Kresba: André Chéret
Překlad: Richard Podaný
Počet stran: 60
Cena: 159 Kč
Vydavatel: 17.5.2012 Albatros

Rahan je pojem. Pravěký blonďák v bederní roušce s nožem se slonoviny a náhrdelníkem kolem krku pobíhá po stránkách (nejen) francouzských komiksů již od roku 1969.

Během svých neuvěřitelných cest využívá svého vyššího intelektu, bojuje s pravěkými potvorami všeho druhu, stejně jako se zlými šamany a náčelníky a prostě kromě časté osvěty páchá neustále dobro. Je to takový Tarzan pravěku a míra, stejně jako rozmanitost jeho dobrodružství je nemalá.

Není proto divu, že Rahan i nejednou zabloudil do našich končin. Poprvé tak bylo v sedmdesátých letech na stránkách tehdejšího časopisu pro mládež Sedmička pionýrů. Zde vyšla jeho čtyři, byť upravéná a mnohdy drasticky zkrácená dobrodružství. Po několika výkřicích v pokusu o českou mutaci časopisu Pif (kde Rahan ve svých dřevitých dobách vycházel) a velké knihy od Egmontu, se konečně nachýlil čas, aby se Rahan vrátil. Tentokráte v produkci Albatrosu, který to z Evropskou komiksovou scénou míní asi smyrtelně vážně, jak jeho produkty poslední doby vypovídají.

Takže tu máme Rahana. „Raháááá!“ chtělo by se každému pravověrnému fanouškovi této postavy zařvat nadšením. Jenže pozor. Pokud čekáte starší klasická dvanáctistránková dobrodružství spojená do jednoho alba, nechte sražte své nadšení stejně razantně jako Rahan šavlozubého Goraka. Příběh kterým Albatros začíná svou vydavatelskou řadu Rahan je hodně mladého data. Pochází totiž z roku 1999 a vyšlo k 30. Výročí vzniku této „nesmrtelné“ postavy (navzdory příběhu Rahanova smrt). Tato historka je zvláštní ještě několika dalšími věcmi. Kromě zavádějícího názvu Rahanova svatba (který český distributor změnil na Rahan a sluneční doupě) se jedná o děj roztažený na celých šedesát stran, což bylo doposud u tohoto komiksu nevídané.

A o čem že toto moderní Rahanovo dobrodružství vypráví? V podstatě o ničem novém. Po krátké reapitulaci spojené s představením Rahana a jeho původu se Rahan ocitá na rozlehlém ostrově , který není domovem slunce, jak se tento „zlatovlasý“ lovec domnívá, ale přátelským kmenem vedeným bojovnicí Taraki. Ženou, která by byla Rahanovo ideální ženou. Což si celý kmen vroucně přeje. Obzvláště, když jí Rahan vysvobodí ze zajetí  loupeživé tlupy žijící na nedalekém ostrově, která má zjevnou zálibu ve zlatě. V tomto bodě příběh připomíná klasická Rahanova dobrodružství.

Rahanova svatba, tedy Rahan a sluneční doupě však disponuje ještě dalším zásadním překvapením. Byť končí klasicky, jako většina jeho dobrodružství, na obzoru se díky „překvapivému“ odhalení na konci rýsuje silný náznak kontinuity, kterou se bude další děj zcela jistě ubírat. Ostatně i další avizovaná alba uvedená na zadní straně v kolonce připravujeme, toto potvrzují. Což je na jednu stranu fajn, neboť vědomí, že tento Rahan nebyl jen výkřikem do tmy, jako tomu bylo před nějakými lety u Egmontu, je potěšující, ovšem na druhou stranu, sborník v podobě klasiky by možná potěšil ještě víc.

Ovšem možná i k tomu po nějakém čase dojde. Podle selského rozumu vše záleží na tom, jak se tato komiksová „legenda“  vyprávějící o prehistorických časech, bude prodávat.

Rahan patří k nejznámějším komiksovým postavám z francouzského časopisu Pif. Neohrožený lovec s hřívou světlých vlasů, který v dávno zavátém i krutém pravěku bojuje proti velkolepým prehistorickým zvířatům a chrání slabé proti bezpráví, okouzlil již několik generací čtenářů. Dynamická, efektní kresba a jednoduchý dobrodružný děj mu zaručily úspěch i u současných dětí. České vydání Rahanových příhod začínáme příběhem z roku 1999, který je rozvržen na 60 stran a byl vytvořen u příležitosti třicetiletého výročí vzniku této postavy. Zároveň je to první svazek edice, kterou uspořádal a vydává syn Rogera Lécureuxa, malíře, který Rahana i jeho bizarní svět vytvořil. (anotace)