Autor: Brian Michael Bendis
Kresba: Alex Maleev
Překlad: Tomáš Jeník
Počet stran: 264
Cena: 690 Kč
Vydavatel: 2.5.2012 BB Art

V minulém omnibusu Brian Michael Bendis, jak je jeho zvykem značně zamýchal s osudy Daredevilova života. Nechal „propíchnout“ jeho tajnou identitu, oženil ho a nakonec z něj udělal samozvaného vládce Hells Kitchen. A je jasné, že následky tohoto na sebe nenechají dlouho čekat.

Slepého superhrdinu, který se v masce ďábla stará o pořádek v pekelné čtvrti tak čekají masivní problémy. Nejen že kolem něj neustále stepuje hejno bulvárních reportérů, které lační po tom, aby přineslo nezvratný důkaz, že slepý advokát Matt Murdock je ve skutečnosti tajemný bojovník proti zločinu, který pro pořádnou nakládačku nejde daleko, s jeho bývalou milenkou, Black Widow (Černou vdovou) se objevuje i další parchant, bývalý agent SHIELDu, který jej málem srazí na kolena.  A to je jen pouhý začátek.

Struktura třetího Daredevilovského Omnibusu se dělí na dva masivnější příběhy. V tom prvním hraje prim zmíněná Black Widow, která se momentálně stala štvanou zvěří a druhý konfrontuje Daredevila s nekompromisní hrozbou mající své kořeny v dávné minulosti. Tou je Kingpin. Ne ten klasický, který v rolí jednoho z uber záporáků kraloval v říši Marvelu většinu času, ale jeho předchůdce, který se dostal na svobodu a zbytek jeho života má jeden jediný cíl: odvděčit se co nejbolestivěji Daredevilovi za léta strávená na státní úhrady za zamřížovaným oknem. Sice trochu fádní, ale jinak dostatečná motivace k ultimátní historce v níž se mísí dějové roviny, kreslířské styly a samozřejmě taky historické události. A to nejen z Daredevilova života.

Netřeba si podotýkat, že právě druhý příběh je tahounem celé knihy. Jeho mnohovrstevnatost zcela bezpečně dává na frak první story, která jen pokračuje v Bendisem neustále tvarované linii Daredevilova (v poslední době až moc bouřlivého) života. V mezičase dojde i na krátká intermezza v nichž nechybí jak Spider-Man, nebo Punisher a posléze se děj přesouvá do předválečných let (v černobílém provedení), aby odhalil zločineckou dráhu Alexandera Bonta, nechybí ani poválečná linie v níž mladý Daredevil nosí svůj historicky první žlutý kostým (i zde se pojetí panelů mění a díky viditelnému rastru evokuje tehdejší komiksy), až nakonec graduje v současnosti jíž nechybí určitá špetka osudovosti.

Troufám si napsat, že tento příběh (alespoň z mého pohledu) patří k tomu nejlepšímu, co doposud v Daredevilovských omnibusech vyšlo. Zbytek je již klasika. Pro úplnost by bylo asi dobré zmínit, že tato kniha obsahuje souhrnné vydání klasických komiksů Daredevil 61 – 70, včetně speciálního čísla k 40. Daredevilovskému výročí, či že stejně jako předchozí booky disponuje pevnou vazbou, kvalitním papírem a řemeslně odvedenou redakční prací. Součástí vydání jsou i některé bonusové neuvedené, či alternativní obálky povodního vydání.

S koncem minulé a začátkem této knihy jsem si naivně pomyslel, že Daredevil v omnibusovém vydaní již začíná ztrácet dech. Vše šokující bylo řečeno, vše podstatné zobrazeno. Zmýlil jsem se. Bendis opět zamachroval a já se těším na další book.

Tohle jsou nová pravidla Hell’s Kitchen.
V letech 1979 až 1983 předváděl Frank Miller na stránkách Daredevila hotová kouzla, zcela tohoto komiksového hrdinu předefinoval a zanechal po sobě odkaz, který neměl nikdo šanci překonat.
A potom přišel Brian Michael Bendis.
Bendis byl ve světě mainstreamového komiksu drzým nováčkem, který nadchl vybíravé fanoušky hity, jako byli Sam & Twitch a Torso & Powers. Vnesl do Daredevilových dobrodružství nádech pulp fiction a rovným dílem věnoval pozornost oběma osobnostem: Mattu Murdockovi i Daredevilovi. Zkrátka nepřišel ani onen jedinečný svět, který se Daredevilovi stal domovem: jeho čtvrť, ulice potřísněné jeho krví – Hell’s Kitchen. Brianu Michaelu Bendisovi a Alexi Maleevovi se v tomto třetím díle podařilo mistrně vygradovat dramatickou zápletku Daredevila. Znovu tak potvrdili pověst daredevilovských vizionářů srovnatelných s legendární dvojicí Frank Miller – Klaus Janson. A to nebylo po desítkách let daredevilovských příběhů vůbec nic jednoduchého.

Bendis s Maleevem nás tentokrát zavedou do „zlatého věku“, do éry Kingpina před Kingpinem. Alexandera Bonta nedávno propustili z vězení a touží po jediném – získat zpět svůj trůn. A protože je Kingpin po smrti a Bonta pohání neukojitelná touha pomstít se Daredevilovi, klidně by ho mohl získat! (anotace)