle je Vrána, jak jste ji ještě neviděli — neuvěřitelnou pouť anděla pomsty a zároveň oslavu opravdové lásky... konečně tak krutou, inteligentní a zároveň nezapomenutelnou, takovou jaká byla původně zamýšlena. (anotace)